/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
trådløs adsl med ping uden web
Fra : mroggorm
Vist : 595 gange
50 point
Dato : 03-08-04 12:02

Jeg har en D-link trådløs router og en Zyxel adsl modem, som ikke kan sende mig på nettet. Jeg kan åbne D-link routerens opsætningssider og fra dem pinge f.eks. cybercity.dk - men jeg kan ikke pinge mit modem eller komme ud i verden fra browseren.

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-08-04 12:10

Har du husket at slå DHCP til i din tpc/ip-opsætning?

Kommentar
Fra : mroggorm

Dato : 03-08-04 12:20

Zyxel modemet fungerer som dhcp server, og i D-link routeren er dhcp slået fra (men det fungerede heller ikke da begge havde dhcp slået til)

Accepteret svar
Fra : sjagget2003

Modtaget 60 point
Dato : 03-08-04 12:21

Hmmm, du har altså forbindelse fra din computer til din router, det er så dit modem og router der ikke snakker ordentligt sammen, prøv at checke DHCP i din opsætning som hansen9 skriver, hvis det ikke hjælper så prøv at slå strømmen fra til dit modem i nogle få sekunder og slå det til igen, reboot derefter din router så den fornyer IP adressen.... håber det hjælper...

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-08-04 12:43

Du skal jo sørge for at du får routeren som default-gateway og at din PC er på samme subnet som routeren. Det er nok ikke tilfældet hvis du bruger modemet som DHCP.

Kommentar
Fra : mroggorm

Dato : 03-08-04 13:00

Genstarten hjalp ikke selvom det ehele var slukket nogle minutter.
Mit trådløse netkort har d-link routerens ip-adresse som gateway, mens det andet netkort har modemets adresse som gateway.
Både dlink routeren og modemet har i deres lan-opsætning subnet mask til 255.255.255.0

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-08-04 13:07

Hvis du har routeren imellem kan du ikke bruge modemet som default-gateway. Så skal du bruge routeren, hvilket samtidig betinger at IP-adresse på dit netkort svarer til routerens i de første 3 oktetter - aldrig i den 4. Subnet-masken skal selvfølgelig være ens. Prøv evt. i fejlsøgningsfasen at disable det ene af netkortene.

Kommentar
Fra : mroggorm

Dato : 03-08-04 13:18

IP-adressen på netkortet? Hvordan finder jeg det?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-08-04 13:24

Gå i denne computer og vælg netværksforbindelser, højreklik på forbindelsen og vælg egenskaber. Herefter vælger "Internetprotokol (TCP/IP)". Jeg antager at du bruger XP...

Kommentar
Fra : mroggorm

Dato : 03-08-04 13:29

Næh, det er Win ME, og i er modemet internet sharing gateway med adressen 10.0.0.1, men det er vel ikke kortet!?

Kommentar
Fra : hansen9

Dato : 03-08-04 14:49

Det kan da godt være at det er. Så skal din PC bare også hedde 10.0.0.x, det kan du se med "ipconfig /all" om den gør.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 03-08-04 20:42

Jeg tror det er din MAC adresse der driller dig, og at din netudbyder har dig registreret med din PC's netkorts MAC i stedet for din routers MAC, så prøv at tilmelde dig på nettet over din router.
Som regel er der kun hul igennem til din udbyder, indtil du har registreret dig med den rigtige MAC der ser ud på nettet.

Kommentar
Fra : mroggorm

Dato : 06-08-04 11:34

Så er problemet løst. Der er jo kun et endeligt antal muligheder for at vælge de forskellige opsætninger.
Min trådløse router forsøgte at forhandle pppoe, og det var allerede gjort fra modemet (tror jeg nok), så da jeg satte routeren til automatisk at modtage en ip-adresse var der hul igennem.
Og så er der jo det med at tænde apparaterne i den rigtige rækkefølge startende med modemet...

Godkendelse af svar
Fra : mroggorm

Dato : 06-08-04 11:37

Tak for svaret sjagget2003.
Det var dels at det var modemet og routeren der ikke talte sammen og dels opstarten, der fik mig på sporet.