/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
computeren genstarter når jeg spiller.
Fra : smartass9
Vist : 365 gange
202 point
Dato : 18-06-04 20:42

Hej. Jeg ved at der er mange som har skrevet om det, men jeg kan stadigvæk ikke finde problemet.

Hver gang jeg spiller nogle krævende spil går der ikke ret langt tid før computeren genstarter. Jeg tror ikke computeren bliver for

varm, og jeg har installeret alle de nyeste drivere(tror jeg).

AMD Athlon(tm) XP 2800+
2,08 GHz
512 MB DDR RAM
GeForce FX 5700LE (Har også prøvet med Radeon 9800 pro)

Håber der er nogle der kan hjælpe.

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 18-06-04 21:35

Hvor varm bliver din CPU.
Gå ind i BIOS, så snart fejlen opstår og check.
Gambrinus

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-04 21:40

Hvis det er køleproblemer, hvilket meget tyder på, kan du læse mere her : http://www.pc-care.dk/cool/cool-hvad.php

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 18-06-04 22:17

MB 29 grader og cpu 57 grader.

Kommentar
Fra : xou

Dato : 18-06-04 22:46

det lyder mærkeligt,men sluk for din
pc og tag støvsugeren og støv-sug din cpu køler.
den er for varm.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 19-06-04 00:18

57 grader burde den sagtens kunne klare! Har du sat temperaturovervågning til i bios? f.eks at den lukker ned hvis cpu temp kommer over 60 grader?

Kommentar
Fra : kjeldal

Dato : 19-06-04 00:19

Hvad med din PSU, hvor mange watt/amp. har du ?
Har oplevet problemet med for "små" PSU - prøv evt. at låne en kraftiger PSU, og se om det ikke løser problemet.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-04 00:29

Den temperatur du aflæser i BIOS fortæller intet om dette. Du kan prøve dette program i gratis 30 dage : http://www.majorgeeks.com/download214.html
Det kan konfigureres til at give en alarm, hvis CPU temperaturen bliver kritisk medens du benytter andre programmer.

Men men men... Det er nok nærmere grafikprocessoren på grafikkortet der løber varm. Løsningen er da at købe en aktiv eller passiv køler til dit grafikkort.

Du skriver i dit spørgmål omkring drivere :

Citat
...jeg har installeret alle de nyeste drivere(tror jeg).

Du lyder ikke særlig sikker. Har du tjekket om driverne du har installeret kører korrekt ???

Start->Indstillinger->Kontrolpanel->System->Enheder til lyd, video & spil. Tjek om der er nogle der er mærket med gult.

Du kan som regel hente de nyeste drivere på chip/kort producentens hjemmeside

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Gambrinus

Dato : 19-06-04 00:37

>Molokyle : Den temperatur du aflæser i BIOS fortæller intet om dette. ????
Hvad siger den ikke noget om ?
Gambrinus

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 19-06-04 01:40

Sæt cpu alarmtemperaturen i bios op til 65 grader, og se så at rense den cpu køler, feks. med trykluft.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 202 point
Dato : 19-06-04 10:23

Gambrinus -> Grafikchippen mente jeg, men fik det ikke med. Jeg indrømmer blankt der gik lidt rod i min kommentar
Jeg var vist blevet lidt ræt

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : smartass9

Dato : 19-06-04 12:46

Jeg har installeret alle drivere, og jeg har hentet det der program så man kan se hvor mange grader cpuen er. Jeg har også sat en størrer

blæser på. og nu er cpuer 35 grader og MB 17 grader. Så må jeg lige se om det hjælper.

Kommentar
Fra : Fumleren

Dato : 06-07-04 00:43

Hej! Så lige dit problem. Har du det stadig, eller har du fundet en løsning? Min søns computer gør det samme, og vores computeruddannede nabo påstår, det er harddisken, der evt. er for gammel, så den udskifter vi i denne uge. Skal jeg lade dig det vide, hvis det hjælper?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 06-07-04 01:04

Fumleren, den nabo er vist en smartass: Det har i hvert tilfælde ikke noget med harddisken at gøre.
Nu der det vel ikke den virus der tæller ned fra 20 sek (Blastervirus)?
Min lukkede også pludselig ned når den blev varm, det viste sig at være det store strømstik hvor alle ledninger til harddiske kom ud, jeg tog det af, og gav det Pronto, og det har ikke været siden.( Man kunne også se at stikkene var let forbrændte).
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : smartass9

Dato : 06-07-04 14:24

Tak for svaret molokyle.
Jeg har sat en vintilator ved siden af min computer, og den har ikke lukket ned siden. Så der er nok et eller andet som bliver for varmt...