/ Forside/ Teknologi / Hardware / Bundkort / Spørgsmål
10  srhansen 945
ECS K7S5A virker ikke - hvad skal jeg gø~
Fra : emildinho
Vist : 389 gange
80 point
Dato : 23-07-04 11:43

Hej,

Jeg har haft min pc i 2½ år og den har kørt uden problemer (bortset fra en dårlig strømforsyning), men her de sidste to uger er den blevet mere og mere ustabil og er gået ned meget hyppigt. Først kom fejlmeddelelserne efter pc'en havde været tændt et par timer (f.eks. DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL), men nu kan jeg ofte slet ikke starte min pc. Den går simpelthen i stå når den skal:

Indlæse grafikkort (dvs. skærmen får ikke noget signal)
Checke RAM
Boote (dvs. indlæse Windows fra harddisk)
Logge på windows/køre et program

I går kunne jeg bruge min pc mindst en time, før den gik ud - dag kan jeg slet ikke komme til indlæsningen af Windows, og pc'en stopper et nyt sted hver gang. Strømforsyningen bliver ikke varm, og jeg har ræsonneret mig frem til, at noget må være galt i motherboardet.

Mit spørgsmål er derfor:

Hvad skal jeg prøve for at redde min pc?

På forhånd tak,
Emil

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 11:54

Hejsa...

Der er mindst 2 ting der lige slår mig..... Kunne du ikke lige give nogle flere specs over din maskine....??

Nå men, det kunne lyde meget som om det er din cpu der enten er istykker, eller bliver meget varm.... Med henblik på din pc alder.... Har du renset den blæser der skal holde cpuén kold..???... Det ville jeg lige prøve først....
Det kan osse være en dårlig ramklods der giver de mange forskellige fejl......

VH
mrhan

Kommentar
Fra : the_carpenter

Dato : 23-07-04 11:59

Jeg har også det bundkort du snakker om, og jeg havde store problemer med at min computer "frøs" , dette skete når jeg spillede cs eller at computeren var belastet. Jeg fandt ud af det var min strømforsyning det var galt med, det viste sig at det var en 350 watt strømforsyning, men ikke af ret god kvalitet.
Hvis du mener at det ikke er det der er galt med din pc, kan du jo evt. køre en Online Virusskanner adressen er her, og det er gratis :http://www.pandasoftware.com/activescan/com/activescan_principal.htm hvis ikke der er nogen virus kan du måske prøve at rep. Windows med din Windows Cd`rom

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 12:01

Det behøver ikke at være bundkortet, men kan være en af flere hardware enheder.
CPU er foreslået og det kan ikke udlukkes, men da du slet ikke kan starte fra kold nu er det nok ikke snavs. Jeg ville også få tjekket grafikkortet da det er en af de første ting der indlæses.
Hvis du har flere RAM blokke i kan du prøve at fjerne en ad gangen og se om den vil køre.
Bortset fra at sikre, at alt sidder rigtigt på plads er der faktisk kun den løsning, at man prøver at montere en anden enhed, men før du begynder på det kunne jeg godt tænke mig, at vide om du kan starte så meget op at du kan komme til BIOS setup (Typisk Del under opstart). Hvis du kan komme i BIOS setup kan du se temperatur på CPU og bundkort og så kan vi også udelukke at grafikkortet er helt dødt.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 23-07-04 12:04

Den her fejl meddelelse betyder at Windows har problemer med en hardware driver:
DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

Accepteret svar
Fra : mrhan

Modtaget 90 point
Dato : 23-07-04 12:06

Hejsa

Jo... det kan meget vel være snavs..... Hvis du f.eks kører med en AMD XP cpu, og der ikke lige er køl nok... evt pga. snavs vil du få netop de symptomer du beskriver.... tjek det lige først.... kræver jo ikke ret lang tid..!!!..... Så kan vi altid gå viderer derfra...... Jeg vil dog gerne have flere specs om din maskines opbygning.....

VH
mrhan

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 23-07-04 12:17

Det er faktisk en af de sværeste fejl at diagnostisere! Kan være alt fra dårlig køling, anden hardwarefejl over indstikskortfejl, ram fejl, til driverfejl i windows! Normalt hører der mere med til fejlmeddelelsen, som kan bruges til at præcisere fejlen yderligere, men som sagt kan det være en af de hårde fejl at løse! Det kan osse være nyligt instalerede programmer, som udløser fejlen!

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 23-07-04 12:32

Ja så savner vi bare lidt respons..... men ok... hvis maskinen er helt død nu og han ingen andre har.... så kan vi jo nok vente længe...

VH
mrhan

Kommentar
Fra : emildinho

Dato : 25-07-04 01:34

Beklager den manglende respons, men jeg har ikke kunnet få fat på en pc der virkede til at svare! Eller dvs. indtil jeg fik fixet min egen :D

Prøvede at tage RAM-klodser ud uden held, men har så støvsuget ordentligt og hevet alting ud for derefter at sætte det i igen. Nu kører den som smurt!

Jeg ved bare ikke helt hvem der skal have point i denne situation...

Kommentar
Fra : mrhan

Dato : 25-07-04 11:06

Hejsa.....

Rart at hører at din maskine kører igen...... sådan en gang støv kan lave en del ballade i sådan en blæser......
Med hensyn til din uddeling af point.... tja det er jo op til dig........ og vel egentlig ikke så vigtigt..... det vigtigste var jo at du fik repareret dyret

VH
mrhan

Godkendelse af svar
Fra : emildinho

Dato : 25-07-04 14:14

Pointene går til mrhan for venlig service og for at være den der kom nærmest problemets årsag - beklager de manglende specs osv. overfor jer andre, som venligt har forsøgt at hjælpe mig!

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 25-07-04 14:15

Fint nok!