/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Conrad
Fra : svendgiversen
Vist : 1913 gange
225 point
Dato : 24-07-04 21:36

>hvad med navnet Conrad ??er der flere oplysninger der ??

Min ven Finn er imponeret over den megen hjælp vi får via Kandu!
Han vil nu også gerne lære mere om sin Conrad familie.

Finns far var Robert Conrad Jensen født i 1922.
Hans mor Helene … Conrad født i Jawor var gift med Osvald Arthur … Jensen.
Hendes far Robert Conrad var smedemester i Jawor, vest for Breslaw, nu i Polen.

Dengang vistnok tysk, byen er flyttet flere gange mellem Polen og Tyskland,
Og der er jo lettere for de fleste at søge på tysk.

Kan navnet Conrad spores tilbage til smedemesteren i Jawor?
Hvad hed hans kone, forældre og deres forældre??
Hvorfra stammer navnet Conrad???

På forhånd tak, Finn og Svend

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 24-07-04 22:12

Jeg aner intet om slægtsforskning, men jeg har da fundet lidt

Johan Conrad født 1766 d.v.s. navnet var også i Danmark.
http://www.henrikfrank.dk/frank/kartoffeltyskere/alhedennavne.html
Citat
Rost. Navnet er altid stavet således, og dette er sikkert den oprindelige tyske form. Johan eller Johannes R. kom fra Pfalz. Hans hustru hed Cathr. Schmuck, f.1729. J. R. var død før 1779. Sønnen Johan Conrad, f.1766, g. m. Elisabeth Bitsch, f.1772, blev gmd. i Benslehøj, hvorfra en gren af slægten kom til Firehuse. Navnet forekommer dog ikke mere i sognet.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 24-07-04 23:28

Det er nyt for mig at der også var Conrad' s blandt kartoffeltyskerne?

Min farmor fra Villekold i Skals stammer fra Frederiks, og blev fejlagtigt kaldt kartoffeltysker,
(jeg har haft kontakt med flere derfra, bl.a. Arne Bitsch, beslægtet med min farbror bageren i Hvam).

Umiddelbart tror jeg ikke den kartoffeltyske Conrad familie du har fundet fra Phalz,
(jo meget vestpå i Tyskland, tænk på Rheinland-Phalz)
har noget at gøre med de Østtyske/Polske Conrads??

Men der kan jo være en forbindelse???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 00:00

Der er mange med navnet Conrad fra Tyskland men ingen Helene Conrad hvis alder stemmer med sønnens fødsel i 1922 , % på DDA
Hvor opholdt Helene sig ved ankomsten til Danmark.?
Hvad var årsagen til hun rejste til Danmark ?
Hvornår ankom hun til landet ?
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 00:04

Hvornår er Osvald Arthur … Jensen født og hvor ???
Hvem er forældrene?
Er der andre søskende ??
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 09:56

Helene kom vist til Danmark som kun 17 årig, hvorfor vides ikke,
(hun hakkede næppe roer på Lolland).
Hun blev så forelsket i unge Osvald Jensen,
der ud over Arthur havde et par andre mellemnavne.

Samme Osvald var eneste dreng, men havde hele 12 søstre,
en af dem hed Fanny, nok lidt mere sjældent end Osvald,
der iøvrigt var danmarksmester i Billard; måske et spor?

Helene er jo så nok først født lige efter 1900, i Polen;
og er ikke med i de folketællinger vi kan finde på nettet.
Så Conrad søgningen må nok henlægges til Jawor, vest for Breslaw.

Jensen søgning er jo næsten håbløs, trods flere for og mellem navne;
men min ven Finn Conrad er blevet kontagtet af en efterkommer efter en af de 12 Osvald søstre:
Søren Grovermann, der havde arvet slægtsdata, som han søgte at finde efterkommerne efter.
Måske kan Grovermann, hvis det da er stavet rigtigt, føre til søsteren og dermed Osvalds forældre???
Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 10:05

Ifølge dette fundet ved at sørge på Jawor og Conrad,
hed Jawor tidligere Jauer (nok tysk):
Svend
"
SCHUBERT, John
Sydney, New South Wales, Australia
ewMail addresses: johnschubert@hotmail.com or thosschubert@optusnet.com.au

I am searching for information on my ancestor, Carl Gottlieb SCHUBERT, born in 1730 at Graebel, a village near Bolkenhain in the Principality of Silesia-Schweidnitz. He married in Hannover in 1764 and again in 1767, and raised a large family in Braunschweig. Graebel is now known as Grabla and Bolkenhain is now known as Bolkow, and they are both in the south-west part of modern Poland, near Jawor (previously Jauer) and Wroclaw (previously Breslau). I would also like to find out how to search for 18th century baptism or marriage records in the area of Graebel, Bolkenhain and Jauer.
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:32

Her er en Helene Conrad med Ancestral File fra FS. data stemmer ikke men måske noget familie ??
Senta
1. Helene CONRAD - Ancestral File
Gender: F Birth/Christening: 22 Feb 1864 Landsberg, Warthe, Brndbg, Prss
Matches: Ancestral File - 1
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:35

Fra FS. og du skriver stadig ikke hvor Grovermann har boet i Danmark ?
Senta
You searched for: Grovermann
International Genealogical Index / Denmark - 14
Select records to download - (50 maximum)
Ancestral File - 3
•Census/1880 US Census - 5
•IGI/Continental Europe - 2
•IGI/Denmark - 14
•IGI/Germany - over 19
•IGI/Southwest Pacific - 4
•IGI/World Misc. - 3

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 10:36

Vore venner er nu rejst hjem til hovedstaden,
men de vil tilmelde sig Kandu og følge sagen, sagerne.

I mellentiden har jeg fundet dette link:
http://www.schlesien-ahnenforschung.de/ahnenfo.html

Med en Gerhard Conrad:
gerhard_conrad@gmx.net gerhard_conrad@gmx.net

som jeg har skrevet til på mit bedste skoletysk:
Svend

"
Sehr geehrter Herrn Conrad,

Ein Freund von mir Finn Conrad in Herlev, Copenhagen,
sucht seine Ahnen in Jawor (Jauer) Sud west Polen.

Seine Großmutter Helene Conrad reiste etwa 1918-20 nach Dänemark,
wurde da geheiratet mit Osvald Arthur Jensen und bekam ein Sohn:
Finn’s Vater, Robert Conrad Jensen in 1922, und auch 12 Tochtern.

Helene Conrad’ s Vater: Robert Conrad war Schlosser in der Nahe von Jawor.
Kennen Sie diese Robert Conrad in Ihre Conrad Familie?
Seine Eltern, Bruder und Schwestern??
Woher kommt der nahm Conrad???

Mit freundlichen Grüßen Svend Giversen
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:36

Dette er hvad der er om Schubert på FS.
Senta
You searched for: Schubert

Ancestral File - over 25
•Census/1880 US Census - over 25
•Census/1881 British Census - over 25
•Census/1881 Canadian Census - 7
•IGI/Africa - 12
•IGI/Asia - 3
•IGI/British Isles - over 23
•IGI/Central America - 4
•IGI/Continental Europe - over 23
•IGI/Denmark - over 25
•IGI/Germany - over 24
•IGI/Mexico - 2
•IGI/North America - over 25
•IGI/Norway - 4
•IGI/South America - over 20
•IGI/Southwest Europe - 3
•IGI/Southwest Pacific - over 23
•IGI/Sweden - over 22
•IGI/World Misc. - over 21
•Pedigree Resource File - over 25
•U.S. Social Security Death Index - over 25
•VRI/Denmark - over 25
•VRI/Norway - 5
•VRI/Sweden - 19

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 10:41

>Helene CONRAD - Ancestral File
>Gender: F Birth/Christening: 22 Feb 1864 Landsberg, Warthe, Brndbg, Prss

kunne jo være den bedstemor Helene er opkaldt efter?

>hvor Grovermann har boet i Danmark,

Jeg ved det ikke og tror heller ikke Finn Conrad ved det,
men han hedder Søren Grovermann,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:46

Der er en del på FS. med navnet Carl Gottlieb SCHUBERT.
Helene CONRAD har efter data på FS. forbindelse til Danmark, prøv selv at tjekke,
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 10:51

Hvorfor nu Schuberts?
Det er en tilfældig australier med aner i Jawor, der blot nævner byens tyske navn Jauer,
(som det er bedre at søge med på tysk).

Og Søren Grovermann bor i Rødvig på Stevns,
jeg vil overlade det til Finn Conrad at kontakte ham.

Der er jo tale om to næste adskildte søgninger:
Osvald i Danmark og Conrad i Schlesien.
Ind til videre kan vi måske fokusere på den sidstnævnte?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:52

Her er 2x Carl Gottlieb SCHUBERT der ca. stemmer med årstal.

senta

19. Carl Gottlieb SCHUBERT - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: 23 Mar 1755 Pobershau, Chemnitz, Saxony, Germany
98. CARL GOTTLIEB SCHUBERT - International Genealogical Index / GE
Gender: Male Christening: 06 OCT 1716 Jerusalem, Berlin Stadt, Brandenburg, Preussen

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:55

Senta
Matches: All Sources - 24
Ancestral File
1. Carl Gottlieb SCHUBERT - Ancestral File
Gender: M Birth/Christening: < 1738 <Weissbach, Zwickau, Sachsen, Germany>

Matches: Ancestral File - 1

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 10:58

Ja det var jo ikke til at vide at der ikke var blandet en SCHUBERT ind i din efterlysning, beklager
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 12:20

Vores svar har krydset, jeg så først det du skrev efter jeg opdaterede spørgsmålet,men hvad lidt forkert har også ret.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 13:16

Ingen årsag,
det der betyder noget er at Schubert omtalte Jawor som Jauer.

Dette tyske bynavn giver mange flere hits sammen med Conrad, Schlosser(smed) osv.
og fører bl.a. til dette link, med talrige informationer om området:
http://www.schlesien-ahnenforschung.de/

Men Helenes far: Robert Conrad, smedemesteren i Jauer har jeg ikke kunnet finde.

Jeg kan heller ikke kunnet finde en oversigt over danmarksmestre i Billard gennem tiderne.
Udover Fanny hed en anden af de 12 søstre iøvrigt Ella og blev gift Rasmussen,
men det er jo også alt for almindelige navne.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 13:33

Det er nu ikke umuligt at kfinde en danmarksmester i Billard, om du kan det på nettet er et ?, der findes så mange klubber og en Danmarksmester er ikke glemt, ? hvad årstal ??
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 13:40

NFK ... i dvale, men forsøgte dog at samle spillerne til ludo, bob, billard eller bridge ... udskrevne turnering, som Nykøbing ubeskedent vandt hvert år fra 1930 til og ...
home20.inet.tele.dk/nfk/history/history.htm - 18k - Cached - Lignende sider

frim ... 1927 1929 1929 1929 1929 1929 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1930 1933 1933 ... Ch PLANT ET TRÆ KAMPAGNE VM I BILLARD OLYMPISKE LEGE ...
hjem.get2net.dk/ejdsvold/frim.html - 63k - Cached - Lignende sider

Nyt fra lokalafdelingen - august 2002 ... 20. november 2002, kl. 1930. - 18. ... brug af e-mails og eget netværk,. - billard, dart, bob/- og kortspil,. - deltagelse i koncerter, musik- og sangaftener mm,. ...
www.dbbv.dk/Artikelarkiv/nytfra020.htm - 23k - Cached - Lignende sider

http://hjem.get2net.dk/ejdsvold/frim.html

http://home20.inet.tele.dk/nfk/history/history.htm
Om vinteren lå man delvis i dvale, men forsøgte dog at samle spillerne til ludo, bob, billard eller bridge, men overvældende tilslutning fik disse tidsfordriv ikke. Sammen med Hockeyklubben arrangeredes vinterfester og basarer for at hjælpe lidt på pengekasserne. Når der kunne registreres overskud, var alt såre godt, men gik det til den anden side, kunne det knibe med enigheden. Der opstod derfor et ønske om udskillelse af Hockeyklubben, og i 1928 blev der vedtaget nogle lovændringer, der gjorde kricket mere uafhængig af hockey, og formentlig i 1929-det nøjagtige tidspunkt kendes desværre ikke - fandt den endelige adskillelse sted, og siden den dag har klubben "været sin egen".
Fra Google , har du fundet det?
Senta
I slutningen af tyverne og begyndelsen af trediverne plejedes udstrakt forbindelse med klubber som AB, Frederiksberg, B93, Ringsted, Præstø, Næstved Boldklub og Næstved Idrætsforening. Disse forbindelser har sikkert haft en gavnlig indflydelse på spillets udbredelse på Lolland-Falster. For både i Maribo og Nakskov blev spillet indført, og i Nykøbing var man så opsat på at få mere gang i spillets udbredelse i andre byer, og i den anledning blev der spillet en propagandakamp i Nr. Alslev. Resultatet holdt dog ikke stik med forventningerne, for der blev ikke oprettet nogen klub. Der blev spillet mange gode kampe med Maribo og Nakskov i den af LFBU udskrevne turnering, som Nykøbing ubeskedent vandt hvert år fra 1930 til og med 1937.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 13:43

Kan dette bruges, fra Google?
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 14:22

>Kan dette bruges

Nej, ikke det om Nykøbing Falster,
Osvald boede og spillede i Hovedstaden,
måske på Amager?
hvor hans sønner Finn' s far: Robert Conrad Jensen
og en yngre bror John sammen havde en optikker forretning.

Og hvornår Danmarksmester?
(han er jo født omkring 1900, topper man ikke senere i Billard end i anden sport).
Det kan jo være i 30 erne, 40 erne, 50 erne, sogar 60 erne??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 14:36

se lidt på de forskellige idrætsklubber
http://www.dhif.dk/linkit/default.asp?catid=254
angående billard er der en Søren Søgård der bygger verdenskendte billard borde , vides ikke hvem der har firmaet i dag.
prøv at søge lidt på hans navn.
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 14:41

Prøv denne side
http://www.sjbu.dk/
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 16:09

Dette fører vist ikke til noget,
bare Kandu havde et afsnit om sport, så kunne vi spørge der.

Er der ikke et sports debat forum?
Hvordan får man adgang til Danmarks radio' s arkiver??

Finn Conrad ved måske lidt mere,
men han er knap nok nået hjem endnu og får iøvrigt gæster.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 16:23

Jeg søgte nyhedsgrupper sport på Google og denne kom frem, jeg ved ikke om den kan bruges?
http://nyhedsgrupper.tdconline.dk/gruppe/dk.sport

har du søgt på Danmarks radio' s arkiver??
ved at søge på nettet, jeg mener du skal ha' et login.
senta

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 25-07-04 16:41

Her er der en god gammel Billard spiller, Jørgen Koch.

http://www.kbk-billard.dk/readarticle.php?article_id=10
http://www.ddbu.dk/
http://www.viborgfirmaidraet.dk/billard/pensionistbil.htm Osvald Jensen nr. 5, men det kan vel ikke være den rigtige ?

Hjælp eller forvirring ?

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 17:15

Denne navnebroder Osvald Jensen i Viborg er alt for ung,
Jørgen Koch kender sikkert gamle Osvald Arthur Jensen, men hvordan spørger vi ham.

Og jeg kan ikke finde en Billard gruppe under TDC sport,
vi må nok opgive at finde Osvald ad den vej?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 17:29

Spørg under bare under sport , de skal nok svare hvis de ved noget om billard.
Send en mail til foreningen.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 18:01

>Send en mail til foreningen.

Er nu gjort; jeg har spurgt DDBU's sekretær,
men hvor mange personlige oplysninger mon de har?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 18:06

jeg tror de har et katotek , med hvem der har været Danmarksmester i Billard i gennem årene.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 19:13

Så der svar fra den tyske Conrad fra Schlesien, desværre negativt
og der var ikke vedhæftet noget?
(glemt eller min virus detektor har fjernet det).
Svend
"
Hallo Herr Giversen,

Meine Spitenahne, Heinrich Conrad, ist in Hertwigswaldau, Krs. Jauer,
gestorben. Geburts- und Sterbedatum leider unbekannt. Seine Frau hieß
Johanne Helene Seidel, sie starb in Bersdorf, Krs Jauer.

Leider werden Ihnen bzw. Ihrem Freund diese Daten nicht viel weiterhelfen!

Ich war früher Mitglied in der Mailing-Liste für Schlesien. Es gab da einen
Mitforscher, der die entsprechenden Bücher über die jeweilige Namensdeutung
hatte. Als Anlage sende ich Ihnen meine Informationen über
C(K)onrad zu.

Herzliche Grüße aus Crailsheim in Baden Württemberg
Gerhard Conrad
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 19:50

Du har en mulighed med denne Tyske gruppe , prøv at sende en efterlysning der, problemet er det koster peneg i Tyskland , du kan være heldig der er en ,der har de data du har brug for, et forsøg.

http://www.genealogienetz.de/faqs/sgg.html
soc.genealogy.german
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 19:55

Et af mine tips, evt. en mulighed
Senta
de.sci.genealogie, der svare til Databasen, Danske dk.videnskab.historie.genealogi,
du kan stille dine spørgsmål på denne adresse,
http://usenet.freenet.de/thread.php?group=de.sci.genealogie&catid=1

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 20:14

Jeg har nu spurgt et par tyske slægtsforskere jeg kender,
Garling' s, måske i familie med min kones Gerling familie.
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 20:21

Håber du får svar på dine ??
Senta

Kommentar
Fra : finn.conrad

Dato : 25-07-04 21:55

I fortsættelse af Svend Giversen's assistance til at hjælpe mig sammen med den fantastiske hjælp fra jer og kandu
at fide mine rødder i familien CONRAD og Osvald Arthur ... JENSEN gift 1894 i Jawor med min
farmor Helena-Maria-Gertrud CONRAD - far Robert-Carl-Jung-CONRAD og hustru Anna-Mariab-Emilia født GEISTER.
Jeg gransker vider med hvad der kan være ledeståde for Osvald's forældre, so fortsat er et ukendt navneområde for mig.
Osvald, var eneste dreng med 12 søstere, heraf Ella, Fanny med flere. Stadid ukendt for mig/os
hvad hed faderen og moderen? Nok var der ikke almindeligt med mange børn, men med en dreng (yngste?) og så mange
søste.
Finn Conrad

Kommentar
Fra : finn.conrad

Dato : 25-07-04 22:00

Sorry,
Helena blev døbt i 1894 - altså ikke gift med Osvald. Jeg efterforsker dette!
Finn Conrad

Kommentar
Fra : senta

Dato : 25-07-04 22:53

Hvor i landet boede de ??
Det er svært at finde noget på nettet efter ca.1910,
Osvald er vel født ca.1890 ??
Hvornår er han død, ved du det og hvor.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-07-04 22:55

Som I ser er Finn Conrad nu hjemme hos sine sparsomme oplysninger om Helene og Osvald.

Og de er ældre end jeg troede, og Osvald er den yngste blandt 12 søstre;
så måske er nogle af søstrene at finde i de sidste folketællinger på nettet?
Finn, hvor i Hovedstaden levede den store familie?

Og Søren Grovermann er at finde via Krak,
måske kender han de andre søstre og de forældre vi leder efter??

Jeg regner med snart at høre nyt om Schlesien,
hilsen Svend

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 08:15

Her er nyt, mest om navnet Conrad, fra Juan Carlos, der bor helt i Chile,
men som stammer fra den tyske Garling familie fra Mecklenborg nord for Schlesien.
(måske beslægtet med min kone: Scharling oprindelig Gerling).
Svend
"
Hi Sven,

It was good to hear from you again

Conrad is a first name that became also a surname.
Several kings of the German Staufenberg dynasty had this name.
The last of the dynasty was known as Conradin (the little Conrad) who
was beheaded in Naples at age 16 so as to conveniently get rid of a
nuisance to the Papacy which had in those days strong political interests.

Part of Upper Silesia was granted to Poland 1919 as a result of the Treaty
of Versalles. A plebiscit decided later for return to Germany but there was
meanwhile continuous unrest in the region and this may have been a reason
for some Conrad to emigrate to Denmark.

After WW II Silesia became Polish territory and the German population
was evicted (ethnic cleansing). Many documents may have been destroyed.

There is not much I can add to that family story. You must keep on surfing
Internet and see if somebody else can contribute. Anyway Gerd's ancestors
are from thye same parish Jauer-Jawor as your Danish Conrad. so there may
be a link.

A Schlosser is somebody making keys (Schluessel = key). Today it is also
used for somebody operating a lathe.
A blacksmith is a Schmied (schmieden = to weld). Therefore the surnames
Schmied, Schmidt, etc.

What about your further research with the Scharling (Gerling) ?

Best regards

Juan Carlos
"

Kommentar
Fra : sommerblomst

Dato : 26-07-04 10:33

hej svend og finn

Jeg skriver til jer da jeg selv har en conradt i min slægtforskning og jeg ved ikke helt om I kan bruge det jeg har men det er da et forsøg hver.

ham jeg har noget om hedder Johan corad johansen og han er født dem 10 marts 1743. egebjerg , holbæk amt.

jeg har flere oplysninger , men jeg synes ikke lige at jeg skriver dem her hvis i ikke kan bruge dem.

venlig hilsen Lilli

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 11:31

Så er han 1 dag yngre end jeg,
(og et par år ældre end Finn Conrad).

Helene Conrad blev jo gift Jensen, så Johansen er nok tvivlsom?

Men kom da bare med navnene på hans forældre og deres forældre,
så kan Finn måske finde fælles aner??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-07-04 11:44

Har du set årstallet 10 marts 1743 ?
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 11:48

Så er han 200 år minus 1 dag ældre end jeg,

og vi kan glemme ham i den aktuelle Conrad sag.
Sorry, men jeg er faktisk på arbejde, Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-07-04 12:44

Finns far Robert Conrad Jensen født i 1922.

Helene … Conrad gift med
Osvald Arthur … Jensen , her er der mulighed for at finde oplysninger , på Osvalds dåbsattest er noteret hvem forældrene er og hvor han er født, ligeså med dødsattest, derudover er der vielses attesten
? eftersom det er Robert Conrad Jensen født i 1922 far, er der sikkert oplysninger i familien om dette, eller misser jeg noget., specielt med 11 søstre.

Hvor mange børn får Osvald og Helene udover Robert Conrad ??
bliver de skilt ?
Er der en adoption inde i billedet ?

Hvad arbejde Helene som efter ankomsten til Danmark ??

Hvor levede Osvalds med sin familie ???
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 12:50

Kan Fanny Jensen være hende her,
med en husbond ca 40 år ældre end sin lillebror?

"
Given names - Fornavne:
Fanny
Surname - Efternavn:
Jensen

Sex - Køn:
F
Born - Født:
Place - Sted:
København

Father - Far:
C G Jensen
Mother - Mor:
nn Lund
Spouse - Samlever
1:
Axel Meyer
Born - Født: 22 NOV 1846
Children - Børn:
Helga Meyer
"

Accepteret svar
Fra : senta

Modtaget 225 point
Dato : 26-07-04 12:54

Hvor har du hittet ovenstående, jeg har et par mulige fra DDA. men der skal flere oplysninger til, ellers er det kun gætterier.
Senta

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Larsbjørnstræde, Nørre Kvarter, , Larsbjørnstræde 24 Matr. 185 Forhus Kælder, 1, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Carl Frederik Ferdinand Jensen, 32, Gift, Husfader, Contorbud,
Louise Wilhelmine Marie Mührsph, 33, Gift, Husmoder, Marskandiser,
Ludovika Wilhelmine Jensen, 6, Ugift, Datter, ,
Fanny Augusta Jensen, 4, Ugift, Datter, ,
Agnes Augusta Jensen, Under 1 Aar, Ugift, Datter, ,

Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Dronningensgade (lige numre), Christianshavn, , Dronningensgade 4, -Matr 254 Sidehus D 2.sal, 6, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Peter Frederik Jensen, 25, Gift, Husfader, Snedker,
Josefine Jensen, 29, Gift, Husmoder, ,
Fanny Agnes Jensen, Under 1 aar, Gift, datter, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 12:59

Osvald kunne spille Billard, men kunne han også tegne?
Svend
"
Andersen, H.C. - Jensen, Georg: "Gruelig meget ondt". H.C. Andersens Barndomsliv. Chr. Erichsens Børneblade. København. 1928. Kartonbind. Navnestempel på omslags inderside og titelblad. Tegninger af Osvald Jensen. 96 s. [14656]
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 26-07-04 13:06

>Hvor har du hittet ovenstående?

her:
http://www.sadolins.com/onetree49.html

og folketællingerne:
Der skal jo være en masse søstre, en hed Ella, og måske lillebror Osvald?
der havde mange mellemnavne, det har søstrene måske også??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 26-07-04 13:20

Her er et lidt af hvad der kommer frem når du søger på navnet Osvald jensen, alt er kun gætterier indtil der kommer flere data .
Senta
Slægten spangsberg
http://www.kajj.dk/pages/person.php?person=1457

Friluftsfotograf
Jensen, Osvald F.A.

Bispensgade 12

http://216.239.59.104/search?q=cache:8FedDWQhyp8J:www.aalborg.dk/serviceomraader/kultur%2Bog%2Bfritid/kultur/arkiver/fotografaalborg.pdf+Osvald+Jensen+1930&hl=da&start=4&lr=lang_da

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-04 19:46

Ja, der er jo ikke sket meget i dag,
jeg har haft fri, men det har Finn Conrad ikke.

Efter at jeg er fyldt 61 år, arbejder jeg kun 4 dage om ugen;
herre klubben i golf spiller tirsdag, så gæt hvilken dag jeg holder fri.

Men jeg har fået lidt fra Gerhard Conrad,
(som jeg fandt under Ahnenforschung Schlesien, se ovenfor):

"
Hallo Herr Giversen,
leider hatte ich die Anlage nicht beigefügt. Entschuldigen Sie bitte!
Mit freundlichen Grüßen
Gerhard Conrad
"
Det vedhæftede er dog fjernet af min virus scanner,
men måske virker knebet med videresend?
(et hint jeg har fåer her i Kandu? af hvem??).

Hvis jeg kan tyde det vedhæftede, får I det naturligvis,
og jeg håber også Finn snart kommer med de efterspurgte oplysninger?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-07-04 20:04

Det var undertegnede.
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 27-07-04 20:09

Jeg ved ikke om dette virker,
bilaget fra Gerhard Conrad er om betydningen af navnet Conrad, ikke slægten,
lidt af det samme har Juan Corlos allerede nævnt.
Svend
"

Jeg kan ikke kopiere det vedlagte bitmab billede til kandu,
de der ønsker at få det må opgive E-mail til: sv.giversen@mail1.stofanet.dk
og de vil få det videre sendt.

Kommentar
Fra : senta

Dato : 27-07-04 21:35

Hvad er der på diverse filer??
Senta

Kommentar
Fra : finn.conrad

Dato : 27-07-04 22:12

Jeg værdsætter kandu, og især Svend of Senta's indsat for at finde mine rødder - forældrerne
til min farfar Osvald .. Jensen gift med Helene født CONRAD.

Jeg har fundet nogle meger præcise data fra deres tidliger pas mv.

Osvald ... Jensen:
Hansk Arthur Osvald JENSEN født 18. maj 1890 i København - død i København ca. August/September 1965 eller 1966.

Det erv fortsat ikke lykkedes at finde en vielsesattest eller en dødsattest, som Senta nævner skal give
oplysninger om Osvald's og hans søstere, herunder Ella's (gift Rasmussen med Poul Rasmusse, tjener,)
hvad hed forældrene til de 12 søster og "lillebror" Osvald.
Finn Conrad

Helene Marie Gertrud JENSEN født CONRAD i Schlesien den 10. marts 1894, døbt i Jawor,
hun kom som ung syerske til København og blev herefter med Osvald - død flere år senere en Osvald.

Gerhard Conrad

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-04 15:34

Kender du adressen i København hvor de har boet, hvis, kan du prøve at henvende dig til folkeregistret og mod betaling af ca.55 kr. få oplyst hvor din Farfar og formor er død, hvornår osv.og derefter kan du henvende dig på kirkekontoret og bede om en afskrift fra protokollen , du skal huske at oplyse hvem du er og hvad forbindelse du har til dine aner.
Det kan være de beder om en skriftlig henvendelse , prøv det.
Der står i protokollen hvem hvor osv., de kommer fra ,hvem forældrene er hvor de kommer fra osv.
Derfra kan du søge tilbage i slægten , du bliver nødt til at ha' flere oplysninger , det du har er for nyt til at der er materiale på nettet om dem.
Prøv lige at læse dette om hvad du kan finde, hvor nye oplysningerne må være inden de er tilgængelig.
http://www.sa.dk/sa/brugearkiver/default.htm
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-04 20:08

Lidt kan jeg svare på:

>Hvor mange børn får Osvald og Helene udover Robert Conrad ??

Kun en ca. 10 år yngre bror John, der dog døde før Robert,
sammen havde de en optikker forretning på Amagerbrogade.

>bliver de skilt ? Er der en adoption inde i billedet ?

Nej og nej: De levede sammen til deres dages ende:
Robert døde i 2001 og og Finn' s mor Rita Thora Jensen, født Sørensen, er lige død.
Og Finn er en rigtig Conrad.

Men når de nu boede på Amager,
dette, som senta har fundet fra FT-1885, kunne være storesøster Fanny med forældre:
"
Peter Frederik Jensen, 25, Gift, Husfader, Snedker,
Josefine Jensen, 29, Gift, Husmoder, ,
Fanny Agnes Jensen, Under 1 aar, Gift, datter,
"
Men her er Fanny tilsyneladende den ældste,
og stakkels Josefine kan jo ikke føde 12 døtre på 5 år,
før lillebror Hansk Arthur Osvald JENSEN fødes 18. maj 1890 i København.

Der må være flere søstre frem til før 1880,
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-04 20:44

ja eller de her.
Senta
Samtlige personer i husstanden
kbhv, København (Staden), Dronningensgade (lige numre), Christianshavn, , Dronningensgade 4, -Matr 254 Sidehus D 2.sal, 6, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested
Peter Frederik Jensen, 25, Gift, Husfader, Snedker,
Josefine Jensen, 29, Gift, Husmoder, ,
Fanny Agnes Jensen, Under 1 aar, Gift, datter, ,

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-04 20:55

Det er jo den samme Fanny med mor Josefine.

og hende her er jo jævnaldre med lillebror:
(en 9 dage ældre tvilling søster, det går vel ikke)
"
JENSEN, Fanny Marie   Christening
   Gender:   Female
   Birth Date:   9 May 1890
   Christening Date:   10 Aug 1890   Recorded in:   Vinderod, Frederiksborg, Denmark
         Collection:   Vinderod; Den Danske Folkekirke
   Father:   Hans JENSEN
   Mother:   Therese BARTRAM
Source:   FHL Film 300752   Dates:   1877 - 1892
"

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 28-07-04 21:04

Kan Fanny være født før navneskiftet ophørte,
så hedder hun måske slet ikke Jensen?

Dog upraktisk hvis søskende ikke har samme efternavn,
men der må jo have været en overgangsperiode??
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 28-07-04 21:31

Nej det tror jeg ikke,jeg kan ikke lige huske hvornår navneskiftet ophørte , mener det var ca.1860 ??? deromkring
Senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 03-08-04 22:25

Så er der et sent svar fra DDBU,
der bekræfter at Hansk Arthur Osvald JENSEN var danmarksmester i Billard flere gange.

Ellers hjælper det os vist ikke videre, til de 12 søstre og Osvalds forældre,
med mindre den nævnte Klub er et spor: Hvor lå mon BK 31? Måske på Amager??
Og vi ved jo nu at det var fornavnet Osvald han brugte, i hvert fald i Billard sammenhæng.
hilsen Svend

"
Osvald Jensen var danmarksmester i keglebillard for KBK i årene: 1928-29-30 og 1935 og for en klub der ikke eksistere mere BK 31 i årene: 1931-32-33 og 1934.

Osvald Jensen blev professionel billardspiller i slutningen af 1935.

Med venlig hilsen
Jan Bemmann
Sekretær

Den Danske Billard Union - Tlf. 43262082
Fax: 43434335
www.ddbu.dk www.Billardresultater.dk
www.9-ball.dk

-----Oprindelig meddelelse-----
I forbindelse med slægtsforskning leder vi efter en gammel Danmarksmester i Billard: Osvald Arthur ...Jensen.

Er det rigtig han har været Danmarksmester? Hvornår??
Fra hvilken klub? Hvor mon han boede??
Hvad hed han rigtigt, alle mellemnavne? Hvor gammel mon han var??

Håber du kan hjælpe os,
på forhånd tak.
Svend Giversen, der hjælper en slægtning til Osvald.
"

Kommentar
Fra : senta

Dato : 04-08-04 16:04

Skriv til Jan Bemmann Sekretær og bed om de oplysninger han har på Osvald Jensen, det lyder underlig der ikke er en adresse i deres katotek med og om O.J.
Senta

Kommentar
Fra : finn.conrad

Dato : 08-09-04 21:17

1000 tak til Kandu, især Senta og Svend giversen for værdifuld granskning vedrørende Conrad-sagaen.

Mit sidste nye fund på grundlag af jeres resultater mv.:

Hans Arthur Osvald Jensen med de mange søstre (12 eller 11? heraf Ella, Fanny)
gift med Helene Conrad.

Osvald var som I fandt udaf Danmarksmester i keglebilliard flere gange og prof spiller (tak for dataene!)
Jeg har fundet en kopi af hans Daabs-Attest:
Osvald født 18. maj 1890 og dåb 20. juli 1890 i St. Matthæus Kirke Kjøbenhavn
søn af
Hans Jensen, Værtshusholder og hustru Signe Hansen
Helene Maria Gertrud Conrad født 10. marts 1894 og dåb 25 marts 1894 i Jauer (Jawor)
Evangelische Fredenskirrche zu Jauer 1655 nær Wroclaw, Polen i dag
datter af
Robert Conrad
og
hustru
Maria født Geister

Hvornår blev deres respektive forældre til Helene og Osvald født og døde?

Finn Conrad

Kommentar
Fra : senta

Dato : 11-09-04 14:00

På denne side i kirbøgerne on-line Skt MatthæusSokkelundKøbenhavnSkt Matthæus 18891891X opslag 75 nr.367
finder du Osvald døbt , muligheden for at finde forældrenes vielse og de andre børn i kirkebøgerne er der stor mulighed for.
senta

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-04 10:51

>i kirbøgerne on-line...
Er det noget vi kan se / finde over nettet? Jeg ser intet Link??

Jeg tog kun dette spørgsmål fra sommerferien frem igen
fordi Finn Conrad (sent) har kommenteret det,
og (måske) er kommet med nye oplysninger, der kan bringe os videre?
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-04 10:57

Her er adressen til folketællinger , kirkebøger .
http://www.arkivalieronline.dk/Kirkeboeger/Kirkeboeger.aspx

senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-04 11:32

Helene Maria Gertrud Conrad født 10. marts 1894 og dåb 25 marts 1894 i Jauer (Jawor)
Evangelische Fredenskirrche zu Jauer 1655 nær Wroclaw, Polen i dag
datter af Robert Conrad
og
hustru
Maria født Geister
Er det 1894 eller 1655 der er tale om ????
Senta

Kommentar
Fra : senta

Dato : 12-09-04 11:41

Fra DDA.
senta
Samtlige personer i husstanden

kbhv, København (Staden), Aagade (Lige numre), Aagade 26, Forhus, , 1. Sal, 15, FT-1885
Der vises flg. felter:
Navn, Alder, Civilstand, Stilling i husstanden, Erhverv , Fødested

August Conrad Hansen, 30, Gift, Husfader, Expedient i Tivoli,
Johanne Louise Hansen, 34, Gift, Husmoder, ,
Elna Louise Hansen, 10, Ugift, Datter, ,
Ivan Albert Hansen, 8, Ugift, Søn, ,
Gudrun Dorthea Hansen, 7, Ugift, Datter, ,
Ove Hjalmar Hansen, 5, Ugift, Søn, ,
Poul Erling Laurentius Hansen, 1, Ugift, Søn, ,

--------------------------------------------------------------------------------

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 12-09-04 20:29

Naturligvis 1800 tallet,

og Conrad familien hed jo oprindelig Jensen, ikke Hansen,
så medmindre Tivoli ekspedienten har analoge Conrad slægtninge relationer fra Schlesien...

Men linket til Hovedstadens kirkebøger, det kan vi /Finn måske bruge.

Iøvrigt:
>søn af Hans Jensen, Værtshusholder og hustru Signe Hansen
Navnene er jo meget almindelge, men så mange værtshuse var der vel heller ikke?
tæt på >St. Matthæus Kirke Kjøbenhavn??

Måske kan værthus oplysninger/oversigter hjælpe os videre???
Svend

Kommentar
Fra : senta

Dato : 13-09-04 10:56

held og lykke
Senta

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen

Dato : 01-02-05 13:17

Tak for svaret senta.