/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Netværk vil ikke
Fra : gamle61
Vist : 276 gange
200 point
Dato : 29-06-04 20:55

Vi har to pc'er, der skal køre i netværk, men vi kan ikke få det til at køre.

Begge maskiner køre WinXP Pro, og er forbundet med et uplink kabel. De er tildelt en IP adresse
hver (10.0.0.1 og 10.0.0.2). Guiden Netværksinstallation er kørt på begge maskiner, og begge netkort virker korrekt.
De to pc'er kan stadig ikke finde hinanden. Nogle forslag ?-

Mvh Gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:05

Uplink kabel ? betyder det krydskabel, som det skal være.
Som regel et rødt kabel.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 21:06

ja, det er det

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:07
Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:08

Det burde vise vejen frem til en forbindelse.

Kommentar
Fra : edbhans

Dato : 29-06-04 21:11

Har du slået den indbyggede firewall fra?

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:12
Kommentar
Fra : emesen

Dato : 29-06-04 21:16

Hvor er kablerne forbundet til.
Comp til comp
comp til router
Eller hvad - fortæl hvad der er forbundet.
Emesen.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 21:18

Firewall er slået fra, og alle de netværks indstillinger har vi været igennem, men det virker stadig ikke.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 21:20

Emesen - det er comp - comp, med krydskabel.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:25

Se i enhedshåndtering på begge comp. om ev fejl på netkort eller driver.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 29-06-04 21:28

Har du lavet en mappe og delt den ud.
start>programmer>tilbehør>kommandopromt>
C:\>ping computernavn og tryk enter
prøv også at ping din egen comp
prøv at lede via stifinder>netværkssteder>hele netværket>microsoft....>workgroup
De er vel i samme arbedsgruppe.
Emesen.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 21:38

Teil - er undersøgt , begge virker korrekt
emesen - har lige prøvet igen , og jeg føler at de bare ikke kan finde hinanden - mvh.gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 21:43

Fejlen ligger i konfigureringen.

Se under netværksfornindelser i kontrolpanel, hvis installationen er ok
og ingen forbindelse, vil der være et rødt kryds over ikonet LAN

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 21:48

Teil- har lige kigget og begge steder står der "intern netværk , aktiveret "
mvh.gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 22:00

Du må kontrollere nøje hele proceduren igen.
Og se emesens svar.
Citat
Har du lavet en mappe og delt den ud.
start>programmer>tilbehør>kommandopromt>
C:\>ping computernavn og tryk enter
prøv også at ping din egen comp
prøv at lede via stifinder>netværkssteder>hele netværket>microsoft....>workgroup
De er vel i samme arbedsgruppe.
Emesen.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 22:05

Undernetmaske skal være samme på begge maskiner.
Kun IP adressen er forskellig som vist rigtigt.

Kommentar
Fra : gamle61

Dato : 29-06-04 22:09

Teil - undernetmaske er den samme
du får tak for idag , er træt i øjnene og i morgen prøver jeg forfra, håber det lykkedes - ellers hører du mig klynke igen - mvh gamle61

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 29-06-04 23:02

klog beslutning, i morgen ser du sikkert fejlen med store lysende bogstaver.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 29-06-04 23:47

Hvis den ene eller begge maskiner er tilsluttet Internettet via et net kort kan du blokere for internt netværk, LAN, fordi TCP/IP protokollen er blokeret af Internetopkoblingen. Dette problem kan løses ved at installere NWLINK IPX/SPX protokollen (under netværksegenskaber) på begge maskiner, men bemærk lige at maskinerne så vil være sårbare i forbindelse med Internetopkobling.
Hvis maskinerne ikke er på Internettet skulle du måske allligevel prøve med IPC/SPX

Godkendelse af svar
Fra : gamle61

Dato : 16-07-04 00:21

Tak for svaret emesen.
Dit svar var et skridt på vejen, mange tak for det.
Hilsen Gamle61