/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Isoleringsevne
Fra : Hovsan
Vist : 3657 gange
150 point
Dato : 28-07-04 11:53

I forbindelse med istandgørelse af værelse har jeg pillet bløde masoniteplader ned af væggen som jeg vil udskifte med gipsplader. Da den ene væg er en ydervæg går mit spørgsmål så på A: Hvordan er isoleringsevnen i blød masonite B: Hvordan er isoleringsevnen i gipsplader? Altså er der forskel i isoleringsevnen - pladerne har samme tykkelse.

Kommentar
Fra : return

Dato : 28-07-04 12:00
Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 160 point
Dato : 28-07-04 12:03

Blød masonit må overhovedet ikke bruges til vægbeklædning - udvikler gasarter ved brand.
Gipsplader isolerer ikke så meget.
Du bør sætte et par lister op så der kan være isolering mellem gipsplade og ydervæg
sådan her.
Ydervæg-isolering-dampspærrer-gipsplade.
Hos byggemarket kan du få en lille nyttig bog - "Den lille lune" fra Rockwool - den er gratis.

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 12:04

Godt spørgsmål. hvis jeg var dig ville jeg kontakte et byggefirma. de ved det helt sikkert. så vidt jeg husker fra min udd. som maler, så er der ikke den store isolerings forskel. det er hip som hap hvad du bruger.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 12:07

return> Grunden til at jeg spørger i dette forum er, at jeg netop har været gennem bl.a. de sider du linker til, men der står ikke noget om gipsplader eller masonitpladers isoleringsevne - så, hvis du har fundet svaret på det link du opgiver må du meget gerne guide mig til de relevante svar. Der er ganske vist et spørgsmål der, som tangerer emnet, men det spørgsmål er der intet svar givet på.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 12:14

Emesen> Ja, du har ganske ret, det ville være en god ide, at isolere ved samme lejlighed, hvilket jeg også har overvejet omend det ikke kunne blive til meget, da der sidder en radiator på denne væg - så det vil kræve noget mere omkring aftapning af varmesystem, flytning af radiator m.m.

Da der i forvejen er en form for isolering af hulmuren er der jo nogen isolering - men tilsyneladende har man i tidernes morgen opsat disse masonitplader - om det så har været før eller efter isolering af hulmuren aner jeg jo ikke.

Jeg er ganske klar over, at blød masonit ikke skal bruges på grund af faren ved brand, hvilket også er årsagen til, at jeg piller dem ned i forbindelse med istandgørelsen.

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 12:17

Lns> Nej jeg har godt en fornemmelse af, at der ikke er megen isoleringsevne i dem, men lidt har også ret, når nu jeg er i gang og har pladerne. Men tænker på, om jeg bør satse på, at arbejde videre på, at finde en kreativ løsning omkring en smule isolering, såfremt der er forskel i isoleringsevnen på det jeg piller ned og det jeg sætter op (har rimelig dyr fjernvarme).

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 12:19

Lns> tænkte på, om den effekt det har er noget at tale om, eller man med isoleringsøjne lige så godt kunne undlade gipsvæggen.

Kommentar
Fra : asim1

Dato : 28-07-04 12:21

hej igen prøv lige at at kigge på denne side her http://danogips.dk/ og klik så på gør det selv der er gode råd at hente

Kommentar
Fra : dova

Dato : 28-07-04 12:23

En smule isolering?:
Tynde "flamingo-isoleringsplader"

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 28-07-04 12:24

Gibsplader vs masonitplader har i sig selv ringe isoleringsevne på varme/kulde men bedre mht lyd. Du skal der imod montere nogle gipsplader med isolering på bagsiden (hvis pladsforholdene tillader dette??)

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 12:38

asim1> Jeg har været danogips igennem, der er mange gode informationer der, men ikke lige om isoleringsevnen.

dova> jeg har tænkt på "flamingo-isoleringsplader, da jeg kunne tænke, at man i så tilfælde ikke skal tænke på dampspærre, da de vel har funktionen i sig selv. Jeg er noget i tvivl om hvor tynde de findes, altså den slags "flamingo - plader", der er beregnet til formålet. Ved at der er forskelle på "flamingoplader". som er afgørende for om de er sikre i forbindelse med brand, men ved dog ikke hvori forskellen ligger, altså det rent tekniske.

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 12:46

nej du har ret i at der ikke er megen isolering i en gipsplade, du skal nok sørge for at vægen i sig selv er godt isoleret. man prøv som sagt at kontakte et byggefirma. det koster jo ikke noget at spørge men kan koste en høj varmeregning ikke at spørge sig for.

Kommentar
Fra : Lns

Dato : 28-07-04 12:48

det rigtigste er nok emesens forslag.... held og lykke med det

Kommentar
Fra : sipelip

Dato : 28-07-04 12:52

der er mere luft i masonit og dermed bere isolering, men med 1,3 cm tykkelse er det i praksis ikke en forskel af betydning.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-07-04 12:58

Du må ikke bruge flamingopl.,de udvikler også giftgasser,emesens forslag er godt.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 28-07-04 13:02

Hent lige den "Den lille lune" du bliver rigtig glad for den. (du kan jo bruge andet end Rockwool)

Kommentar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 13:18

Tak for alle Jeres svar, det er svært at fordele point, men du får dem for et fyldigt svar emesen, men er også glad for sipelips svar, som giver ide om forskellen i isoleringsevne.
Jeg lukker dette spørgsmål, men opretter lige et par nye tillægsspørgsmål.

Godkendelse af svar
Fra : Hovsan

Dato : 28-07-04 13:19

Tak for svaret emesen.

Kommentar
Fra : IBM760

Dato : 28-07-04 13:33

Hej Hovsan - emesen nævner "Den lille lune" fra Rockwool.

Den kan hentes online på: http://www.rockwool.dk/sw8741.asp

Mvh Ivan

Kommentar
Fra : krestenklit

Dato : 28-07-04 14:11

Hvis du ikke ønsker at anvende dampspærre, kan du overveje papiruld. Det er diffusionsåbent - holder ikke på fugt som rockwool o.l. - og mister dermed ikke isoleringsevnen.

Venlig hilsen Kresten