/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Bevidst Adgangskode i XP
Fra : taliskoko
Vist : 501 gange
120 point
Dato : 30-08-04 15:53

Jeg sidder og hjælper en kollega over nettet med at der skal indtastes en adgangskode når hans computeren starter op, således at hans ungerne holder snitterne væk.

Der er 2 kontoer nu, en computeradmnistrator(den bruges nu)og en gæstekonto der ikke er aktiveret.

Vi har prøvet at gå i Brugerkonti og klikke på Administrator kontoen og "oprette en ny adgangskode".
Det er gjort, men computeren spørg ikke om koden når den starter op, den starter bare op.

Vi har også fjernet fluebenene(2 stk.)i "Skift måden, hvorpå brugere logger af og på."

Stadig intet...

hvad gør vi galt...???

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 16:00

I skal da netop ha flueben i brug velkomstsiden under Skift måden, hvorpå brugere logger af og på!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 16:11

Og nok osse aktivere Gæste kontoen!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 30-08-04 18:00

Hvad med denne som normalt bruges til at fjerne logon:
Start Kør
Skriv
control userpasswords2
OK
Der skulle så være mulighed for at aktivere/deaktivere logon

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 30-08-04 19:31

Det er ikke nødvendigt at gæstekontoen er aktiveret for at bruge velkomstsiden, men den skal som tedd nævner være aktiv, den kan også bruges sammen med klassisk logon som bare viser den lille firkantede box i midten af skærmen og ikke den fine grafiske helskærms side.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-04 19:36

Foreløbig tak til alle. Men for lige at samle trådene:

Gæste kontoen skal aktiveres, (men behøves ikke at bruges) og der SKAL være flueben i "Skift måden, hvorpå brugere logger af og på" og så skal han lave sit kodeord i administrationskontoen under "opret en ny adgangskode"

Er alt dette korrekt.?

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 30-08-04 21:14

Nej ikke helt, nedenstående er noget mere korrekt (copy/paster lige engang)

Gæste kontoen skal aktiveres, (men behøves ikke at bruges) og der SKAL være flueben i "Brug Velkomstsiden" og så skal han lave sit kodeord i administrationskontoen under "opret en ny adgangskode"

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-04 21:26

Tak, Kennybear.

Men vil det ikke være muligt at komme ind via gæstekonton uden adgangskode i forbindelse med opstart.????? Eller kommer valget af kontoer først når man HAR tastet adgangskoden ind.?

Jeg har aldrig selv brugt det, derfor de mange spørgsmål.!

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 21:27

Udover det, så er det da en glimrende ide at aktivere gæstekontoen, så børnene osse kan komme på computeren uden at ødelægge fars konto

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-04 21:37

Du har ret tedd, men det er svært at hjælpe når man aldrig selv har brugt det og så hjælpe over telefonen tilmed...

Men når jeg sidder og læser teksten i "Brug velkomstsiden", under "Skift måden, hvorpå brugere logger af og på" læser jeg det altså som om den skal være UDEN fluben for at man skal taste adgangskoden. Og det er meningen man skal til at bruge adganskoden hvergang dyret startes op.

Er jeg fuldstændig tabt her eller hva´...

Er der ikke en af jer gæve guttere der kan samle det hele og sætte det disiplineret op på skrift....

Kommentar
Fra : kennybear

Dato : 30-08-04 21:38

Jo hvis gæstekontoen er aktiv, men gæstekontoen har meget begrænsede rettigheder, så du undgår slemme scenarier som at det halve af windows mappen pludselig mangler....det er netop derfor den konto er der

Mht. valg af konto, så kommer det først, når du har valgt den konto du vil "ind på" så først der spørger den om adgangskode

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 30-08-04 21:40

Nej jeg har osse Brug velkomstsiden sat til, men har kun min egen konto uden password, så jeg ryger direkte ind i windows. Dog står der kort en side hvor der står Velkommen til windows XP!

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 120 point
Dato : 30-08-04 21:42

nej jo Kan godt forstå du er lidt forvirret, men i bund og grund siger kennybear og jeg det samme

Kommentar
Fra : xou

Dato : 30-08-04 21:45

prøv at oprette en endnu konto.
klik 2 gange på ctrl+alt+delete når kontoerne vises.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 30-08-04 22:30

Hvis jeg var dig tror jeg ville starte med lige at checke windows systemfiler, selvom jeg fornemmer at det ikke giver noget. Det gør du ved at gå i KØR og skrive sfc /scannow. Husk at lægge windows cd`en i.
Giver dette ikke resultat tror jeg ikke på at du kan lave dig selv en ny kode som administrator (da denne altid oprettes under installationen), altså bliver du ganske enkelt nød til at lave en ny installering.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 30-08-04 22:38

Vedlagt link her er der flere interessante muligheder for at manipulere lidt rundt med koderne. http://home19.inet.tele.dk/vikinger/XP/StartWinXP.htm

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-04 22:39

Jeanette18> Det er meningen der skal bruges en adgangskode for at benytte computeren.!!!!
Jeg spørg så til hvordan jeg opretter denne funktion. Således at når computeren starter op, beder den om en adgangskode.!! Har jeg udtrykt mig klart nok.?

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 30-08-04 23:18

Ja det har du da, men mange af de gode forslag som allerede er kommet virker tilsyneladende ikke, hvilket de burde. Derfor tror jeg ikke på andre muligheder end den jeg nævnte. Held og lykke.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 30-08-04 23:24

Tak for din indsats Jeanette18, men jeg har ikke kunne teste mulighederne endnu, men blot sikret mig hvordan og hvorledes den korrekte opsætning skal være. Derfor de mange spørgsmål, hvilket jeg også skriver til kennybear oven over. For jeg er nødt til at have alle svarene når jeg skal hjælpe min kollega over telefonen. [hør]
Og jeg vil ikke begynde at lave det på min egen computer, hvis jeg skulle have misforstået noget.

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-08-04 00:18

Præcis i den her situation ville jeg nok også foretrække at sidde ved computeren fremfor ved telefonen. Jeg kan forstå dig:)

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-08-04 00:20

Jeg har nu taget mod til mig testet det på min egen maskine og det ser ud til at funke. MEN....
Kan man når man er logget på "gæstekontoen" bare slette løs af programmer gæsten ikke skal have adgang til, uden det skader administrator delen... Hvis man feks. vil holde børnene fra nettet og mail´s.???
For man kan logge på gæste-delen uden kodeord og så er man jo lige vidt, hvis det fordi der er visse programmer der ikke skal kunne benyttes i gæste-delen.!!

Med andre ord: ved I klogere hoveder om man kan begrænser program udvalget i gæste-delen.??

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-08-04 00:27

Gæstekontoen har jo sin egen opsætning hvorfor det ikke burde give problemer. Operativ- og vigtige systemfiler er iøvrigt skulte filer så de er beskyttet i første omgang.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 31-08-04 00:31

Gæstekontoen er netop indrettet til at give begrænset adgang, så der er ingen problemer der

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 31-08-04 00:38

Nej, men jeg lagde bare mærke til at både internet og OE er der, og det lige præcis de to programmer børnene ikke må benytte.!!!

Men jeg prøvede lige at lade være med at aktivere Gæstekontoen og man kan stadig logge på med adgangskode kun med administrator kontoen aktiveret, så problemet er ikke så stort, men som en af jer sagde det kunne være meget rart at ungerne kunne skrive et brev eller spille lidt hjertefri, og det kunne så være i gæste-delen, men så er det jo at netadgangen og mailen skal nedlægges.

Men jeg må rode lidt mere med det.... Men nu er det snart nat nat...

Kommentar
Fra : jeanette18

Dato : 31-08-04 00:49

ok taliskoko. Du kan få en del oplysninger omkring sikkerhed via: START - HJÆLP OG SUPPORT - BESKYTTELSE OG SIKKERHED. God fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 31-08-04 13:08

Det kom jo til at funke... Tak for svaret tedd.