/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
hjælp til installation af pcmcia på pc w~
Fra : solgaard
Vist : 460 gange
500 point
Dato : 09-07-04 17:53

Hej alle

Jeg har lige modtaget et pcmcia kort men ingen drivere..

Jeg har prøvet at finde nogle drivere men kan ikke få det til at fungere..

det er en ældre bærebar med windows 95plus

pcmcia kortet er et: 3com ethernetlinkIII og har nummeret 3c589d

500 point til den der får det til at virke.!!

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-07-04 18:19

Hvad er det for en bærbar PC???

MVH

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-07-04 18:20

TOSHIBA T2150CDT/520

MODEL NO. PA1186E YTX

50/60 HZ

WINDOWS 95 PLUS

SERIAL NO. 085200540E

Håber i så kan bruge det til noget..

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 09-07-04 20:25

Jeg har selv HP omnibook (også ældre model) med WIN 95 på. Flere forskellige hold "experter" har prøvet at få et tilsvarende kort til at virke på min, men alle uden held. Engang var jeg på en stor arbejdsplads med egen IT afdeling, og de skulle nok få den til at virke, påstod de. En overgang stod der 6 mand og kløede sig i håret, de havde et utal af drivere og mange forskellige pcmcia kort. De måtte opgive efter 3 timers forsøg, og sagde samtidigt, at det var den første bærbar de ikke kunne få til at kører på et netkort. Dog mente de at hvis jeg fik WIN 98 på, ville det sikkert komme til at virke. Desværre er min model uegnet til win98 (kender flere der prøvet, og alle har advaret mig mod at prøve). Der har også været flere andre, der har prøvet at få det til at virke, men alle har opgivet.
Jeg har også opgivet at få det til at virke på min "gamle" pc.

MVH

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-04 20:55

Jamen kære ven, jeg skrev jo til dig (I det spørgsmål du ikke har lukket) at computeren nok skulle finde og køre pcmcia kortet hvis du brugte alt andet end Windows 95 (95-OSR1). Og hvis det lige netop er den windows du har, hvorfor købte du så netkortet?
CITAT:
"hvis man da kører med et nyrere styresystem end den tidligligste Windows 95 (95-OSR1), så skulle der ikke være forhindringer da computeren selv finder ud af det, da den jo som standard er instillet til AutoSelect.
Så læg Windows 95 (95-OSR2), ind på computeren, så skulle det lykkedes."

VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 09-07-04 23:01

lige først. den har været på nettet så den kan godt..

jeg tror også det virker lige så snart jeg har fundet en windows diskette... den spørger den nemlig efter hele tiden men har ingen..

skal nok komme tilbage med flere oplysninger

og lukker selvfølgelig også det andet spørgsmål.

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 09-07-04 23:40

En windows diskette?, mon ikke den mener Windows 95 CDèn, selvom den kalder det en diskette? Har du ikke en Cd der fulgte med til computeren.'
http://www.centrum.dk/html/windows_95-98.html

(og lukker selvfølgelig også det andet spørgsmål.) Jamen du kunne bare havde forsat på den tråd, evnt. forhøjet spørgsmålets point.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 10-07-04 13:11

jo men fik ingen cd'er med.. og har ingen gammel windows 95 cd..

hvor kan man evt. få fat i det.?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 10-07-04 19:14

Alle nørder ligger inde med en gl. win 95/2 ellers kan den hentes i Kazaa eller andre fildelingstjenester, og er efter min mening ikke ulovlig, da du jo har rettigheder til Windows 95.
Men det er da ikke helt sikker at det er nødvendig, prøv først at følge denne side:
http://www.winhelp.dk/95n14.htm
Her er uddrag fra denne side:
Har du en notebook computer, så vær sikker på, at din PCMCIA (det nye ord for denne forkortelse er "PC-Card", som om det lyder mere dansk) port anvender rigtige 32-bit drivere. Hvis det gør, vil du kunne se et PCMCIA ikon i "System-bakken" til højre på proceslinien. Hvis dette ikke er tilfældet, skal du åbne PCMCIA ikonet i kontrolpanelet og følge vejledningen om, hvordan du slår dine 16-bit drivere fra... (Du skal ikke bekymre dig, for du bruger jo ikke PCMCIA porten til at koble på netværket endnu. (- Et godt råd: gør ikke dette mens PCMCIA kortet sidder i...) Når så Windows 95 finder PCMCIA porten korrekt, indsætter du blot netkortet. Du vil så få en besked om, at Windows 95 har fundet ny hardware, og du kan så starte fra punkt 5. Hvis du bruger er PCI netkort, kan du sandsynligvis starte fra punkt 3...
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 12-07-04 08:57

NYT KÆMPE PROBLEM...! OG JEG HAR SNART IKKE FLERE LEDIGE POINT SÅ HÅBER I VIL HJÆLPE MIG I DET HER SPØRGSMÅL...!

ok her kommer det så.

Da jeg ikke havde tålmodig hed til at opstøve en win95 cd ville jeg installere win98se.

den ville ikke opgradere da den sagde at der allerede var et operativsystem på pc'en. så jeg gik ud i dos og skrev format C:

efter formateringen ville den ikke finde cd-rom drevet men blev bare ved med at sige "ugyldig drevangivelse" så efter utallige forsøg slukkede jeg og tændte igen og så var den først HELT gal..

nu skriver den: ugyldig systemdisk udskift disken og tryk paa en tast.

og jeg kan ikk skrive noget.. hvis jeg trykker på en tast kommer den samme tekst igen.. jeg har forsøgt at få den til at starte op i bios for at få den til at starte på cd'øen men kan ikke finde ud af at komme ind bios.

hvad kan/skal jeg gøre..?

håber nogen kan hjælpe!

mvh

solgaard

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 500 point
Dato : 12-07-04 10:15

Ja det var nok ikke det smarteste.
Du skal holde F2 nede under opstart, for at komme ind i bios, ellers prøv F1, eller esc.

Step 1 . If you are in windows exit to DOS and type "format c:" This will completely remove everything on your hard drive, EVERYTHING.

Step 2 . When done insert your boot disk and restart your computer. This will start your computer off of your boot disk and load your cd-rom.

Step 3 . After your computer is done starting and your cd-rom has loaded correctly, insert your windows95 cd-rom, and type "D:\win95\"

Step 4 . While in this directory type "setup.exe". This will start the setup process.

Step 5 . During the setup make your own choices and install whatever you like. You can add or remove things later.

Step 6 . Now your computer will start with Windows and load all of your hardware correctly. It may ask you for the original disks that came with some of your hardware so have them ready.

Metoden nedenunder klarer selv at aktivere cd-rom drevet:
En anden mulighed, er at hente en bootdisk, som nok vil have at du har 3-6 disketter klar, så skal de bare indsættes en af gangen, når den sidste er indlæst, vil den kræve windows 95 CDèn.
http://www.bootdisk.com/bootdisk.htm
Windows 95 Original | Alt = http://www.bluevolcano.com/stuff/boot95a.exe

Ellers hentes pågældende bootdisk til windows 98 hvis det er den du har klar.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 12-07-04 15:12

tusind tak jeg prøver det når jeg kommer hjem i aften.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 29-07-04 07:21

Vær venlig at lukke dit spørgsmål.

MVH

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 29-07-04 17:12

Tak for svaret pallebhansen.