/ Forside/ Teknologi / Netværk / Andet Netværk / Spørgsmål
10  dk 1610
Net/Firewall
Fra : taliskoko
Vist : 404 gange
75 point
Dato : 27-06-04 13:04

Hey Gruppe.

Vi skal til at køre netværk herhjemme mellem vores to PC'er.

Spørgsmålet er nu om kun den ene computer kan benytte firewall, uden det har indvirkning på den anden maskine, netværket og på ADSL'en.??

mvh
Taliskoko/Dan

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 13:45

Skal de to comp på internettet uafhængig af hinanden vil jeg foreslå at bruge en ruter (med firewall)
Den enkelte comp bør så have noget antivirusprogram.
Emesen.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 14:12

Hov - det hedder vist en "router".

Kommentar
Fra : wilsonweb

Dato : 27-06-04 18:55

Hvis i har ADSL ved f.eks. CyberCity følger der en router med. Den sørger for at der ikke kommer noget ind udefra uden at det har lov til det eller at i selv har bedt om det. Som ofte vil du kunne administrere din router ved at gå ind en browser og skrive 192.168.0.1 og logge ind i routeren. Hvis I vil sikre jer yderliger kan i installere, på den enkelte pc, en software firewall, som giver besked om der på pc er traffik, som i ikke har bedt om. Det vil i de fleste tilfælde være nok hvis i har en router (pris ca. 400,- kr.) og så på Windows XP under netværk sætter firewall til. Se evt. på www.spywarefri.dk for at finde en god gratis software firewall.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 21:24

Det der er sagens kerne er at en ene PC skal køre med messenger 6.2 og den(Messenger)kan ikke klare en firewall. Den anden derimod skal ikke køre messenger og derfor have sin egen FW, men kan det lade sig gøre.?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 22:44

Ok - du vil ha' "åbent hus" på den ene og "lukket hus" på den anden.
Så ville jeg bruge den "åbne" comp til at dele netforbindelsen og lave firewall på den "lukkede".
Emesen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 23:07

Hej Emesen.

Netværk er nyt for mig, så det er sort snak at "dele" netforbindelsen. Lige nu i hvert fald.

Skal den lukkede være "base".?

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 23:14

Nej den åbne skal være "base" og tillade alt, hvor den "lukkede" selv bremser med sin firewall.
Men det er noget af et experiment med en "åben" comp.
Emesen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 23:17

Hmm... Tja, jeg må jo kigge på det. Men det kommer til at køre via en Switch...Sååå...

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 23:35

Når du absolut vil køre med "åben" comp ud mod internettet, kunne du evt. benytte dig af partitionskopiering af dit C-drev.
Model 1
(part med C: styresystem) ændres til:
(part C: -status skjult) (kopi af part C: aktiv)
Går der kludder i kopien laves bare en ny kopi og du kører igen
Model 2
(part C: -status skjult) (kopi af part C: aktiv) [ ( logisk drev D: til programmer/filer)
Samme system som 1 men original og kopi fylder ikke så meget da programmer ligger på D:
Det kan gøres med dette program:
http: Technet //www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten.
Lige inden du bruger den så lad os snakke.
Emesen.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 23:42

Det lyder smart og vil blive overvejet... Men, Jeg er nødt til at køre med en åben PC hvis Messenger skal benyttes og det skal den.... Det er et krav fra Fruen i Huset!!! og det er hendes PC jeg er ved at sætte sammen(den åbne). Og det skal så ende i et netværk med min...(den lukkede)

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 27-06-04 23:49

Jo jo - men jeg har da også MSN messenger kørende.
Og vi har firewall på netserveren og Norman viruscontrol på alle comp
Emesen

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 23:56

Ja, men det er dels når du skal både tale og sende filer med Messenger. Og så kan vores Zyxel router fra Cybercity ikke klare det. Jeg har haft en Firewall på, men routeren lukker således af for Messenger.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 27-06-04 23:56

Ja, men det er dels når du skal både tale og sende filer med Messenger. Og så kan vores Zyxel router fra Cybercity ikke klare det. Jeg har haft en Firewall på, men routeren lukker således af for Messenger.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 75 point
Dato : 28-06-04 00:00

Ok - så må du "køre" med åben comp.

Godkendelse af svar
Fra : taliskoko

Dato : 28-06-04 00:04

Ja, desværre.. Jeg lukker tråden nu og du få pointen... Takker.