/ Forside/ Interesser / Helbred / Ernæring / Spørgsmål
10  erling_l 304
Energi indhold i madvarer.
Fra : alexberg
Vist : 3457 gange
100 point
Dato : 03-08-04 14:58

Hvordan finder man frem til hvor meget energi der er i en madvare. (Hvis man er producent).

Jeg har hørt et eller andet om, at man afbrænder maden, og måler varmeudviklingen.

Er der nogen der kender den korrekte måde? Eller har jeg ret?

Alex
www.max30.dk

Kommentar
Fra : meyerbeyer

Dato : 03-08-04 15:36

1 g protein eller kulhydrat giver 17 kJ, 1 g fedt giver 38 kJ, og 1 g alkohol giver 30 kJ.

3,5 g fedt giver 3,5 g x 38 kJ/g =
133,0 kJ

4,7 g kulhydrat giver 4,7 g x 17 kJ/g =
79,9 kJ

3,7 g protein giver 3,7 g ×17 kJ/g =
62,9 kJ

men ved ikke hvordan man er nået frem til disse resultater (udregningen)

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 03-08-04 16:04

Jeg ved godt hvor du har det med at afbrænde emnet for at kunne set hvor meget energi det indeholder. Da Homer Simpsons tager fysik eksamen, brænder læren en donuts af og da der kommer en flot blå flamme, er konklutionen at den har et højt energi indhold.

Spøg til side.

Hvis du har et ukendt levnedsmiddel som du vil have analyseret (som producent) vil laboratoruim som du sender prøven til, analysere for følgende:

Protein N- altså det totale protein (man kan dog ikke fordøje alt protein, men det ser man igennem fingre med. Har du råd og er det vigtigt kan man analysere de fordøjelige proteiner.

Dernæst kulhydrater og fedt.
Ud fra de tal man kommer frem til kan man beregne det totale KJ indhold pr. 100gr for et sammensat levnedsmiddel.

Men det er kun hvis man har et ukendt levnedsmiddel, eller vil man bruge en "levnedsmiddeltabel" hvor næsten alle tænkelige levnedsmidler er samlet, både med indhold af forskellige fedttyper (mættet, flerumættet), protein, cholestrerol, kulhydrater, kostfibre, alkohol, vand, mineraler, vitaminer og mange andre oplysninger

Kommentar
Fra : netper

Dato : 03-08-04 16:23

Er det kendte ingredienser så har fødevaredirektoratet en liste hvor du kan se indholdet af rigtig mange ingredienser

http://www.foodcomp.dk/fvdb_groupsearch.asp

Mvh
Per

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 03-08-04 23:15

Når man kigger på varefakta bag på en fødevar, og efterregner mængderne, får man ikke det indhold af KiloJuel/Kcal som står på varefakta.

Grunden til dette må så være at ikke alt protein giver energi, eller hvad?

Alex
www.max30.dk

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-08-04 12:12

Fy føj da hvor du kan spørge, jeg måtte ned i de dybeste arkiver for at finde frem til det svar, trods det er det var ret indlysende.

Lige for en god ordensskyld så må du ikke blande "varefakte" med "næringsdeklarationer", varefakta er noget som FDB m.fl kræver at deres leverandører sætter på emballagen. Næringsdeklarationen er lovpligtig, så er der så nogle andre regler for hvornår man skal lave en "stor" deklaration hvor de hele er delt op, med umættede fler umætte fedt osv.

Men tilbage til dit spørgsmål.

Det hele strander i afrundings regler.
Man skal opgive Kj, protein, fedt, kulhydrater i afrundet tal, men man skal beregne med decimaler.
Nu tog jeg en pakke sovsepulver og regnede efter og så at der manglede 11Kj (samme som du så) og det kunne jeg heller ikke få til at passe. Men regnede jeg det hele efter med nedrundet tal (tall 11 regnet som 10.5, så det skal rundes op når det deklareres) ramte jeg faktisk 20Kj under de deklarerede.
Samtidig med det kiggede jeg lovgivningen efter, og man skal runde op/ned som når man regner helt alm. Men skriver tallet i hele tal.

Kommentar
Fra : alexberg

Dato : 05-08-04 15:44

Jeg har tidligere fundet en gammel bog (fra 50'erne), af en amerikansk professor, som fortæller at der ikke er den samme mængde energi i alle typer af fedt. Jeg troede at det måske kunne være grunden. Men det med afrundingen lyder også som plausibel forklaring.

Mange tak for hjælpen.

Alex
www.max30.dk
Vind over overvægten

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 05-08-04 22:18

Husk at lukke spørgsmålet.

Har du flere gode "udfordringer" er jeg måske klar igen.