/ Forside/ Interesser / Fritid / Madlavning / Spørgsmål
10  dova 6027
nedfryse hyldeblomster ?
Fra : wolffi
Vist : 586 gange
100 point
Dato : 24-06-04 15:18

Hej,
Til august skulle jeg gerne kunne servere hyldeblomst saft med hyldeblomster i.
Men, men - til den tid er blomsterne væk.
Er der nogen, der har erfaring med at nedfryse friske hyldeblomster - så de kan bruges som pynt i drikken?
Hvordan bliver resultatet? Jeg vil gerne høre andres erfaringer - inden jeg kaster mig ud i et større pillearbejde med blomsterhovederne.

Hanne

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 24-06-04 16:06

Det var på tapeten for nylig, se her.
http://www.kandu.dk/dk/spg/43178

Accepteret svar
Fra : ElseR

Modtaget 100 point
Dato : 24-06-04 18:00

I linket fra Teil ser det ud til at man ikke kan fryse hyldblomster med et godt resultat. Men hvad med at fryse dem ind i isterninger, og pynte drikken med isterningerne. Det kan også være, at hvis de fryses i vand, holder de bedre når de tør op. Hvis du er hurtig, kan du sagtens nå at lave nogle små forsøg, inden du fryser store mængder.
Mvh ElseR

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 24-06-04 21:40

Jeg har nedfrosset mange forskellige blomster til samme formål med stort held.

Jeg kan f.eks. også varmt anbefale at du laver en bowle af is med frosne blomster i på flg. måde:

Tag en stor skål med en mindre skål indeni. Hæld lidt vand imellem skålene og drys ugiftige blomster i (Tallerkensmækkere/Blomsterkarse/Nasturtium (som er samme blomst) er f.eks. meget flot i sådan en isbowle) stil skålene i fryseren til vandet er frosset, bagefter hælder du igen lidt vand og blomster i, stiller skålene i fryseren og fortsætter på den måde til du har fyldt mellemrummet mellem skålene op. Nu har du en fin is-blomsterbowle, som du kan servere din saft/drink i.

Hvis du har plads i fryseren kan du jo lave et par stykker (mens der er blomster i haven), pille dem ud af skålene og lægge dem i plastposer, så de ikke fylder så meget. Så kan du også have en klar til om vinteren, hvor det ser ekstra flot ud med "friske" blomster.

Rosekamp

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 24-06-04 22:06

Det lyder som en god idé at indefryse blomsterne i isterninger. Så bevare de deres dekorative virkning, men igen : De slasker, når de tøes op og egner sig ikke til f.eks :

Citat
Et godt trick:

Lav en alm. pandekagedej og dyp blomsterklasen deri. Sænk den derefter ca. 1 min. i kogende palmin (palmefedt).
Spis den varm med sukker eller marmelade/syltetøj.

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : wolffi

Dato : 25-06-04 08:15

Tak for svaret ElseR.
Ideen med isterningerne er super !

Hanne