/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
hvad er det?!
Fra : Jonn87
Vist : 664 gange
24 point
Dato : 15-06-04 20:03

Hvad er dette? den var forbundet til min udstødning på min Piaggio NRG

http://www.burnout.brygge.dk/hmm.jpg

Kommentar
Fra : mikkelgj1

Dato : 15-06-04 20:37

det ligner ikke ngoet dwer skal være der, måske er det en tændningsspole-..

Accepteret svar
Fra : permaler

Modtaget 24 point
Dato : 15-06-04 22:16

Efter hvad jeg har kunnet finde ud af er det en form for katalysator som er monteret, jeg ved ikke om den måske osse
her en begrænsning i efekten? Ved godt at det lydder lidt åndet med kat på en scooter men det kalder de det).

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-06-04 19:37

Sad der en ledning på metaldåsen?
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 24-06-04 19:39

Keldd >>

nej

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-06-04 19:40

Eller føler--skil den ad og se hvad der er indeni,og smid et billede ind
så vi kan se med.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-06-04 19:59

Se her,det sidste billede http://www.keldd.webbyen.dk ,lige over samledåsen,der har vi en gummidåse ,som din.
Systemet er lidt anderledes end dit men laver sikkert det samme.
Ems hedder det (jeg er næsten sikker) det måler på udstødningen,og justerer på karburatoren hvis der bliver brugt for meget benzin.Hverken forhandleren eller importøren giver et ordentlig svar,så det jeg ved har jeg opsnuset her,
(Palle B Hansen).
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : zeck

Dato : 24-06-04 22:19

permaler: det der på billede er ikke en kat.. en katalysator er noget keramik af en slags med mange huller-... og de sidder faktisk på nogen nye knallerter... men den der lednings ting på det der billede har ingen ting med en kat at gøre..!!

jeg kune forestille mig at det er en form for lamda-sonde... det er også noget af det keldd er henne på..!!

zeck

Kommentar
Fra : jk6

Dato : 25-06-04 15:13

det er ikke en kat nej, men det er heller ikke noget der regulerer karburatoren da der ikke er nogen forbindelse imellem dem. Indeni sidder en slags membran som tillader luft at passere IND i udstødningen men ikke den anden vej. Bag den sidder en slange der går ned i motorblokken omkring variatoren. Jeg syntes at kunne mærke at der blæser luft fra slangen fra motorblokken og dermed ud i udstødningen. hvad det skal gøre godt for ved jeg ikke, men det er ikke noget elektronisk så det er hverken kat, tændspole eller lambdasonde :)

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 25-06-04 17:08

Tja hm hm,der er rigtignok lidt for mange hvis`er og jeg tror nok i det her spørgsmål,jeg ser hen til den dag hvor jeg
(og alle andre) får det helt rigtige svar.
Til min(PGO T-Rex-110) har jeg fået fat i en værkstedsmanual,ganske vist en engelsksproget udgave og der står lige nøjagtig ikke en kæft om hvad det er.Og det er heller ikke til at se på nogen af billederne der er.
Okay,hvis det har noget med et forureningssystem af en slags,at gøre,er de nordiske regler nok lidt strammere end
andre steder,og så står det åbentbart ikke i en engelsk udgave.
Så jonn87,noget helt klart svar er jeg desværre ikke kommet til endnu,men lad spørgsmålet står åbent,det kunne jo være der kom een forbi,der kunne sætte tingene ordentlig på plads.
Hvad med den historie her,pallebhansen og Jon,i har jeres gang der hvor der bliver rodet med den slags vil jeg mene.
Jeg ved godt pallebhansen har svaret mig på nogenlunde det samme,men hvis karburatoren ikke bliver justeret,
hvad i alverden så??
Hilsen Keldd - stadig lost,med det her spørgsmål.

Kommentar
Fra : jeansgade

Dato : 25-06-04 18:16

Frisk luft til udstødning! hvis det er med Kat.

eller tryk Esc.

Kommentar
Fra : Jonn87

Dato : 26-06-04 14:58

jeg kunne ikke skilde den ad, men da jeg stak skruetrækkeren ind i et af hullerne var det blødt. tror det var et slags filter eller sådan noget.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 26-06-04 15:38

Vi får se Jonn87,jeg prøver at finde på noget .
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : hvidtiger

Dato : 28-06-04 09:26

Er det et stik der er i modsatte ende???...Hvis den sad på udstødningen kan det kun være Piaggio`s form for Katalysator..Men de plejer og sidde i forlængenlse af en slange som kommer fra et blindrør fra udstødningen og op til den lille boks man kan se på billedet og så er der en slange fra boksen som skal suge luft ind..Dvs at den slange bare inten går ind i motoren et eller andet sted eller hænger så den kan suge luft..De nye er der også filter på, men jeg ved ikke om det kun er PGO`s der er sådan...Men det kan KUN være en eller noget fra en katalysator hvis den har siddet på udstødningen..

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 28-06-04 10:26

Hvis det havde været noget med en kat.,havde den vel taget hele dimensionen på udstødningsrøret,og ikke kun noget
fra et tyndt rør.
En kat. renser mig bekendt hele afgangssystemet,og ikke kun noget fra et tyndt rør.
Nu har jeg spurgt(skrevet)til den blå avis`s motorjournalister,de har forbindelser der burde kunne klare spørgsmålet,
så lad os se hvad De siger.
Så snart jeg hører noget kommer der en smøre her,så lad være at lukke spørgsmålet endnu Jonn87.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 09-07-04 22:37

Jonn87,der er ikke et øje,der har svaret mig på spørgsmålet her,så ind til videre,har jeg ikke fundet ud af noget der vil noget,men hvis du finder ud af noget så skriv det her,der må da være nogen i Danmark der ved noget,
selvom jeg efterhånden er begyndt at tvivle,vil vende tilbage når jeg finder ud af noget.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Tutterx

Dato : 06-02-10 16:42

For ca. 6 år siden, blev dette interessante spørgsmål oprettet.
Imellemtiden har jeg taget en højere uddannelse på universitetet, og vil komme med forklaringen,
altså den rigtige.
Den lille boks er lavet , så udstødningsgassen bliver bremset en smule, altså laver et tilbageslag i udstødningen, så 2 taktsmotoren virker optimalt.
Min egen smeltede sammen efter 5 år, jeg pillede den af, og konfronterede et knallertværksted med sagen, Peter kom så med denne forklaring ( han har en meget fin uddannelse) og det er ganske vist.
Hastigheden gik 5-6km ned, og en dag må jeg tage mig sammen og rette tingene, så jeg kan komme op i højfart igen.
Mon der er nogen fra den gang der kigger med nu? Lad os se.
Hilsen Keldd.
Det er naboens computer jeg bruger, til en afveksling er min i udu.