/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Partitionering
Fra : marcussen1
Vist : 439 gange
100 point
Dato : 14-08-04 14:51

Jeg har en HD på 80 GB med WIN XP PROF, jeg gerne vil have partitioneret, men jeg ved ikke hvorledes. Fortæl venligst på en let forståelig måde, min evner er ikke så store. Og hvordan bruger man en partitioneret HD

Kommentar
Fra : briani

Dato : 14-08-04 14:55

Hejsa

Formattering / Installering / Repair af Windows XP
http://www.hcma.dk/tips&tricks.htm

Denne gode side
Er lavet af kandubrugeren catbody

Mvh
Brian

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 16:45

På en ny HD kan du bruge linket fra Briani.
Men på en eksisterende HD med styresystem eks. XP pro som fylder hele HD kan man gøre noget andet.
1. Det kan gå galt så man er nødt til at indstallere det hele igen.
2. Hvis der er plads på HD, kan den partition som XP pro ligger på, gøres mindre så
der bliver plads til en ekstra partition, som kan bruges til lager/backup eller andet.
3. Et program som hedder Partition Magic kan lave disse ting (ca. 600kr.)
4. En Kandu bruger har lavet en diskette som kan hentes over nettet (gratis) kan
også lave disse ændringer, men det kan være lidt svært at bruge programmet.
Du kan hente programmet her:
Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten, og lad den rulle ind af sig selv.
Men men men - partitionering er ikke legetøj, så vigtige ting bør der tages backup af først. Så spørg før du gør, hvis du er i tvivl.
Eyvind.
Partitionering bruges også til at have flere styresystemer på samme HD og man vælger så hvilket system ved opstart af comp. Men det er straks lidt mere indviklet.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-08-04 18:15

Du kan bare bruge det indbyggede værktøj der i XP-pro:
Kontrolpanel/administration/komputeradministration/diskhåndtering
Her kan du slette, sammenlægge mm.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 14-08-04 18:38

PalleBHansen - hvis du har fyldt hele din HD med een partition og styresystem,
kan det vist ikke lade sig gøre at lave plads til ekstra partition - eller kan man.
Altså ved hjælp af XP

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 14-08-04 19:42

Nej man kan ikke med XP`s værktøj oprette en ny partition på en partition der allerede er i brug, men sammensmelte 2 der er på samme disk, men det kommer an på hvad spørgeren vil?
http://www.wintip.dk/artikler/partition.htm
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : themighty

Modtaget 100 point
Dato : 24-09-04 16:16

prøv med et program der hedder partition magic, meget simpelt at gå til. kan det hele dele, samle partitioner osv....
find 30 dage trial på download.com

Godkendelse af svar
Fra : marcussen1

Dato : 24-09-04 19:29

Tak for svaret themighty.