/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
LYDDÆMPER
Fra : rffyr
Vist : 6949 gange
50 point
Dato : 18-07-04 18:44

Hej gutter er der nogle, der ved om der er forretninger, der forhandler lyddæmpere til sallonriffler?
Eller er de ulovlige??

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-07-04 18:46

Kan siden her hjælpe dig ?
http://home1.stofanet.dk/lolk/Links.htm

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 18-07-04 18:50

Her lidt lovgivning om jagt.
http://www.jaegerforbundet.dk/499

Kommentar
Fra : Olle_hansen

Dato : 18-07-04 19:54

Til salonrifler?

Hvorfor dælen vil du have lyddæmper?

Tror ikke det er godkendt til konkurrence-skydning.

Skal du bruge det til jagt eller på salonbaner?

Hvilken riffel har du?

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-04 20:35

Hej rffyr
Det kan ikke købes da det er hamrende ulovligt.
Se dette link og kik under pkt. 8
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000006729-regl

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : dova

Dato : 18-07-04 21:20

Hvis du har våbentilladelse til salonriflen, hvilket du skal have, skulle du så ikke vide lidt om våbenloven,
altså hvad der er lovligt at bruge af udstyr.

dabj, dit link fortæller ikke i punkt 8, at det er forbudt, men at det er forbudt selv at lave lyddæmper eller at importere dem.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 18-07-04 21:50

->dova
Det kan du have ret i, men der er jo en grund til at man ikke må tilvirke eller importere en lyddæmper
Jeg ved det er ulovligt, men det gælder selvfølgelig om at bevise det.
Til jagt er det i hvert fald ulovligt, se nedenstående:
§1 stk 6
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B19940004105-regl

Mvh
dabj

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 18-07-04 22:29

Jeg har købt min lovlig i Norge hos et firma der heder åserud.Prøv der.
alimak

Kommentar
Fra : bb1

Dato : 18-07-04 22:44

Det er meget muligt,at du lovligt har købt den i Norge,men alimak du har indført den ulovligt til Danmark og som det er skrevet tidligere,så må den ikke anvendes til jagt her i landet.
Der er dog en undtagelse. Den må anvendes af det korps af jægere,som har politiets tilladelse til at forretage regulering af duer og råger.Jeg ved også at nogle indehavere af større hjortefarme har fået dispensation,men lyddæmpere er omfattet af våbenloven og der skal søges i hvert enkelt tilfælle - har du en tilladelse kan en hver vel asoriseret våbenforretning skaffe dig en.
Dette er også svar til riffyr....

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-07-04 00:16

Jamen jeg er skam helt enig med dig dabj

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-07-04 00:35

Nu har jeg ALDRI sagt at jeg har indført mine våben til Danmark. De ligger trygt innelåst i et våbenskab hos min søster i Oslo. Ikke vær så fordømmende. Det kan hende at "rffyr" har tiladelse til og have lyddæmper.Det eneste han har spørger om er om nogen ved om hvor man kan købe lyddæmper. Måske er det et væddemål for alt hva vi ved.Jeg synes det er så iriterende at I leger politi. Svar på spørgsmålet og ingen moralpreken. I er ikke hans mor.
alimak

Kommentar
Fra : alimak

Dato : 19-07-04 00:40

Jeg trækker mit siste inlæg, og beder om unskyldning for at jeg ikke læste hele spørgsmålet.
alimak

Kommentar
Fra : rffyr

Dato : 19-07-04 15:21

wow tak for hurtig respons gutter, der blev jeg klogere!!

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-08-04 21:09

Kære kandubruger!
Du har stillet dette spørgsmål i kandu for over 10 dage siden og fået svar.
Det er almindeligt i kandu at man takker for hjælpen og lukker spørgsmålet. Når du ikke har gjort det, skyldes det formodentlig en forglemmelse eller ukendskab til hvordan.
Man takker for hjælpen ved at acceptere et af svarene, dette gøres ved at trykke på ”accepter som svar” ovenover og til højre for det svar du synes er bedst.
Det er muligt at svaret/svarene ikke er lige hvad du håbede på, men så vælger du blot det svar der kommer nærmest.
De point du har udsat som belønning for et svar, er alligevel tabt for dig i samme øjeblik spørgsmålet er stillet.

Mvh.
dabj

Kommentar
Fra : vm1

Dato : 21-03-05 14:07

det er jo an på hvilken type riffel du har lyddæmpning er jo i danmark ikke lovligt til jagt og efter 1-1-2004 ej heller reguleringsjagt
vi bruger i forsvaret en dæmper fra golham i usa men .22 er ikke det store problem at dæmpe det er ikke lovligt men ok det er det jo heller ikke at larme på offentlig vej så du gør det at du finder et rør på 7,5gange patronens totallængde og svejser en skive i enden af det i den skive borer du et hul 2,5gange cal. og så monterer du en jernstang igennen røret og ud gennem hullet i ringen så er det bar at fylde med et stof der ikke kan brænde og som dæmper godt FX fåreuld eller lettere tilgængeligt glasuld rockwool eller hvad du lige har når det er stampet godt maser du en ring på samme dimentioner ned i og borer et hul fra ydersiden af røret iog ind bag skiven et par svejsninger rundt om ringen og så er den klar hva angår montering ja så er der på den riffel jeg lavede da jeg var på otterups fabrikker i sin tid ikke brugt andet end en gammel gummislange der er skåret et stykke af krænget over piben og så er det bar over med dæmperen og skyd `OBS OBS jeg klapper højere men du kan bar hakke ind på min mail er der flere spørgsmål FX billeder mål og fremstilling
gunsdeal_thatsme@hotmail.com
R.B.PERRISON

Kommentar
Fra : JRexA

Dato : 08-03-06 14:15

Der kræves tilladelse til lyddæmper.

hvis du kan finde på en god begrundelse, så KAN det være at den lokale våbensherif vil give tilladelse til lyddæmperen. Jeg har en kammerat der fik tilladelse til lyddæmpet salonriffel, i forbindelse med at flyttede til Danmark fra Grønland for et års tid siden, så umuligt, det er det ikke.

Som et kuriosom kan det nævnes at i England, der er der krav om at arbejdsgiveren stiller lyddæmpede våben til rådighed for deres professionelle jægere, da man ikke kan kræve at jægeren bærer høreværn, når der findes arbejdsredskaber der gør at brugen af høreværn ikke er helt så nødvændig.....
Vi må da håbe at den lovgivning bliver EU harmoniseret