/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Pudset træhus - skal vi købe?
Fra : marialouise
Vist : 4171 gange
200 point
Dato : 21-07-04 13:08

Hejsa! Vi overvejer at købe et hus fra 1938 i pudset træ. Men de fleste steder jeg læser om det på nettet, er det meget negativt.. er der virkelig ikke noget man kan stille op for at rette op på evt skader, rive pudset ned og bygge det op igen eller lign? Det er sådan en fin grund og også et sødt hus, så det kunne være fedt at vide om det er helt hen i vejret, eller om det er noget der er okay at investere i...??
Er der nogen der har erfaringer, gode eller dårlige eller råd til hvad der kan/skal gøres?

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 13:26

> marialouise
Det er helt umuligt af svare på.
Beliggenhed ?
Grundens størrelse ?
Husets størrelse ?
Hvad forlanger sælger - kroner ?

/ PG

Accepteret svar
Fra : pallenoc

Modtaget 210 point
Dato : 21-07-04 13:34

Som udgangspunkt så KAN ALT JO LAVES!!! Hvor slemt er det og hvor meget kan og vil du/I lave selv? Hvis pengene er et mindre væsentligt "problem" (hvad det dog sjældent er) kan der ikke være nogen tvivl om at "springe ud i det" (med begge ben). Jeg kan forstå at I er blevet (rigtig) forelsket i både hus og grund, så måske skal I lade følelserne bestemme! Man kan jo nå langt med en positiv tilgang til tingene og lidt fingersnilde, og ty til lidt professionel hjælp hvor der er brug for dette.
Jeg taler ikke så meget om jeres konkrete hus, men mere om mulighederne I har foran jer. Vi gjorde det samme sidste år med et par fuldstændige "umulige"sommerhusgrunde, selvom vi både af bank, venner famile og andre "eksperter" blev "frarådet" at kaste os ud i et ligeså "håbløst" projekt. Men det var kærlighed ved første blik og nu et års tid efter har vi det dejligste sommerhus på den ene grund og endnu en grund som er byggemoden og klar til det næste byggeri. Og vi fortryder ikke et sekund vores beslutning dengang.

Ja det var jo ikke lige det du spurgte om, men mere en lille "peptalk" fra egen "baghave. Hvis jeg skal være objektiv i jeres tilfælde, så kan det rumme store "udfordringer" at kaste sig ud i et pudset træhus. Undersøg grundigt hvad grundlaget er og check husets almene tilstand. Der er som regel ikke kun en enkelt ting som skal "have en tur for lopper" men en generel hovedrenovering på et hus i den alder.

Mvh
Palle jensen

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-07-04 13:34

Jeg er enig med PG.
Hvis prisen er lav nok og I har evner til selv at lave noget seriøs genopbygning så kunne det måske være en god og billig måde at få sig et hus hvis beliggenheden er god.
I skal nok gøre jer klart at det kan blive dyre reparationer hvis der er trængt fugt ind i konstruktionen. Kalken vil normalt holde træet tørt og friskt, men sker der skader kan det hurtigt blive et dyrt problem.
Da jeg på et tidspunkt ledte efter et hus i Kbhv. fandt jeg flere "mellemkrigshuse" hvor det indvendige var muret op, men hvor facaderne var opført i træ der enten var pudset eller beklædt med eternitplader. Den indvendige opmuring er jo med til at sikre stabiliteten for tagkonstruktionen, men er det pudset træ over alt kan der gemme sig mange grimme overraskelser.
Jeg ville få en pålidelig fagmand til at vurdere det før jeg ville slå til og hans betaling vil under alle omstændigheder være godt givet ud.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 13:35

Hvis I overvejer at købe huset så få en byggesagkyndig til at se på huset. Det koster penge, men I kan senere hen få en ubehagelig overraskelse, der er meget dyrere.
Som du selv har læst på nettet er det ikke positive overraskelser ejere er kommet ud for.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 21-07-04 13:37
Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 21-07-04 13:47

Problemet er også at man ikke kan se hvad der er indeni - umiddelbart så det meget fint ud, men man ved jo ikke om det er gamle sildekasser det er bygget af. Tilstandsrapporten var okay, middelstand med en del k2'ere, men det er jo også kun baseret på hvad man kan se med det blotte øje. Hvis vi skal have en fagmand med ud, skal det så være en murer eller tømrer eller?? Grunden er så vidt vi kan se, mere værd end hvad vi giver inkl huset, og vi har da et par hundrede tusind vi godt kunne bruge, men ved ikke hvor langt de forslår..
Rart med nogle optimistiske bemærkninger, vi er opsat på at gøre en masse ved det, men selvfølgelig ikke hvis det er penge og arbejde ud af vinduet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 13:52

Hvis I kender nogle håndværkere, så ville det være en god ide at få en tømrer og murer til at se ejendommen. Har opvarmningen ikke været dyr, der står at det er sprossede vinduer med enkelt glas.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 21-07-04 13:59

Der foreligger endnu ikke noget varmeregnskab, men det så ud som om der har været sat forsatsruder op om vinteren, og det er desuden noget af det vi vil gøre med det samme. I det ny-tilbyggede var der thermoruder. Men helt klart nok noget af det man skal undersøge, også eftersom der jo ikke er isoleret..

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 14:14

Umiddelbart ser hovedtallene helt fornuftige ud !
Hvad koster en tom byggegrund på Amager, for som du selv skriver alene grunden er pengene værd .. så må huset i princippet være "gratis".

Sådan tænkte jeg/vi da vi købte en sommerhusgrund på ca. 13.000 kvm .. huset på 35 kvm var ikke én krone værd .. men igennem årene har jeg selv renoveret med brugbare nedbrydningsmaterialer.

Så hvordan vender "hænderne" ? Kan I selv lave det meste .. eller er det håndværkere ? Gå en tur i kvarteret, og hils på Jeres kommende naboer .. de kan fortælle en helt masse om grund og hus ! og I vil hurtigt fornemme om "kemien" er i orden.

Som andre også skriver: "Lyt til Jer selv" og indhent ekspertviden fra en person I har tillid til .. og glem så alle de andre "eksperter" og "sortseere", som i bund og grund nok bare er rigtig misundelige.

/PG

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 14:19

"Pudset træhus - skal vi købe?" .. var jo det egentlige spørgsmål.
Mit korte svar: Slå til inden en anden gør det !

/PG

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 14:30

Ejendomsværdien er 1.400.000 heraf grundværdi 604.000.

Da I er interesseret i ejendommen og har haft kontakt til ejendomsmægleren, kan I bese huset endnu en gang med håndværkere.
Håndværkerne, murer, tømrer eller hvem I nu vil have med kan give Jer et overslag på hvad det vil kost at gøre huset i den stand, som I ønsker det. Samtidig vil I så få at vide om det er muligt at fjerne eksisterende puds for så at isolere og pudse påny. Et prisoverslag er gratis og så har I noget at rette Jer efter.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-07-04 14:33

Ja, som Guild helt klart melder ud på det egentlige indhold i jeres spørgsmål, og efter jeg selv lige har kigget på salgstal osv. (jeg er godt nok ikke fra jeres lokalområde..faktisk er jeg fynbo) så mener jeg også HELT klart at I skal slå til NU!!! Hvis I venter er der givetvis andre som "snupper" det foran næsen på jer, men køber I det får I jeres "drøm" opfyldt. Det vil et eller andet sted altid plage jer lidt hvis I misser jeres "drømmehus"!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-07-04 14:39

En lille sidebemærkning:
Da vi i sin tid (21 år siden) købte vores "drømmehus" fra 1902, fik vi gjort handlen betinget af at det kunne forsikres mod råd, svamp og insektangreb. Så har I jo "en trosse" i huset og i modsat fald kan få handlen til at gå tilbage. Prøv at kontakte ejendomsmægleren og forelæg dette krav/betingelse.

Palle

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-07-04 15:08

Det er et centralt kvartèr "jeres " hus ligger i,ikke ret langt til skoler,store indkøbscentre,Føtex, Kvickly,Fakta,og snart den Tyske kæde Lin et eller andet, jeg ikke kan stave til,og der er et kvaters tid med bus til Rådhuspladsen . Alle de andre indlæg har ment at i skulle købe,det gør jeg også,kommer fra området.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 21-07-04 15:11

Tusind tak for alle de positive svar. Jeg kunne dog stadig meget godt tænke mig at høre fra nogen der selv har, eller har haft et hus som
"vores", inden vi kaster os ud i det?

Mange hilsener
Maria

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 21-07-04 16:28

Hej Maria
Hvis du læser lidt "imellem linierne", har flere af os købt et "umuligt" hus eller sommerhus. De "overraskelser" der har været har vi taget med godt humør, uden at få mavesår .. for vi "forventede" at noget ville dukke op.

Hvilke forventninger og krav har I ?

Jeg har mange eksempler på, at unge mennesker har købt hus med et dejligt "nyt" køkken .. men farve og indretning passede ikke lige "fruen" >> Et nyt køkken med hele "svineriet" kan sagtens koste 100 - 150.000.

Ét af disse køkkener står nu i vores primitive skovhytte.

En genbo har netop udskiftet alle vinduer og døre (alle med termoruder) og helt friske i rammer og karme .. jow, rigtig gættet .. de står nu i min garage, og inden vinteren sætter ind, er du monteret i vores primitive skovhytte.

Der er flere projekter, men jeg venter bare på, at nogle vil kassere dét, jeg skal bruge.

Jeg har tiden og tålmodigheden, har I også det ? .. hvis "ja" .. så pøj, pøj med Jeres "nye" hus fra 1938.

/PG

Kommentar
Fra : Jernladyen

Dato : 21-07-04 18:11

Vi købte et pudset hus fra 1939. Det vi købte, var i grunden drømmen om, hvordan det KUNNE blive, når vi havde rodet nok med det. Så vi købte det. Og mindre end tre år efter, brød min ryg sammen, så jeg røg på pension. Og dermed røg drømmen om, hvad huset kunne blive til. Nu bor vi stadig i huset. Og det er en kilde til evig irritatition. Men i det mindste ved i da, der er træ inde under pudset. I vores hus er der simpelthen alt mellem himmel og jord. Men mest jord. Nogle vægge er halm med cement i, andre halve mursten og andre igen kalksandsten. Nogle vægge er isoleret med tørvesmuld (ser det ud til), andre har et par totter glasud stukket ind under profilbrædder. Men det skulle være hulmursisoleret.
Det jeg vil hen til er, at i skal regne med lidt af hvert. Ingen garanter for liv eller helbred, så det gælder om at gardere sig så godt som muligt, og tage alle de forholdsregler man kan, når man kaster sig ud i sådan et vovestykke.
Hilsen Jette

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-07-04 18:18

Som Guild har læst mellem linierne,har vi sikkert allesammen her i tråden gjort et ældre hus beboeligt.
Her hvor jeg bor nu(fra 1941)er der også lavet lidt her og der,ja det koster,og hvis man ikke er indstillet på at gå i byggerod,eller måske ikke har lidt forudsætninger,kan det godt koste.
Så derfor bør i som nævnt før i tråden her,alliere jer med en byggesagkyndig af en slags inden I skriver under.
Men hvis tilstandsreporten ser rimelig ud og I har et par hundrede i baglommen kan det ikke gå helt galt,
så skynd jer at købe det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 21-07-04 18:30

Et! Flere og man bliver klogere bare aldrig klog nok.
Det er jo slet ikke sikkert at den slags huse har ret meget til fælles og der er jo også lige det der med hvordan tidligere ejere har foretaget vedligeholdelse.
Du har vist fået et vink med en vognstang om, at du skal have fat i en professionel sagkyndig inden du stifter en gæld på ca. 1½ million.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-07-04 19:03

Jeg kan godt sætte mig ind i at netop "det" hus er drømmehuset. Jeg tror at de fleste, der har set på hus, har haft det på den måde.
Udover en byggesagkyndig så ville jeg også kontakte forsikringsselskabet, som kunne se huset. At få det forsikret mod råd og svamp samt skjulte rørskader ville være en god ide, men ikke sikkert at forsikringsselskabet vil.

Det er ikke for at være negativ, men man kan få sig nogle ubehagelige overraskelser som kommer til at koste kroner.

Du har skrevet at i har lidt i baghånden, men hvis man ikke selv kan klare det grove så ruller pengene til håndværkere hurtigt.

Et er hvad husets salgspris er, I kan jo byde lavere med henvisning til at det vil koste så og så meget for at gøre det i stand.

Jeg tror at udgiften til varme er stor. Nu kunne jeg på dit link se billedet af huset. Det ser ud til at det er yngre mennesker der bor der. Har I talt med dem.

Hilsen ans

Kommentar
Fra : Vatos

Dato : 23-07-04 12:11

Da jeg kiggede på et ligende hus fik jeg flg. svar fra en kollega (han arbejde med besigtigelse af huse, både privat og offentligt)

"Udvendig pudset træbeklædning er som udgangspunkt noget som man skal holde sig fra. Vi har talrige eksempler på råd og svampeskader i sådanne konstruktioner, men der findes eksempler hvor det ikke er gået galt.

Er det drømme huset kan du overveje at "tage chancen" men du bør da sikre dig at du kan få huset forsikret mod råd og svamp for ikke at løbe en for stor økonomisk risiko. Nu hvor huset er ny pudset og malet er det ikke muligt at se tegn på skjulte skader (hvad der formentligt er anført i tilstandsrapporten) og du kan risikere at stå med et renoverngsprojekt indenfor en kort årrække."

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 23-07-04 12:11

Har I "slået til" ??
/PG

Kommentar
Fra : marialouise

Dato : 23-07-04 13:39

Hej Igen!
Det viser sig at der er en del der er interesseret i at købe ejendommen, så vi kan nu byde på huset. Vi er dog ikke interesserede i at betale meget mere end det oprindeligt var sat til, med tanke for at der skal være penge til at udbedre evt skader, samt at der er en del der skal laves i huset. Jeg takker for de mange svar og råd, og skal nok lige skrive hvis det bliver vores trods alt.

Mange hilsener Maria

Godkendelse af svar
Fra : marialouise

Dato : 23-07-04 13:40

Hej Palle - tak for din peptalk -håber vi får huset, og ellers kommer der nok noget andet forbi..

Mvh Maria

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 23-07-04 14:18

TAk for din accept!! Jeg håber det BEDSTE for jer og ønsker jer AL MULIG HELD OG LYKKE med HUSET!

God sommer!!!

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : xrmr

Dato : 03-08-04 09:28

Hej Marielouise

Det ser jo ud til at huset blev solgt!!!

Er selv den lykkelige ejer af et pudset træhus på Amager. Alt kan jo laves det er blot en spørgsmål om prisen!

Købte for 1 år siden for 1,3 mill og har lige fået en ny vurdering til 1,8 - det er utrolig hvad maling og knofedt kan gøre og jeg er langt fra færdig med projekterne i huset.

Forsikringen har end dog villet "forsikre" hele huset på nær 2 vinduer som faktisk ikke fejler noget.

Man kan jo evt. pille yder træet ned og bygge op i gasbeton hvis alt går galt eller skal skiftes

Mvh

Xrmr