/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Vandet er hvidt
Fra : pvlar
Vist : 704 gange
80 point
Dato : 25-06-02 16:09

Jeg har haft fisk i mange år. Et selskabsakvarium på 660 l, samt et lille 64 l med slørhaler. Det er det lille der er begyndt at drille. Vandet bliver helt hvidt, som om der er en masse kalk i det. Det kører med både varmelegme og pumpe. Selvom jeg lige har renset hele akvariet, samt sten, bliver det kort tid efter hvidt igen. Jeg har prøvet at skifte til en luftsten, men det hjalp ikke. Slørhalerne ser ud som om de manger ilt, da de står ved overfladen konstant. Nu har det stået på i en 14 dages tid, - hvad kan der være galt ???. Jeg har haft slørhalerne i et par år, hvor der aldrig har været noget. Hvad er mit problem ????

Kommentar
Fra : strarup

Dato : 26-06-02 00:41

Hej pvlar,

jeg ved ikke om det er det her der er dit problem, men det minder lidt om det,
http://www.tropheus-siden.dk/Tropheus/alger.htm

gå næsten helt ned i bunden af denne side til "Brev fra Lars D.21/9-2000",
der bliver nævnt at det muligvis kan være Protein, der stammer fra døde plankton/mikroorganismer. se hele forklaringen -->

en hurtig måde at komme ned til meddelsen på, er når du er kommet ind på siden, at gå op i menuen "redigere" og tryk på søg (på denne side) eller Genvejstasterne Ctrl+B, og skriv i tekstboxen "Brev fra Lars D.21/9-2000" (uden " omkring) så hopper den ned til linjen hvor meddelelsen starter.

en anden side er en på engelsk --> gå hen til linjen med titlen "White Cloudy Water" næsten i bunden
http://www.drhelm.com/aquarium/cloudy%20water.html

håber det ka' bruges...

Mvh.

Strarup

Kommentar
Fra : Picasso

Dato : 26-06-02 17:46

http://www.dvn.dk/Viden/sparetips.htm = uddrag:

Hvorfor er vandet hvidt ? - og er det farligt ?

På vandværket iltes vandet. Der skal ilt i råvandet for at jern og mangan kan renses fra, og endelig skal drikkevandet indeholde min. 5 mg/l ilt for at sikre vandets velsmag.

Når vandet er hvidt, skyldes det overskydende ilt. Det kan også skyldes de haner/blandingsbatterier, som vandet aftappes af. Ilten forsvinder af sig selv, når man lader vandet stå i nogle sekunder. Hvidt vand er altså ikke farligt.

Prøv at skriv ind til enten dette eller ovenstående links og hør om de kan være dig behjælpelig med dit problem - for 14 dage er lang tid, hvor der ikke er sket noget altså.

Kommentar
Fra : pvlar

Dato : 27-06-02 11:19

Det kunne godt være strarup, der kom med et godt bud.
- Men hvorfor er vandet først blevet hvidt inden for det sidste stykke tid ?? Trods,- at jeg bliver ved med at lave vandskift ?? Mit store 660 l fejler ikke noget,- der er vandet fint og klart ??? Der er jo fra den samme vandhane jeg tapper, ??
Jeg mener, at når man bruger helt koldt vand, vil netop det hvide IKKE forekomme. Det kommer kun hvis man blander det med lidt varmt vand, således at det får tempraturen 23-24 g.
Men det er rigtigt i strarup's bud,- at på overfladen virker det lidt skummende,- samt det ligner lidt af vandet fra en elkeddel, med små kalk partikler i.
med venlig hilsen
pvlar

Accepteret svar
Fra : libak

Modtaget 80 point
Dato : 04-07-02 00:36

Hej pvlar

For et par år siden havde jeg samme problem. Mælkehvidt vand og skummet overflade.
Jeg læste og læste, mens mine fisk begyndte at dø. Til sidst fandt jeg ud af at problemet med de mange proteiner, (dem der gør vandet hvidt) nemt kunne afhjælpes med en proteinskummer. Et par dage efter kunne mine fisk atter se gennem tågen.
Proteinskummmer`= http://www.akvarieudstyr.dk/database/produkter.asp?produkttype=skummerluft&gruppe=salt