/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
B-indkomst
Fra : tsissa
Vist : 540 gange
50 point
Dato : 20-08-04 21:11

Hej alle
Min kæreste er blevet tildelt førtidspension.Og selvom vi ikke er gift, er pensionen udregnet efter min indkomst.Jo mere jeg tjener desto mindre får kæresten.Det giver virkeligt lyst til at arbejde:(

Så kommer spørgsmålet:Hvis jeg tager et ekstra arbejde som B-indkomst, vil det så få betydning for pensionens størrelse?

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 20-08-04 21:20

Ja! B-skat er også skattepligtigt og vil derfor blive indregnet. Du kan prøve at kigge her hvor man kan lave prøveberegninger https://pensionsguiden.netborger.dk/default.asp
Så vidt jeg husker vil det kun være tillæggene der røres ved husstandsindkomst.

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 20-08-04 23:54

Der er ikke mere noget der hedder tillæg efter den nye pensionsreform. Hovedreglen er, at enlige pensionister får det der svarer til max. dagpenge på fagforeningen. Godt 13000,- /md. og gifte/samlevende pensionister får godt 11000,- som grundbeløb,afhængig af samlevers indkomst.
Men man skal kende reglerne, for kommunerne vil gerne slippe afsted med at udbetale for lidt.
Men et eksempel: Hvis samleveren har en årsindkomst før skat på 240000,- og pensionisten ikke har formue eller indkomst, må der om året trækkes knap 3000,- af den samlede pension.
mvh dova

Og ja Bindkomst har også betydning for beregningen.

Godkendelse af svar
Fra : tsissa

Dato : 21-08-04 11:52

Tak for svarene dova og BjarneD.

tjaaa, Det var egentligt også hvad jeg regnede med.

Det er sørgeligt at man er dømt til at være fattigrøv resten af livet, at man skal straffes for at gøre en ekstra indsats.Det var ikke ligefrem det, der fik mig til at stemme borgerligt ved sidste valg.

Problemet er også, at jeg ikke ved hvor man kan få noget uvildig rådgivning, idet jeg ikke stoler på kommunen og Kommunedata er noget ubrugeligt lort.

Såå hvis der er nogen der har et godt råd, modtages det med kyshånd.