/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Almindelig Neon fisk opdræt?
Fra : Niqo
Vist : 6467 gange
30 point
Dato : 01-09-04 17:50

hey.

har 5 neon fisk , og har tænkt mig at putte dem over i et 60 L akvarie som jeg har liggene med alt til. sætter det et stille sted så de kan få ro. men hva er den bedste måde til at de føder? hva skal temp osv være? og hvor meget lys ?

Hilsen niqo .

Kommentar
Fra : dova

Dato : 01-09-04 18:02

Neonfisk får man ikke sådan lige til at yngle.
De lægger æg, og kræver nogen meget specielle omgivelser til akvariet.
de skal have et såkaldt regnskovsakvarie med spaghnum i bunden og demineraliseret vand.
Temperatur og gennemluftning skal også være på en bestemt måde.
Absolut kun noget for specialister at gå i gang med.
For selv om man skulle være så heldig, at få dem til at lægge æg, skal fiskene så tages af akvariet, og æggene skal så yderligere passes på en bestemt måde og hvis der kommer unger er de lige så svære at passe.
mvh dova

Kommentar
Fra : Niqo

Dato : 01-09-04 20:17

hva så med plettede pansermaller som jeg også har? de er vel lidt lettere at få til at lægge æg?

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 30 point
Dato : 01-09-04 20:26

Umiddelbart ville jeg sige nej, men nu har jeg lige været inde og kigge på kommentarerne til dit gamle spørgsmål om pansermallerne, så nogen har åbenbart været heldige.
Men det de andre beskriver med koldere vand, skal du passe lidt på med, for du risikerer ligeså let, at fiskene bliver syge af det.
Men hvis du så gerne vil have fiskeunger, synes jeg du skulle prøve med nogen af de helt nemme racer: Guppy, Platy,Sværddrager o.s.v. Men det er ikke så let at have unger, for de bliver som regel ædt, også af forældrene hvis man ikke får dem adskilt med det samme.
Guppyer æder ikke deres unger, og visse ciclide arter gør heller ikke.
hilsen dova

Godkendelse af svar
Fra : Niqo

Dato : 03-09-04 15:16

Tak for svaret dova.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-09-04 16:03

selv tak

Kommentar
Fra : iceMD

Dato : 09-04-07 15:08

hi niqo' er lidt uenig med dova omkring neonfisk opgræt. som du kan så i denne art......... http://akva-net.hjem.myinternet.dk/neoncz.htm..... ifølge den er det jeg ser som det største proplem at fodre det yngel der kommer. artilklen er opringligt skravet af den førene expert i opdræt af neonfisk så det burte passe..?!