/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvad koster det at holde akvarie?
Fra : Wheelie
Vist : 3446 gange
100 point
Dato : 03-07-02 18:49

Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg endelig får min egen lejlighed og naturligvis skal mit 250 l akv. med. Men nu skal jeg jo lig pludselig til selv at betale for det energi forbrug der er forbundet med at have akv. kørende.

Er der nogen der ved hvad det koster på årsbasis at have et 25o l. kørende med vand opvarmet til ca. 25 grader, + lys + spandpumpe + div. andre filtre/luftsten etc.? Ps. jeg skifter ca 1/3 vand pr uge (det koster jo alt sammen).

Jeg håber I kan være behjælpelige, så jeg kan se om jeg får råd til et størrer akvarie, eller om jeg skal have fat i et mindre et.
Mvh. Wheelie

Accepteret svar
Fra : nocom

Modtaget 100 point
Dato : 03-07-02 21:21

Hej
Først vil jeg lige fastslå, at der er næsten ingen forskel på omkostningerne på et lille og et noget større akvarie. Hvis det er udstyret på den omtalte måde, iøvrigt nøjagtig samme som det jeg havde), ja så koster det vel omkring kr.50-60 (max) om måneden, at holde akvariet med strøm. Vandet må du forhøre dig om ved det nærmeste vandværk.
Priserne kan selvfølgelig variere noget, alt efter hvor godt dit udstyr er, og hvor ofte du renser filteret, da et nyrenset filter bruger mindre energi for at fungere.
Mvh
Nocom

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 03-07-02 22:24

75 liter vand om ugen. Det giver 75x52 = ca. 4000 l vant.
altså omkring 4 kubikmeter og
en kubikmeter koster vel omkring 20 kroner kubikmeteren
vand = 80 kroner

og 60 kroner om måneden for at holde resten :
60x12 = 720 kroner

så alt i alt 800 kroner.

Men jeg tro nok du skal regne med omkring 1500 så er der også rod til overraskelser, hvis der skulle ske nogle ulykker med akvariet

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 03-07-02 23:15

Det kommer vel også an på om det er et koldvands- eller varmvandsakvarium.
Hvilken slags fisk sal du ha' i det?

Kommentar
Fra : 2mmy

Dato : 04-07-02 13:47

Clausen >> Når spørgeren skriver, at vandet skal opvarmes til 25 grader, bør det være til, at regne ud.
(Det er ikke fordi spørgeren skal købe et akvarie han/hun skal bare have det nuværende akvarie med til sin nye lejlighed).

Kommentar
Fra : Clausen

Dato : 05-07-02 02:13

Undskyld, læste ikke det med de 25 grader. Så må det vel være et varmvandsakvarium.
Mit varmelegeme bruger 75 Watt, men så er omkosningerne jo også afhængig af, hvor længe det er tændt ad gangen, hvilket igen er afhængig af stuetemperaturen.
I en meget kold lejlighed kan det godt løbe op.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 10:27

> Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg endelig får min egen
> lejlighed og naturligvis skal mit 250 l akv. med. Men nu skal jeg jo lig
> pludselig til selv at betale for det energi forbrug der er forbundet med
> at have akv. kørende.
>
> Er der nogen der ved hvad det koster på årsbasis at have et 25o l.
> kørende med vand opvarmet til ca. 25 grader, + lys + spandpumpe + div.
> andre filtre/luftsten etc.? Ps. jeg skifter ca 1/3 vand pr uge (det
> koster jo alt sammen).
>
> Jeg håber I kan være behjælpelige, så jeg kan se om jeg får råd til et
> størrer akvarie, eller om jeg skal have fat i et mindre et.

Hmm en specifik pris har jeg ikke men jeg har et 325l. som ihvertfald ikke
har været for dyrt til min øko. og jeg er ikke rig nej.
Det med vandet kan godt blive lidt dyrere. men her hvor jeg bor betaler vi
heldigvis ikke selv for vandet..

Men nej det er ikke dyrt

Brian

www.gronaerten.dk
om malawi akvarie

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 11:14

Wheelie <Wheelie.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:CS349.5682$G3.786502@news010.worldonline.dk...
> Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg endelig får min egen
> lejlighed og naturligvis skal mit 250 l akv. med. Men nu skal jeg jo lig
> pludselig til selv at betale for det energi forbrug der er forbundet med
> at have akv. kørende.
>
Uha.. har selv lige været i den uhyggelige situation.. hvor jeg
ligepludselig stod og skulle betale det hele selv *GG* - og efter første
efterregning *G*G blev der lavet om på en del ting :)

> Er der nogen der ved hvad det koster på årsbasis at have et 25o l.
> kørende med vand opvarmet til ca. 25 grader, + lys + spandpumpe + div.
> andre filtre/luftsten etc.? Ps. jeg skifter ca 1/3 vand pr uge (det
> koster jo alt sammen).

De tkan være dit vand ligger i din husleje ? - gør det heldigvis i min .. så
jeg burde egentlig være mere flittig til at skifte vand *GG* - men.. ellers
kan du jo se på både lyset og pumpen osv.. hvor mange watt de bruger i timen
osv :)

> Jeg håber I kan være behjælpelige, så jeg kan se om jeg får råd til et
> størrer akvarie, eller om jeg skal have fat i et mindre et.
> Mvh. Wheelie

Vent i hvertilfælde med at invisterer i noget større! - til du har set
elregningen! - det er jo den som er den store synder! - jeg valgte at slukke
for mit varmelegeme.. - så om vinteren holder mine fisk sig varme ved at
tæske på pingvinen over i hjørnet :) - men.. de ser ud som om de trives fint
alligevel!

Katja

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 11:38

> for mit varmelegeme.. - så om vinteren holder mine fisk sig varme ved at
> tæske på pingvinen over i hjørnet :) - men.. de ser ud som om de trives
fint
> alligevel!
>
Du går måske rundt i uldklæde rog dunjakker i lejligheden hele vinter
halvåret? *GG*

Mit 64l holdt fint 24 grader om vinteren... nu må vi se med mit nye 325l

Brian

www.gronaerten.dk
bla om malawi

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 15:04

Brizz <bs@(fjernmig)gronaerten.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3M649.6426$G3.804300@news010.worldonline.dk...
> > for mit varmelegeme.. - så om vinteren holder mine fisk sig varme ved at
> > tæske på pingvinen over i hjørnet :) - men.. de ser ud som om de trives
> fint
> > alligevel!
> >
> Du går måske rundt i uldklæde rog dunjakker i lejligheden hele vinter
> halvåret? *GG*
>
LOL - nej.. dvs har væsentligt mere tøj på - jeg bor i noget gammelt
byggeri.. dvs varmen fiser lige udenfor - det er for dyrt at holde en høj
temperatur.. og unødvendigt. Så mit akvarie er når det er koldest nede og
ramme ca 17 grader :)

Katja

> Mit 64l holdt fint 24 grader om vinteren... nu må vi se med mit nye 325l

Ja undersøg da lige det! - hvis du har det uden varmelegeme.. om det kan
holde stuetemperaturen osv
> Brian
>
> www.gronaerten.dk
> bla om malawi

katja
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 15:12

> LOL - nej.. dvs har væsentligt mere tøj på - jeg bor i noget gammelt
> byggeri.. dvs varmen fiser lige udenfor - det er for dyrt at holde en høj
> temperatur.. og unødvendigt. Så mit akvarie er når det er koldest nede og
> ramme ca 17 grader :)

Damn!!
Jeg har i snit 21 grader i min stue...selom huset er fra 36 og der fiser
lidt under vindueskarmen...er kuldeskær som ind i H......
Men da jeg boede i østrig kunne jeg godt klare kulden...noget underligt
noget...

Brian

www.gronaerten.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 18:21

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> writes:

> LOL - nej.. dvs har væsentligt mere tøj på - jeg bor i noget gammelt
> byggeri.. dvs varmen fiser lige udenfor - det er for dyrt at holde en høj
> temperatur.. og unødvendigt. Så mit akvarie er når det er koldest nede og
> ramme ca 17 grader :)

Hvilke fisk har du erfaring med ned til 17 grader ?

/Esben
--
Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 19:25

Wheelie wrote in message ...
>Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg endelig får min egen
>lejlighed og naturligvis skal mit 250 l akv. med. Men nu skal jeg jo lig
>pludselig til selv at betale for det energi forbrug der er forbundet med
>at have akv. kørende.
>

Først et tillykke med lejligheden. Når du stiller akvariet op, skal du tænke
dig lidt om, for at regningen ikke løber op. Prisen for en kwh er hos mig
ca. 1.40 kr incl afgifter. Omregnet til årsforbrug, giver dette ca. 12 kr /
watt.

>Er der nogen der ved hvad det koster på årsbasis at have et 25o l.
>kørende med vand opvarmet til ca. 25 grader, + lys + spandpumpe + div.
>andre filtre/luftsten etc.? Ps. jeg skifter ca 1/3 vand pr uge (det
>koster jo alt sammen).
>

Dit lysstofrør bruger sikkert 30 watt rør, og er tændt i halvdelen af
døgnet. I lysstofrørret sidder en drosselspole, der måske bruger 10 watt.

sammenlagt med 2 rør tændt, vil det koste 90 watt * 12 kr / 2 = 840 kr

med et rør tændt vil det koste 40 * 12 kr / 2 = 480 kr

Hvis din pumpe bruger 15 watt, vil den bruge 15*12 = 180 kr

Varmen er nok den sværeste at regne på, da den er meget afhænging af
rumtemperatur, samt placering af akvarie. Du kan holde lidt øje med, hvor
meget det er tændt, og sammen med watt forbruget regne dig løseligt sammen
til hvad det vil koste.

Men du kan gøre flere ting, for at reducere varmeforbruget. Brug altid
dækglas eller heldeækkende armatur. Isoler bagrude, og evt sideruder med
flamingo plader. Specielt hvis akvariet står op af en kold ydervæk, vil
dette give en stor besparelse. For mit vedkommende har jeg et 570, og et 325
liters akvarie, der begge står op af en kold ydervæg. Begge har et 200 watt
varmelegeme. Men det store akvarie er isoleret på bagsiden, og varmelegemet
er derfor tændt meget mindre end i det lille akvarie. (Jeg skal også have
isoleret det lille, når jeg engang skal have det tømt.).

håber du kunne bruge mit svar,

mvh
René

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 22:01

Esben Haabendal Soerensen <esben@haabendal.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:87r8ha60vk.fsf@haabendal.dk...
> "KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> writes:
>

> Hvilke fisk har du erfaring med ned til 17 grader ?

Mine green terror :) - de ynglede.. straks temperaturen steg til 18 grader
:)

katja
>
> /Esben
> --
> Make it idiot proof and someone will make a better idiot.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-08-02 21:35

Meget flot regnestykke, men en lille detalje pumpen kører i 24 timer og er
altså dobbelt så dyr i drift,
jeg tjekkede lige mit 325L og kom frem til ca. 1200,- om året +
varme,vand.og foder (ca. 10 t. lys i snit) Om det er meget lidt er vel op
til ens egen pengepung at vurdere. Min SU kan godt klare det.

Mvh Jeppe

"René Krogh" <rene.krogh-dont-spam@mail1.stofanet.dk> wrote in message
news:airoik$k2t$1@sunsite.dk...
>
> Wheelie wrote in message ...
> >Jeg er kommet i den heldige situation, at jeg endelig får min egen
> >lejlighed og naturligvis skal mit 250 l akv. med. Men nu skal jeg jo lig
> >pludselig til selv at betale for det energi forbrug der er forbundet med
> >at have akv. kørende.
> >
>
> Først et tillykke med lejligheden. Når du stiller akvariet op, skal du
tænke
> dig lidt om, for at regningen ikke løber op. Prisen for en kwh er hos mig
> ca. 1.40 kr incl afgifter. Omregnet til årsforbrug, giver dette ca. 12 kr
/
> watt.
>
> >Er der nogen der ved hvad det koster på årsbasis at have et 25o l.
> >kørende med vand opvarmet til ca. 25 grader, + lys + spandpumpe + div.
> >andre filtre/luftsten etc.? Ps. jeg skifter ca 1/3 vand pr uge (det
> >koster jo alt sammen).
> >
>
> Dit lysstofrør bruger sikkert 30 watt rør, og er tændt i halvdelen af
> døgnet. I lysstofrørret sidder en drosselspole, der måske bruger 10 watt.
>
> sammenlagt med 2 rør tændt, vil det koste 90 watt * 12 kr / 2 = 840 kr
>
> med et rør tændt vil det koste 40 * 12 kr / 2 = 480 kr
>
> Hvis din pumpe bruger 15 watt, vil den bruge 15*12 = 180 kr
>
> Varmen er nok den sværeste at regne på, da den er meget afhænging af
> rumtemperatur, samt placering af akvarie. Du kan holde lidt øje med, hvor
> meget det er tændt, og sammen med watt forbruget regne dig løseligt sammen
> til hvad det vil koste.
>
> Men du kan gøre flere ting, for at reducere varmeforbruget. Brug altid
> dækglas eller heldeækkende armatur. Isoler bagrude, og evt sideruder med
> flamingo plader. Specielt hvis akvariet står op af en kold ydervæk, vil
> dette give en stor besparelse. For mit vedkommende har jeg et 570, og et
> liters akvarie, der begge står op af en kold ydervæg. Begge har et 200
watt
> varmelegeme. Men det store akvarie er isoleret på bagsiden, og
varmelegemet
> er derfor tændt meget mindre end i det lille akvarie. (Jeg skal også have
> isoleret det lille, når jeg engang skal have det tømt.).
>
> håber du kunne bruge mit svar,
>
> mvh
> René
>

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-08-02 02:04

I alle armaturer sidder der idag gamle reaktorer/spoler, de æder cirka ligge
så mange watt som rørene bruger. Så har man et forbrug i rør på 100 watt har
du
et reelt forbrug på 200 watt. Målte forleden strøm på et dobbelt armatur med
ialt
116 watt og det brugte lidt over 1 ampere, så det svarede til cirka 230-250
watt.

Men man kan idag købe reaktorer/spoler der er elektroniske, de har en
virkningsgrad
på ca 98%. Dvs ialt 98% af det samlede forbrug bliver brugt i rørene,
100 watts rør = ca 102-3 watts reelt forbrug.
Derudover fås de også med lysdæmpning.
Men prisen er tilgengæld også en anden.

Ang. pumper skal man huske på at angivningen af watt, nok som ofte er målt
med
minimum af belastning (filtermateriale, vinkler på slanger m.m). Så
forbruget stiger i kraft
af belastning. Det samme gælder jo kapasiteten. Det er de færeste pumper der
kan leverer
de liter/timen de er angivet til. Medmindre alt belastning fjernes.

mvh
Henrik