/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
opslag i kirkebogen for 1920 i Vestervig~
Fra : vestergaard
Vist : 770 gange
200 point
Dato : 04-07-02 14:01

Er der en der kan slå op i Vestervig kirke bog 1920 for mig jeg mangler døds og begravelse
datoer på en Johanne Marie Larsen gift Nielsen døde som 30 årige og blev begravet på Vestervig kirkegård.
hun er født den 24 juni 1890 i Bedsted.
h Vestergaard.

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 04-07-02 14:37

Hej Vestergaard,

har du prøvet at kontakte kordegnen eller en anden person fra Vestervig Kirke?

vil det ikke være nemmere at ringe eller skrive til dem, og få dem til at slå det op for dig?

bare en tanke...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : vestergaard

Dato : 05-07-02 13:46

hej Strarup det har jeg prøvet,de har det ikke.
h vestergaard

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 05-07-02 14:45

Hej Vestergaard,

øh... nu ska' det godt være jeg spørger lidt underligt...
Men hvis Præsten, kordegnen eller andre personer vedrørende Vestervig Kirke, ikke ka' hvem sku' så ku'?

er det fordi de ikke har Kirkebogen fra dengang? (hvis det er det, så bliver det da ihvertfald enormt svært)

ellers ka' du evt. prøve at kontakte et af de lokal historiske dimsedut institutter i Thisted Amt, måske de har nogle informationer om hvor det var muligt at en kirkebog fra Vestervig Kirke ku' være blevet af...

mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : karlschlichter

Dato : 25-07-02 07:24

Hej Vestergaard

Reglerne for kirkebøger i Danmark er,
Hovedministerialbogen (præstens eksemplar) skal afleveres til landsarkivet (her i Viborg) 100 år efter, at den er blevet udskrevet.
Kontraministerialbogen (degnens eksemplar) skal afleveres 30 år efter at den er blevet udskrevet.
Hvis sognet har overholdt disse tidsfrister, så er der en stor chance for, at kontraministerialbogen befinder sig på landsarkivet i Viborg, og også er blevet gjort tilgængelig.
Her er der også nogle regler, som siger, at kirkebøgerne er tilgængelige 50 år efter, at de er blevet udskrevet. Der er dog andre regler for tilgængelighed for dødsfald og begravelser, hvis det findes i en separat bog.
Det vil som regel kunne lade sig gøre at slå en dødsfald op i en kirkebog ved skranken, selvom hele kirkebogen ikke er blevet gjort tilgængelig.

Kalr Schlichter

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 25-07-02 12:17

Hej Vestergaard,

det Karl skriver var jeg ikke klar over...

så ka' jeg bedre forstå at præsten eller degnen ikke har kunnet... jeg gik ud fra at kirkebøger m.v. var hos kirken...
men så har jeg da også lært noget nyt...

til Karl,

tak for oplysningen...

mvh.

Strarup

Accepteret svar
Fra : nova

Modtaget 200 point
Dato : 10-10-02 10:19

Hej Vestergaard.
Der skulle ikke være problemer med at kontakte Landsarkivet i Viborg. De er yderst hjælpsomme. Og du vil muligvis kunne klare det pr. telefon.
De bedste hilsner
Nova