/ Forside/ Karriere / Offentlige / Andet offentlige / Spørgsmål
10  jakjoe 697
Hvorfor er jeg ikke berettiget til konta~
Fra : Rahbech
Vist : 1968 gange
100 point
Dato : 11-07-04 18:45

Jeg er lige blevet færdig med en 2 år lang uddannelse efter at have taget HHX og er nu ledig og tilmeldt både a-kasse og AF.
Jeg har ikke fundet et job og søgte derfor kommunen om kontanthjælp, men fik blankt afslag, da jeg "jo vidste at jeg ville blive arbejdsløs og bare kunne have sparet sammen..." - yeah right, for min beskedne SU for udeboende og min lousy fritidsjob som opvasker? Yesyes...
Så jeg blev (som 21 årig!) sagt til at jeg kunne da blive avisbud eller medhjælper i lokal iskiosk... Meget nedladende sagsbehandler...

Jeg har ingen opsparing, men derimod et lån, jeg har en gammel spand af en bil, jeg bor i lejet lejlighed...

Dog er jeg berettiget til kontanthjælp, men er i karens-periode fra fagforeningen, men hvordan kan jeg klare mellemperioden, som vil vare næsten 2 mdr. uden nogen form for fornuftig indtægt???

Hvorfor er jeg ikke berettiget til kontanthjælp i de 2 mdr.?

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 11-07-04 18:51

Som du selv skriver i starten af dit spørgsmål, så vidste du at du ville blive arbejdsløs, kontanthjælp er til at hjælpe mod uventet arbejdsløshed, du har jo haft det sidste lange stykke tid til at søge et job.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 18:53

Plus at du kunne forudse hvad der ville ske. Og melde dig ind i A-kassen noget tidligere.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 11-07-04 18:59

Du HAR krav på kontanthjælp de 2 mdr. Men mindre du har en opsparing eller anden formue (bil - hus) som du kan sælge først.

De siger bare til dig at du ikke kan få for så slipper de for at have dig rendende, gå der op igen og bed om at få afslaget skrifteligt, så skal du bare se.

Men du skal være opmærksom på at de er i deres fulde ret til at kræve at du tilbagebetaler pengene senere, så det faktisk bare er et rentefrit lån.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 19:04

yes Teil - Rahbech> hvis du havde meldt dig ind i a-kassen et år før du blev færdig med din uddannelse, havde du været berettiget til dagpenge fra 1. dag.

Men man kan jo altid være bagklog og du har åbenbart ikke vidst hvordan reglerne er, så derfor står du nu i en "knibe".
Prøv at fortælle sagsbehandleren på kommunen, at der er noget der hedder overlevelseshjælp - altså det du som et absolut minimum skal bruge for at betale lejlighed, få mad hver dag osv.
Ofte gives kontanthjælp også som et lån - altså hvor du får nogle penge nu og så skal betale tilbage når du begynder at få dagpenge fra a-kassen, eller får et arbejde.

Jeg tror at "denne nedladende sagsbehandler" prøver at fortælle dig, at du skal ud og søge arbejde og at det vil sige alt slags arbejde du kan klare.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 19:12

Din SU dækker for juli måned, når denne ophører kan du formentlig få kontanthjælp.

At du beder om det nu svarer til at en anden kontanthjælpsmodtager henvender sig en gang til, og beder om en udbetaling mere. Den går ikke.

Kommentar
Fra : 888

Dato : 11-07-04 19:12

Du har, som de andre siger, mulighed for kontanthjælp der skal betales tilbage senere. Ellers må du jo sælge bilen og/eller tage et midlertidigt job.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 19:15

HHX er en gymnasial uddannelse og ikke kompetencegivende, dermed plejer den ikke at kunne udløse penge fra a-kassen direkte.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 19:20

Ok, læst igen. Du har en uddannelse på 2 år efter hhx. Hvis denne er kompetencegivende melder jeg mig i koret af du blot skulle have meldt dig ind i a-kassen tidligere.
Iøvrigt synes jeg din sagsbehandler har ret i, at der er mange løse jobs i sommerperioden for et ungt menneske, så prøv at løse dit problem selv og forvent ikke at andre gør det.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 11-07-04 19:23

Angående de to måneder du omtaler. Er den ene vel at du har fået SU og den anden karens måneden. Jeg kunne forestille mig, at i det omfang du får udbetaling fra det offentlige kan det ikke tælle som karens.

Det er blot et bud, jeg ved det ikke.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 19:27

§ 11. Kommunen yder hjælp i form af kontanthjælp, starthjælp og aktivering.

Stk. 2. Det er en betingelse for at få hjælpen,

1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser.

Stk. 3. Retten til kontanthjælp er tillige betinget af, at ansøgeren har opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år. I beregningen af opholdstiden indgår perioder, hvor ansøgeren har haft folkeregisteradresse her i riget, medmindre særlige grunde fører til et andet resultat. Ophold i udlandet i perioder på sammenlagt højst 2 måneder pr. kalenderår i forbindelse med ferie, studierejser, tjeneste- og forretningsrejser m.v. ligestilles med ophold her i riget, hvis personen har beholdt sin bopæl i Danmark.

Stk. 4. Kravet om, at ansøgeren skal have opholdt sig her i riget i sammenlagt 7 år inden for de seneste 8 år, gælder ikke for EU/EØS-borgere, i det omfang disse efter EU-retten er berettigede til hjælpen.

Stk. 5. Kommunen træffer afgørelse om retten til forsørgelse i form af kontanthjælp eller starthjælp. Ansøgeren har pligt til at bidrage med oplysninger, der er nødvendige for at afgøre, hvilken hjælp ansøgeren er berettiget til. Hvis personen ikke kan dokumentere, at opholdskravet i stk. 3 eller 4 er opfyldt, yder kommunen starthjælp.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 19:48

Jeg forstår altså heller ikke det med, at en HHX skulle være kompetencegivende og berettige til dagpenge. Jeg synes heller ikke jeg kan læse hvornår du har meldt dig ind i fagforeningen. Men når du står til rådighed på arbejdsmarkedet er du berettiget til bistandshjælp, men du skal regne med at blive aktiveret for at få det.Den med at kommunen siger du skulle have sparet op, den gælder i hvertfald ikke med den indtægt du har haft indtil nu.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 20:10

Gør som thulin skriver : Bed om et skriftligt afslag. Får du ikke din hjælp da, klager du over sagsbehandlerens afgørelse til : Det Sociale Anke-klage-nævn. Hvis du får tilbudt hjælp mod tilbagebetaling, vær da klar over : Der er IKKE rentefrit. Du betaler renter, som hvis du skyldte i skat. Når du får tilbagebetalingspligtig ydelse skal du betale hele beløbet FØR skat tilbage. Dvs. at får du f.eks. 5.200 kr. udbetalt skal du betale ca. 8.200 kr. tilbage. Når du har afdraget gælden, får du det følgende skatteår modregnet den 'for meget' indbetalte skat.

Skide uretfærdigt, men sådan er det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dova

Dato : 11-07-04 20:20

Ja,men det hjælper desværre ikke Rahbech lige nu og her med de forbandede lange sagsbehandlinger ved klagesager. Men en ting er, at jeg kun tror bistandshjælpen er tilbagebetalingspligtig såfremt der kan sættes en tidsbegrænsning på, forstået på den måde, at hvis Rahbech ved at han en bestemt dato kan begynde at få penge et eller andet sted fra, så er det tidsbegrænset og dermed tilbagebetalingspligtigt. Ellers tror jeg ikke det er.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 20:30

dova -> Kommunen kan selv sætte en sådan tidbegrænsning. F.eks 6 måneder. Har man ikke fundet et job inden da, kan man overgå til 'normal' kontanthjælp, men det er sagsbehandlerens skøn. Samtidig kan man risikere at blive sendt ud at arbejde (aktivereing) for de penge man låner !!!

Stadig skide uretfærdigt, men sådan er det.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 20:35

Reglerne : http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/c19980003960-regl

Bliver man sat til at tilbagebetale en tilbagebetalingspligtig kontant hjælp EFTER man er overgået til alm. kontanthjælp, vil kommunen som regel forsøge at lave en lønindeholdelse i kontanthjælpen på op til 20% af kontanthjælps beløbet EFTER skat. Da skal man imidlertid slå sin socialbehandler og kommunen i hovedet med denne højesterets dom : http://www.fpd.dk/bladet/2003/03-1-7.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 20:43

Om det er uretfærdigt at man skal betale tilbage kan vel diskuteres, for det er vel ikke iorden at man skal have penge fra kommunen, hvis man selv kan få sig et arbejde.
Det kan jo for så vidt måske være mere atraktivt at arbejde som avisbud eller medhjælper i en kiosk (og derved tjene pengene selv), end bare få dem udleveret.

Der er mange mennesker i Danmark som ikke kan selv og derfor har brug for denne håndsrækning, financieret af skattemidler fra dem der arbejder, og derfor skal den ikke "misbruges" når man kan selv. Har man en HHX-uddannelse og derefter en 2-årig uddannelse, kan det nok ikke være helt umuligt at støve et arbejde op.

Alt kan vel bruges i denne situation, for der er jo ikke nogen der forhindrer at man søger videre, til man finder "drømmejobbet".

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 20:46

Lexi mener du ikke det er uretfærdigt, man skal tilbage betale penge, der er udbetalt til skattevæsnet ?
..eller man skal arbejde for penge man har lånt ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 20:48

Ps. Kontant hjælp er ikke noget man 'bare' for udbetalt nu om dage. Der skal arbejdes 37½ time om ugen for at være berettiget til denne 'hjælp'.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 20:49

Niks molo - der kan jeg udmærket følge dig. Det er absolut ikke iorden.

Kommentar
Fra : skovfogeden

Dato : 11-07-04 20:49

jeg går på kontanthjælp nu og overvejer at tage et år på su vil det sige at når det skoleår er gået så kan jeg ikke få kontanthjælp mere ?

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 20:50

Ps. Nej molo - man skal aktiveres og det er noget helt andet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:01

Lexi fortæl om forskellen. Jeg var i 3 måneder aktiveret 40 timer om ugen i et privat internetfirma. Jeg rettede hjemmesider for Den Tyske og Hollandske ambassade og lavede e-commerce systemer for forsk. firmaer. Min kolleger tjente omkring 35.000 kr. pr mdr. for det samme arbejde, jeg fik udbetalt kontanthjælpfor. Firmaet fik 1.500 kr om ugen for at have mig rendende og tjente omkrin 60.000 kr. pr. måned for at 'beskæftige' mig.

Hvorfor skulle et sådant firma ansætte nye medarbejdere, når kommunen forsyner dem med den arbejdkraft de skulle bruge ? Dette gælder rigtig mange job i såvel den offentlige som private sektor. Er denne aktivering 'iorden' ?

Afskaffede man aktiverings ordningen var der med et slag over 50.000 arbejdpladser !!!

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:04

Ps. Firmaet kaldte det naturligvis ulønnet praktikplads, så de ikke kom i konflikt med loven og bistandskontoret sparede aktivitets ydelsen, men jeg var skam 'aktiveret'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 21:08

Din sidste bemærkning er jeg fuldt ud enig i molo.

Det er politisk bestemt, at modtager man ydelser i form af kontanthjælp, så skal man aktiveres - altså er det ikke bare en passiv ydelse. Dette skal animere til at man gør en større indsats for at finde et "rigtigt" arbejde.

Dit besøg i internetfirmaet viser et paradoks og jeg er enig i, at det ikke er retfærdigt, men når det nu er politisk bestemt at man skal aktiveres, så skal det vel også gerne være med noget "meningsfyldt" (hvad er meningsfyldt??) og det mener jeg bestemt din aktivering har været. Man kan så måske bruge sin aktivering til at blive opdateret omkring det nye og derved have større chancer for at få et arbejde (maybe!!).

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:11

Pps. Det var nu en god 'skole' og jeg fik lært en smule

Jeg skal nu samme tur igennem. Denne gang blot for Staten, hvor jeg skal i praktik på diverse skoler som Datavejleder.

Gi' mig job i stedet ...for dælen da.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:12

Undskyld Rahbech ....og Lexi

Mit temperament løb af med mig.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:29

Hej allesammen og tak for jeres kommentarer
Bare for en god ordens skyld - så er SU forudbetalt og da jeg afsluttede min uddannelse sidst i juni, fik jeg intet 1. juli, men lever stadig på det SU, jeg fik 1/6...
Jeg HAR ledt efter jobs - MASSER af jobs! Men som markedsføringsøkonom er der sgu ikke så mange muligheder, som man skulle tro, og jeg har ikke gået i skole siden jeg var 5 år gammel (=16 år) for at ende som avisbud! Fair at det er tilfredsstillende for nogen, men det er det altså ikke for mig... og jeg går ikke et "trin tilbage" (forstå mig ret, det er ikke en nedladende kommentarer, men mener, at man uddanner sig for at komme "opad"..?) for at få et arbejde... Jeg har betalt skat af min ellers i forvejen så beskedne SU og er fuldt ud opmærksom på tilbagebetalingsreglerne, derfor er også helt uforstående overfor hvorfor jeg dog ikke kan få kontanthjælp, hvis jeg alligevel skal betale hele lortet tilbage???

Til kommentaren om, at jeg bare kunne have meldt mig i a-kasse... jeg bor et stykke ude på landet og langt fra skolen og har regnet udgifter til offentlig transport op imod hvad det ville koste mig at få en gammel spand af en bil til fragt til og fra skole - og sidste mulighed var den billigste, og da det er så gammel en bil, vil jeg max på 800 kr fra skrotpladsen, hvis den skal sælges... A-kassen kostede ca. 300 kr/md at være medlem af, og det havde jeg 1) ikke råd til! og 2) ikke vurderet at jjeg havde brug for på dette tidspunkt, da jeg da regnede med at have job når jeg var færdig med min uddannelse...

Jeg har heller ikke nægtet at blive sendt i aktivering, men går ikke selv ud og søger et avisjob til 300 kr om ugen eller hva det koster, det må vel være forståeligt???

Charlotte (hun - ikke "ham" )

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 21:35

Du har læst dig til en titel, fint.
Men det er ikke en garanti for et fint arbejde.
Begynd du bare at arbejde dig op ad stigen som
alle andre millionærer har gjort.
Så glem de fine fornemmelser og tag det der bydes.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:38

Jeg forventer ikke at andre går ud og leder efter et job til mig, men jeg har kraftedeme knoklet hver evig eneste fucking dag med at skrive min hovedopgave i lang, lang tid og har ved siden af mit studie arbejdet som opvasker hveranden dag for at få en økonomi til at køre rundt, og dermed betalt min skat!!! Det, jeg ikke forstår er, at når kontanthjælp udbetales mod tilbagebetaling, at så ALLE ikke kan få det??? Ingen har tænkt på, at i værste fald skal jeg sidde 3-5 år som receptionist i en virksomhed - bare
for at komme ind, og som receptionist kan jeg ikke se, at mulighederne for tilbagebetaling skulle være større... bare fordi jeg har taget en højere uddannelse...

Surt opstød, men det ender altid med at man bliver svinet til istedet for at få det gode råd, man beder om... og udveksle erfaringer istedet for - ligesom dette - sure opstød...

Charlotte

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:39

Åh, hvor er jeg træt af at høre på, at jeg er en snob... Gider ikke engang kommentere det - snobbet eller ej!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:41

Teil -> Fint nok. hvis der var arbejde at få. Jeg vil til dels holde med Rahbech at man ikke tager en uddanelse, blot for at se firmaerne indtages af langtidsledige og billig arbejdskraft fra udlandet (= min branche).

Den med at begynde som skopudser og blive millionær ved at sælge snørrebånd er vist noget du har læst i Anders And.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:45

Er ret så enig med Molokyle... tak for støtten, du

Jeg har selv været i studieophold i 5 måneder og så på, hvordan jeg og et par "jobtrænere" blev groft udnyttet og selv måtte sørge for transport til og fra "arbejde"... uden tilskud og tilbud om fastansættelse... Der bliver virkelig udnyttet på denne måde rundt omkring i virksomhederne og jeg er pissetræt af, at jeg i min jobsøgning får afslag på et job, fordi denne stilling allerede er besat af en person i jobtræning...

Rahbech

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 21:45

Ps. Teil , måske du burde læse det der står lidt nede på Lexi's side (Hvis du har tid til en tanke...) : http://www.x-perience.dk/

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 21:45

Anders And er et udmærket blad.
Jeg er sikker på at A. Hjort F. læser bladet og
finder meget nyttigt som kan bruges i hans arbejde.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:50

Også bekymret over regeringens "fantastiske" påfund om at sænke arbejdsløsheden ved at sende arbejdssøgende ud i ALT arbejde, der nu lige er... istedet for at sende os ud i noget fagrelevant... Hørte en historie om en dame, der havde været journalist i 24 år og så blev fyret pga. alderdom... hun blev sendt ud i et supermarked som kassedame! Og hvor mange helt unge har ikke lyst til det istedet for lige netop hende??? Siger jeg, der selv er ung og ikke har noget arbejde... paradoksalt nok... Men jeg har fandme aldrig haft råd til at tage et friår og REALISERE MIG SELV, men derimod knoklet med skole og arbejde ved siden af og har stadig ingen opsparing til alt det sjove...

Livet er sgu ikke helt retfærdigt :-/

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 21:55

Ja det er synd for dig og 180.000 andre plus alle på kontanthjælp, hjemløse.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 21:57

Tja... om du er ironisk eller ej, så er det sgu synd, ja... for nogen...

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 21:59

OK Rahbech - det er din holdning, men jeg mener stadig, at du selvfølgelig har krav på en eller anden form for hjælp i overgangsperioden til du kan få dagpenge. Så som det tidligere er skrevet - spørg om at få det på skrift.

Jeg kan nu egentlig godt forstå dig, men det ændrer ikke på min holdning om, at du med din uddannelse har "tonsvis" af muligheder i forhold til så mange andre - brug dem.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 22:04

Rhabeck -> Jeg blev som datamatiker sendt ud at male og malerne blev sendt på edb kurser

..og Teil, Better_Performance m.fl. er blot velbjergede og selvgode mennesker

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:04

Ork ja, jeg har masser af muligheder, det er jeg klar over! Men ingen søger folk med min baggrund, medmindre jeg går et skridt tilbage og bruger min HHX som baggrund for et job... men så er mine 2 års uddannelse spildt..?
Jeg har det faktisk på skrift og har også klaget i samarbejde med min fagforening - klagen er faktisk lige blevet sendt idag! Men - spørgsmålet gik egentlig på, om andre har været i samme situation, og hvorfor jeg netop ikke er berettiget til at få kontanthjælp, når flere fra minuddannelse er... der kan vel ikke være så store forskelligheder mellem de enkelte kommuner???

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 22:06

Ha ha Molo
Teil er arbejdsløs og laver grin med systemet.
Knokle for føden kender han ikke til, det må
rahbech gøre hvis det er morsomt.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:07

Molokyle - love U!

Jeg skriver ikke detteher for at hævde mig selv eller for at komme med en omgang selvmedlidende bras - det er mig bare fuldkommen uforståeligt, at når jeg er uden indtægt i sølle 2 mdr, at jeg så ikke for dælen kan få noget hjælp fra min egen lille kommune? Så tak fordi du forstår mig, du er i samme båd...

Charlotte

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 11-07-04 22:10

Teil -> Jeg anfægter ikke din eller andres status. Den er du jo som du åbenbart selv mener : Herre over dit liv, som din egen lykkes smed.

Jeg gætter blot

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 11-07-04 22:10

Det hele beror på skøn fra sagsbehandlerens side Rahbech, så der kan sagtens være forskel. Men igen - gå dem lidt på klingen og vær vedholdende, så er jeg sikker på at du får den hjælp du skal have.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 22:11

charlotte
Nogle her prøver på at fortælle dig dine rettigheder.
Det ser ud til at du skal læse loven for din kommune, HØJT.
Mange må lære loven for at få sin ret, den kommer ikke automatisk.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:11

Teil - sker der snart noget seriøst fra din side? Hvis der er nogen der er selvmedlidende, så er det sgu da dig! Men ja da, jeg skider da på, at staten nu har betalt mig SU i 4 år og går så ud og bruger mit liv på at være avisbud - det er da noget, der får landets økonomi i top! Jeps, snakkes ved, hvis du engang tager en uddannelse og bagefter føler dig en lille smule røvrendt...

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:14

Teil - tak skal du have... kom lidt for sent, men thanx anyway... Sagsbehandleren er bare den, der skal kunne loven og ikke mig - menigmand, vil jeg mene. Det er sgu da ikke fedt, at de kan løbe om hjørner med mig bare fordi jeg ikke er jurist...

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 11-07-04 22:16

Jo det er fedt at lave grin med en sagsbehandler.

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:16

Lexi - tak for dine råd. Jeg vil vente spændt på afgørelsen og indtil da leve af de 3000 kr, jeg fik 1. juni...

Kommentar
Fra : Rahbech

Dato : 11-07-04 22:18

Jada, for jeg forvandler mig da til den rene stand-upper, når jeg træder ind på arbejdsmarkedsafdelingen - klart!