/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
"Bord" til 500 L. Akvarie
Fra : ChiChi
Vist : 1474 gange
200 point
Dato : 02-07-02 10:42

Hejsa

Vi har lige fået et 500 L. akvarie incl alt undtagen bord forærende. Det skal vi selvfølgelig have gang i

Vi ville gerne have det stående i stuen, men da vi har trægulv med kælder under, er det måske ikke lige sagen, eller hvad?
Alternativet er vores billiardrum i kælderen med betongulv, men der kommer vi jo ikke HELT så tit!!

Da vi jo ikke pt. har et bord vil vi gerne have ideer til hvordan man evt. selv opbygger et bord af f.eks. mursten ?
Hvodan sørger man for at akvariet står i vater og lod, hvis man selv bygger et bord af .feks. mursten på trægulv ?
Eller skal vi gå ud og invistere i et alm alubord el. lign ? Kan gulvet holde til et alubord ? Jeg mener det hviler jo kun på 4 punkter. vi vil jo nødig have vand og fisk ud over hele stuegulvet

Vi har overvejet enten sydamerikanske dværgciklider i et sydamerikans biotop akvarie eller prinsesseciklider i tanga....biotop eller hvor det nu er de kommer fra Kan aldrig huske om det er malawi eller tanga!!
Vi har i forvejen et 250 l. der kører sydamerikansk biotop, så derfor lysten til afveksling!!

Nogle gode ideer til hvad vi skal "fylde" i det nye akvarie? Der er masser af lavasten med til det.. både de sorte, brune og hvide(lysebrune).

Mvh
Sussan og Allan
http://schnauzers.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-07-02 11:43

> Da vi jo ikke pt. har et bord vil vi gerne have ideer til hvordan man
> evt. selv opbygger et bord af f.eks. mursten ?
> Hvodan sørger man for at akvariet står i vater og lod, hvis man selv
> bygger et bord af .feks. mursten på trægulv ?
> Eller skal vi gå ud og invistere i et alm alubord el. lign ? Kan gulvet
> holde til et alubord ? Jeg mener det hviler jo kun på 4 punkter. vi vil
> jo nødig have vand og fisk ud over hele stuegulvet

Har selv haft de samme tanker inden jeg gik igang med mit 325l. havde også
et alubord med 6 støtte punkter som jeg heller ikke mente var nok. Så jeg
købte 2 spånplader i samme mål som akvariet. 1 til at lægge på gulvet og en
til under akvariet. Så valgte jeg at bruge lecaklodser som "bord" købte 9
klodser og lagde den 3x3 så det er oppe i ca 90cm højde. Så har du lavet et
sikkert bord som ikke vælter. Det har en meget stor trædeflade på dit guld
da du jo har en spunplade på gulvet. Det eneste du skal sørge for er at det
står i vatter. Det kan godt være svært. Bare sørg for at leca klodserne står
på en spunplade og akvariet står på en spunplade og ikke direkte på stenene.
Så får du samtidig 2 store gode rum under akvariet til dit udstyr og evt.
pumpe. Hvis du så synes det er knap så pænt at se på kan man jo bare hænge
et gardin på jo.
Kig evt op i dk.binaer der kaster jeg et billede op af akvariet med bord.
God fornøjelse
Brian

Accepteret svar
Fra : libak

Modtaget 200 point
Dato : 03-07-02 11:30

Hej ChiChi

Ja, der er faktisk uendeligt mange muligheder når man selv vil til at lave et bord. En af de nemmeste er den ovenstående, fra Brizz. Personligt synes jeg ikke, at det er særligt kønt med legasten synlige i stuen.
Ideen med pladerne der passer til akvariet er en nødvendighed, nær du arbejder med sten, men resten er faktisk op til ens egen smag og behag.
Jeg synes at en murstenssokkel er den kønneste. Den er også utrolig nem at få til at stå i vatter.
Den nemmeste måde at lave en murstenssokkel på, er at lave soklen så den har samme mål som bunden af akvariet. (husk at lave 2-3 væge inden i selve soklen.)
Imellem murstenene ligger du en ca. 1 cm tyk flamingoplade, som du kan tilpasse i tykkelsen for at få det færdige resultat i vatter. Husk på at mursten skal ligge forskudt, ellers resikerer du at soklen vælter. Når skolen har fået den højde du ønsker, afslutter du simpelthen bare med med pladerne der er tilpasser akvarium og sokkel. under akvariet er det en god ide at ligge en flamingoplade, da den absorberer de sidste ujævnheder der Evt. måtte forekomme.

God arbejdslyst
Ole Libak

Kommentar
Fra : libak

Dato : 03-07-02 11:30

Hej ChiChi

Ja, der er faktisk uendeligt mange muligheder når man selv vil til at lave et bord. En af de nemmeste er den ovenstående, fra Brizz. Personligt synes jeg ikke, at det er særligt kønt med legasten synlige i stuen.
Ideen med pladerne der passer til akvariet er en nødvendighed, nær du arbejder med sten, men resten er faktisk op til ens egen smag og behag.
Jeg synes at en murstenssokkel er den kønneste. Den er også utrolig nem at få til at stå i vatter.
Den nemmeste måde at lave en murstenssokkel på, er at lave soklen så den har samme mål som bunden af akvariet. (husk at lave 2-3 væge inden i selve soklen.)
Imellem murstenene ligger du en ca. 1 cm tyk flamingoplade, som du kan tilpasse i tykkelsen for at få det færdige resultat i vatter. Husk på at mursten skal ligge forskudt, ellers resikerer du at soklen vælter. Når skolen har fået den højde du ønsker, afslutter du simpelthen bare med med pladerne der er tilpasser akvarium og sokkel. under akvariet er det en god ide at ligge en flamingoplade, da den absorberer de sidste ujævnheder der Evt. måtte forekomme.

God arbejdslyst
Ole Libak

Kommentar
Fra : libak

Dato : 04-07-02 00:01

Det med gulvet butde ikke være noget problem, det eneste du skal tage højde for er at placere det over de bærende bjælker.

Godkendelse af svar
Fra : ChiChi

Dato : 05-07-02 08:22

Hejsa

Tak for rådene, jeg tror vi forsøger os med Murstenssoklen her i vores ferie! Så må vi bare håbe at gulvet kan holde til så stort et akvarie! Hvad vejer sådan et 500 l. med "udrustning"? 1 ton el. lign ?

vi glæder os til at komme igang med det "Store", da det største vi har haft er et 325 l. med sydamerikanske dværgciklider som indbyggere!!

Vi vil gerne høre hvad i andre har i jeres "Store" akvarier ?

MVh
Sussan Og Allan
http://schnauzers.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 04-08-02 23:51

> Har selv haft de samme tanker inden jeg gik igang med mit 325l. havde også
> et alubord med 6 støtte punkter som jeg heller ikke mente var nok. Så jeg
> købte 2 spånplader i samme mål som akvariet. 1 til at lægge på gulvet og
en
> til under akvariet. Så valgte jeg at bruge lecaklodser som "bord" købte 9
> klodser og lagde den 3x3 så det er oppe i ca 90cm højde. Så har du lavet
et
> sikkert bord som ikke vælter. Det har en meget stor trædeflade på dit guld
> da du jo har en spunplade på gulvet. Det eneste du skal sørge for er at
det
> står i vatter. Det kan godt være svært. Bare sørg for at leca klodserne
står
> på en spunplade og akvariet står på en spunplade og ikke direkte på
stenene.
> Så får du samtidig 2 store gode rum under akvariet til dit udstyr og evt.
> pumpe. Hvis du så synes det er knap så pænt at se på kan man jo bare hænge
> et gardin på jo.
> Kig evt op i dk.binaer der kaster jeg et billede op af akvariet med bord.
> God fornøjelse
> Brian
>

Bedre er hvis der er en hård flamingoplade, gerne tyk, mellem spånpl. og
akvarium. Det kommer så aldrig i spænd, som altid giver risiko for at
skidtet revner. Taler af bitter erfaring.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk