/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvidgule misfarvninger på tomatplanter
Fra : susno
Vist : 5396 gange
100 point
Dato : 14-06-04 20:39

Kan nogen fortælle mig hvorfor der nu kommer hvidgule misfarvninger på mine drivhustomater. Planterne er nu pænt høje med både blomster og små grønne tomater
men for en lille uges tid siden begyndte bladene at få hvid-gule farvninger.
Planterne står i en blanding af champost, alm blomsterjord og lidt sand.
De bliver rigeligt vandet,men ikke gødet. Kan det være for meget sol eller for lidt gødning.

Venlig hilsen Susno

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-06-04 20:59

Hej susno.
Det ser ud som om, at de har fået for meget gødning. Hver plante skal have 1 til 2 ltr. vand i døgnet.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 14-06-04 21:05

Tomater er særlig følsomme overfor mangel på kalium.Tag en npk gødning (14-4-7).Lav en blanding 10gram til 10l vandingsvand.Tomater må ikke udtørre.Brug gødningen i vandet hver gang du vander.
Hilsen Keldd.

Accepteret svar
Fra : anyway

Modtaget 110 point
Dato : 14-06-04 21:20

Som du kan finde frem til på dette link, kan det skyldes en del ting http://www.husetoghaven.dk/ De kan både have det for varmt, for lidt kvælstof, etc., men hvis det er de nederste blade (neden for første klase) er det ikke så farligt. Det er normalt toppen "stjæler" fra bunden.

mvh
anyway

Godkendelse af svar
Fra : susno

Dato : 14-06-04 21:29

Tak for svaret anyway. Det var rigtignok en god web-adresse du gav mig der .super!!!

Kommentar
Fra : rosekamp

Dato : 14-06-04 21:45

Hej susno

Jeg køber altid en drivhusgødning fra f.eks. Bilka i en 10 liters dunk (ca. 80 kr.). Der skal man bruge en kapselfuld ell. lign. til 10 l. vand, så det er altså meget drøjt i brug.

Det er nærmest umuligt at få en god tomathøst i sit drivhus uden at tilsætte gødning, og der er f.eks. også kun næring nok i en plantesæk til de første 14 dage, hvorefter man må tilsætte gødning, hver gang man vander. God jord og gødning forebygger også mange angreb af sygdomme (som der findes ca. 100 af) og skadelige insekter.

Hvis du derimod giver for meget kvælstof og for lidt vand får du grønnakkede tomater, dvs. grønne pletter på tomaterne omkring stilkenderne.

Personligt plejer jeg altid at plante i plantesække (max. 3 i hver og aldrig sammen med agurker) og så lægge sækkene i en kapillærkasse (selvvandingskasse), hvor man kan have vand i til 7-14 dage afhængig af varmen i vejret. Så putter jeg den rigtige mængde gødning i kassen og så passer det bare sig selv.

Mine tomatplanter får også tit visne blade, men så fjerner jeg dem bare, det har ikke den store betydning. Hvis bladene sidder i vejen for klaserne plejer jeg også at fjerne dem, så tomaterne får sol nok.

Håber du kan bruge svaret til noget og held og lykke med projektet.

P.s. Hvad er champost?

Rosekamp