/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
roser
Fra : karin42
Vist : 309 gange
94 point
Dato : 03-08-04 21:46

Er her ikke en rigtig klog sjæl der kan fortælle mig hvorfor mine roser iår er så fyldt med stråleplet at bladene snart er helt væk . jeg har sprøjtet mod stråleplet med 14 dages mellemrum og de er lige triste .

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 21:51

lad vær med at bruge al den gift i haven - i sidste ende gør den mere skade end gavn...

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-04 22:02

Vejret tror jeg! Og måske lidt npk gødning ville gøre underværker!

Kommentar
Fra : dova

Dato : 03-08-04 22:10

Kulde og for meget regn eller forkert gødskning
Det er vigtigt, at du fjerner og brænder alle de angrebne dele, da de ellers bliver ved med at brede sig.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 03-08-04 22:38

Det er svært at have med at gøre i år,ikke alt er som det bør være.
Ligemeget hvad der bliver gjort, er det kun lapperier,så vent til næste år,
da bliver alt rigtig godt igen (med garanti).Men græsplænen er rigtig flot,ikke osse.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : Jernladyen

Modtaget 94 point
Dato : 03-08-04 23:28

Hvis du gøder dem rigtigt, så kan du nok kun pille ALT det syge væk - hver dag. Det må ikke komme i komposten, men skal i skraldespanden. Du kan formodentligt ikke få det væk, hvis det er et "mellem - angreb", men du kan muligvis holde det nede. Et år var mine roser så slemt angrebet af stråleplet, at de ikke havde flere blade på, kun blomsterne. Men klippede jeg dem alle sammen ned. Jo mindre sygt, der er på dem, jo nemmere har de ved at komme sig. Der må heller ikke ligge syge blade/blomster på jorden. Det skal også fjernes. Det er et værre hestearbejde, i hvert fald hvis man har mange roser. Men en løvsuger, hvor mundingen ikke er alt for stor, gør underværker.
Hilsen Jette

Godkendelse af svar
Fra : karin42

Dato : 04-08-04 09:40

Tak for svaret Jernladyen.
Ja tak for dit svar - også en hilsen til alle i andre der svarede ! nu er det faktisk sådan at vi samler hvert blad op fra jorden og gøder hver 14 dag som foreskrevet - men som keld skriver er græsplænen jo flot vi snakkes nok igen til næste år .
venlig hilsen Karin.

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 04-08-04 15:52

God fornøjelse med roserne. Håber, dine er mere taknemlige end mine. Jeg har ar, der sidder så tæt som sild i en tønde på armene af dem.
Hilsen Jette