/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Kandu.dk / Spørgsmål
10  arne.jako.. 6470
erhvervsevnetab
Fra : batman1
Vist : 2701 gange
100 point
Dato : 20-06-04 00:38

hvis jeg får et erhvervsevnetab på feks. 50% , kan jeg jo kun arbejde ca 18,5 timer om ugen, så er spørgsmålet hvår får jeg dækket de resterende 18,5 timer der mangler i at komme op på 37 timer om ugen.

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 20-06-04 00:40

Det gør du eksempelvis af din forsikring, såfremt du er forsikret mod tab af erhvervsevne

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 20-06-04 00:40

Har du spurgt forsikringselskabet og kommunen??? De burde vide det. Eller spørg din arbejdsgiver. De ved det nok bedst.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 20-06-04 00:50

Det er en længere omgang, for før du kommer så langt, vil du have været sygemeldt. Sygedagpengekontoret i kommunen skal lave opfølgning på din situation og blandt andet lave noget der hedder en resourceprofil - altså en beskrivelse af hvad du stadig kan magte at lave og indenfor hvilke områder.
Derfor vil de højst sandsynligt sende dig ud i en arbejdsprøvning. Det gøres ved at du starter med at arbejde på et lavt timetal og så stiger timetallet for at se hvor meget du kan klare. En arbejdsprøvning tager typisk 3-4 måneder.
Når du så er færdig med denne, skal der findes et job til dig. Det hedder et flexjob.

Lad os så sige, som du selv skriver, at man er kommet frem til at du kan arbejde 18,5 timer om ugen. Der sker så det, at arbejdsgiveren betaler dig den løn der er normal indenfor området for 37 timer pr. uge. Arbejdsgiveren får så en refusion (altså nogle penge tilbage) fra din kommune, for de timer du ikke kan arbejde - i dette tilfælde altså 18,5 timer.

Du vil derved kunne opretholde en normal levestandard, som hvis du havde arbejdet på ganske normal vis.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 20-06-04 00:52

Du skal snakke med kommunen om et fleksjob. Der er mulighed for at få suppleret op, Hvis de slipper for at betale førtidspension.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 01:06

Det er usædvanlig lang historie, som jeg selv har været gennem, efter en færdselsulykke 1 nov 1999.
Hvis du ønsker jeg skal komme med yderlige oplysninger, vil jeg meget gerne, men jeg kan da lige nævne at sagen netop måske er sluttet, efter at have været gennem arbejdsskadestyrelsen 2 gange, og i dag er jeg tilkendt 10 % men, og 65 % uarbejdsdygtighed, samt tilkendt førtidspension fra kommunen, og gennem min pensionskasse en livslang pension.
Ialt her jeg fået ca. 2 mio. kr. i erstatning.

Pensionsreglerne fik en gevaldig ændring pr. 1/1-2003 så at få tilkendt førtidspension, er ikke sådan lige at opnå.

Men lige for at skære igennem har pension og erstatning ikke 100 % noget umiddelbart med hinanden at gøre, da som andre har skrevet, skal kommunen vurdere ens arbejdsevne til nærlig 0 for at få pension, ellers bliver man enten sat i et flex-job, eller på et beskyttet værksted, alt efter den/de men man har pådraget sig.

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 110 point
Dato : 20-06-04 01:10

Jeg vil dog lige supplere med, at du IKKE kan opnå fuld indkomst og samtidig få 50 % uarbejdsdygtigheds erstatning udbetalt samtidig. Erstatningen skal ses i forhold til tabt arbejdsfortjeneste, og hvis du opnår fuld løn, får du heller ikke nogen erstatning, selv om din arbejdsevne kun er vurderet til 50 %.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 11:37

Hvis du får et flexjob, er det ikke ensbetydende med, at du absolut skal arbejde 18,5 timer om ugen. Der ligger det i et flexjob, at man arbejder så meget man kan og går så hjem. Arbejdstiden kan være 0 i een uge, og hvis man har det bedre i den næste uge kan det være man kan arbejde 30 timer.
Det er dette der ligger i betydningen af et flesjob, at der ikke er noget bestemt timetal man SKAL præstere, det er helt op til den enkelte, også set i relation til hvilket arbejde man har, og på hvilket grundlag man har fået nedsat sin arbejdsevne.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 20-06-04 17:32

Erhvervsevne og invaliditet er to forskellige ting. Inden for det offentlige er der ændret begreber ved den nye fortidspensionslov pr. 1/1-93. Hvor man tidligere forkuserede på hvor "syg du var", fokuserer man i dag på hvor meget arbejdsevne - ikke erhvervesevne - du har. I 2003 fik 79 tilkendt førtidspension! Så førtidspensionen har politikerne stort set afskaffet.
Når man fokuserer på erbejdsevnen - efter arbejdsevnemetoden i dag - er det for at se hvor meget man kan arbejde, og det sker som ovenfor nævnt på fx REVA - eller gennem en forrevalidering. Herefter tages der stilling til, om man har en arbejdsevne tilbage, og har man det, er kommunen pligtig til at skaffe et fleksjob. Fleksjob i dag er økonomisk det samme på lønsiden som når man går ledig.
Har man en privat tegnet invaliderente i et forsikringsselskab, kan denne komme til udbetaling ved 1/2 eller 2/3 nedsat erhvervsevne - dette begreb bruges stadig i forsikringsverdenen. Man får så udbetalæt den aftalte sum med 1/12 = hver måned. Udbetalingen sker efter en skattekode 1 = som alm. indkomstskat. Forsikringen ophører ved dø eller ved aftalt udløb og vil normalt være præmiefri i hele udbetalingsperioden.

Du kan læse mere om fleksydelserne/job på:
http://www.bloderforeningen.dk/neobuilder.20020415114111870000001430960887.html

Hej fra Alka

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 20:06

alka, man har ikke afskaffet førtidspensionen, reglerne for tilkendelse af denne, er dog kraftig skærpet ved ændring af hele loven pr. 1/-03.

Begrebet hedder "restarbejdsevne", og ud fra denne, kan man enten få tilkendt pension, eller blive sat i et flexarbejde.

Men jeg fortolker spørgeren om man skal arbejde 18,5 timer hvis man har fået tilkendt en nedsat arbejdsevne til det halve, og det skal man nødvendigvis ikke i et flexjob, her er det helt op til, hvad den enkelte kan klare, og ikke noget specielt timetal.

ellebye

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 20-06-04 20:22

Rigtigt ellebye, man har ikke afskaffet pensionen, men mon det ikke er ved at være i teorien??
Jeg tror at intentionerne med lovgivningen er, at stort set alle har en eller anden form for arbejdsevne (stor eller lille) som kan bruges og derfor vil langt flere end før lovgivningen blev indført, blive tilkendt et flexjob.
Ens arbejdsevne kan dog være så lille, at det i praksis vil være umuligt at finde et flexjob og så vil man hurtigt få pension i stedet. Det samme sker hvis det ikke lykkes at finde et flexjob, selv om man har en større arbejdsevne - hvis det ikke lykkes at finde et flexjob, bliver man tilkendt pension. Det er kommunen der skal finde et flexjob der passer, men man har selvfølgelig selv lov til at "gå på jagt" efter det rigtige job.

Men-men-men.......jeg synes efterhånden vi er kommet lidt langt omkring og ud over hvad det egentlig er som batman1 spørger om.
Citat
hvis jeg får et erhvervsevnetab på feks. 50% , kan jeg jo kun arbejde ca 18,5 timer om ugen, så er spørgsmålet hvår får jeg dækket de resterende 18,5 timer der mangler i at komme op på 37 timer om ugen.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 21:41

Jeg prøver også at dreje tilbage til spørgsmålet med mit svar af 20-06-04 20:06.

Og det er faktisk det der lovgivningsmæssigt står om flexjob.

Og for i det hele taget at vurdere det pensionsmæssige, er der alt for mange ubesvarede spørgsmål.

ellebye

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 20-06-04 21:47

Helt enig ellebye - man skal igennem en masse prøvelser før man når så langt og skal derfor væbne sig med en del tålmodighed.
Det kræver faktisk et godt helbred at være syg

Godkendelse af svar
Fra : batman1

Dato : 20-06-04 23:05

Tak for svaret ellebye.
det var dog utroligt at høre så mange svar, det var utrolig dejligt, at høre fra en som også har stået i suppedasen, tak for det. jeg tror ikke det bliver det sidste spørgsmål i denne sag, så vi mødes nok igen. det vil jeg se frem til.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 20-06-04 23:17

Det skal du være meget velkommen til.
Som tidligere nævnt har min sag næsten varet 5 år, men nu er der tegn på at den heldigvis er slut.
Det var efter en bilulykke hvor jeg pådrog mig skader på henholdsvis 2 nakkehvirvler, samt lændeproblemer.

Kommunen ville i første omgang ikke tilkende mig pension, men skubbede sagen ind under den ændrede lovgivning, men sluttelig efter en lægelig udtalelse som kommunen selv havde "bestilt", blev svaret 100 % uarbejdsdygtig, og denne kendelse kunne kommunen ikke lige krybe uden om, så derfor måtte kommunen nødvendigvis melde, at min restarbejdsevne var lig 0, så jeg undgik at blive sendt i flexjob.

Men men, penge eller ej, jeg ville meget gerne kunne skrue tiden tilbage til før ulykken, penge kan på ingen måde bringe mit heldbred tilbage.

mvh
ellebye