/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Diskforbruget passer ikke på mit f drev.~
Fra : Zwam
Vist : 449 gange
50 point
Dato : 15-07-04 12:00

Hej!

Jeg har et lille problem med min Windows XP. Når jeg tar egenskaber for mit F drev står der at der er brugt 31.7GB (34.130.609.048 byte) og at der er 592 MB (620.789.760 byte) tilbage på partitionen. Partitionens samlede størrelse er 32.3 GB (34.751.479.808 byte) hvilket hænger godt nok sammen ovenstående. Men jeg kan ikke få det til at hænge sammen med, at når jeg tar egenskaber for de mapper og filer der er på partitionen, så siger den at diskforbruget er 29.9GB (32.150.323.200 byte).

I mit hovede er det en difference på ca. 1.8 GB. Hvor er de henne?

Jeg har selvfølgelig talt alle system- og skjulte filer med. Alle temp. filer osv. er også blevet slettet. Jeg kan heller ikke forstå det, for når jeg flytter eller sletter nogen af filerne på drevet, så bliver der ikke mere ledig plads på det. Dvs. jeg kan ikke lave en ordenlig defragmentering på den. Har dog lavet en alligevel og lavet en scandisk på den. Men der sker ikke rigtigt noget ved det.

Jeg har oplevet det før at den gør det og hver gang har det hjulpet med at formatere c drevet og geninstallere windows. Men det kan da ikke passe at windows fucker sådan op. Findes der ikke et wonder program derude som kan løse det? Eller bare en nærmere forklaring på hvordan man selv kan løse det.

Håber i kan hjælpe - Gider ikke til at geninstallere Windows

Kører iøvrigt med FAT32 hvis det skulle have interesse.

Mvh.
David Monrad

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 15-07-04 13:14

Nu er det vel ikke nortons papirkurv der reserverer pladsen på slettede filer mm, så de kan genkaldes hvis du fortryder sletning? Nortons papirkurv skal man huske at tømme.

Eller et andet program der reserverer pladsen på slettede/flyttede filer.

Har du også prøvet: Start alle programmer/tilbehør/systemværktøjer/diskoprydning?
http://www.eksperten.dk/spm/318514
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bigdane_dk

Dato : 15-07-04 13:24

Hejsa,

Det lyder som om at du er løbet ind i det klassiske problem med clusterstørrelsen på disken.

med FAT32 og en 32Gbyte har du en clusterstørrelse på 4 kbyte, og det vil sige at hvis du har en fil på 1 byte, så fylder den faktisk 4 kbyte på disken. Det er desværre ikke noget du kan afhjælpe, ud over at have færre (og dermed større) filer.

Mvh
Bent

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 15-07-04 14:12

Nå skulle lige til at at kliste mit indlæg i dit andet spørgsmål ind her.
Jeg skrev :
"Nu er en fat32 disk opdelt i clusters med en mindstestørrelse på 4 kb. Det vil sige at en fil på f.eks 1 kb i realiteten fylder 4 kb, da flere filer ikke kan dele cluster! Der opstår så en del spildplads. Du kan se hvad windows rapporterer filerne fylder i kb, mb, gb, men du kan ikke se umiddelbart hvad de reelt fylder på harddisken pga dette clusterspild!"

Hvis du kører winXP kan du med fordel konventere til ntfs. Det giver en bedre udnyttelse af harddisken ligesom det har andre fordele ift. fat32

Kommentar
Fra : Zwam

Dato : 16-07-04 11:24

Fandt ud af at det var norton næsten lige efter at jeg havde postet mit spørgsmål. Der er dog stadig lidt afvigelser, men prøver lige først med en defragmentering.

Iøvrigt tak for svarene.

David

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 16-07-04 12:22

Nå, det var også det jeg skrev?
VH Palle Hansen