/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
virus??
Fra : fulla
Vist : 615 gange
100 point
Dato : 03-08-04 16:49

Jeg har lige modtaget en mail med mange afsendere, hvoraf jeg har haft kontakt med 1 af dem for ca. ½ år siden.
Mailen advarer mod en virus: JDBGMGR og har et ikon som en teddybjørn. I mailen står at den ligger stille på computeren 14 dage og så åbner sig selv og går ind og ødelægger alt.
Man anbefaler at via søg går ind og fjerner den uden at åbne den.
Jeg har den pågældende fil og den er oprettet 28/2-03?

Er der nogen der har hørt om dette - evt. et forsøg på at få folk til at slette nødvendige filer??

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 16:52

hvad hedder filen helt præcis?

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 03-08-04 16:53

kan mindes noget om at man sletter en fuldstændig uskadelig fil, men er ikke sikker..

Junior

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-04 16:54

Du kan sikkert finde filen. Se så efter hvornår den er oprettet.
Sikkert for flere år siden, så de 14 dage holder ikke.
Falsk alarm sikkert, en s.k. hoax.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-04 16:57
Kommentar
Fra : olarsen

Dato : 03-08-04 16:57

Køb et godt antivirusprogram med daglige opdateringer. Det koster nogle få hundrede kroner om året og kan spare mange ærgelser og 'frygt'.

vh ole

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 03-08-04 17:00

Jeg fik en tilsvarende mail for en uge side, for et år siden.
Den omtalte fil ligger i min pc, og der bliver den.

Kommentar
Fra : dannyboyd

Dato : 03-08-04 17:00

Enig med Teil. Der bliver ofte sendt mails rundt på nettet med tilsvarende besked for at lokke folk til at slette en eksisterende systemfil, som ikke er virus. Du bør ikke slette den.
er du i tvivl om du har virus så tag en onlinescan herfra. http://housecall.trendmicro.com/

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 17:16
Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 03-08-04 17:22

Du må endelig ikke slette denne fil. Den skal bruges til at vise java-scripts.

Disse "kæde-mails" bliver med mellemrum sendt rundt og mange tror på dem og sletter med det samme filen.

Hvis man er kommet til at slette filen, kan den genskabes ved at køre windows installations-cd. Man kan også hente den fra en anden computer (hvis man har sådan en) og kopiere den over.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 03-08-04 17:34

Spørgsmålet har tidligere været oppe på kandu.dk og her er besvarelsen den samme, at filen må ikke slettes, se her: http://www.kandu.dk/dk/spg/41320 hvis du oppe i højre hjørne af siden her søger på 'JDBGMGR' får du flere besvarelser og bl.a. dette tips
http://www.kandu.dk/dk/tip/7957

//bentjuul

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-04 19:00

Det er en såkaldt hoax! En falsk virus advarsel! Hvis man kommer til at slette filen, sker der dog ikke noget ved det, med mindre man bruger java delen til udvikling. For almindelige brugere er filen uden betydning!

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-04 20:29

"Gem dit gamle tøj, det bliver moderne igen"

Det samme kan man sige om denne "JDBGMGR", den dukker op med jævne mellemrum i håb om at folk har glemt at denne fil skal være på din "putter".

Første gang jeg fik denne meddelelse, var i 1996, da jeg gik over til rigtige PC, fra datidens hjemmecomputer, (som startede i 1982). - Siden har de været oppe og vende utallige gange.

Når du møder sådanne lokkemails, så gå ikke i panik, men gå ind på yahoo eller Goggle og søg med >> jdbgmgr.exe <<, så får du svar på hvad det er. - Det samme gælder mange andre filer der lokkes med at man skal slette, som du sikkert vil få mails om.

Hvis skaden er sket, at du har fået "snavs" ind på din PC, så tag det koldt og roligt. Find ud af hvad det er for noget og evt. Clean din maskine .

Kommentar
Fra : Karl_Smart

Dato : 03-08-04 20:41

fuldstændig rigtigt severino

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 03-08-04 20:59

ja den har optrådt mange gange Måske helt tilbage fra win95 som severino skriver! Men der kommer jo hele tiden nye til, som man kan forsøge at narre! Egentlig svarer den vel til de lærlinge jokes svendene prøver med, når de får en ny lærling! Der findes de hoax der er værre en denne!