/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Hvorfor sker der ikke noget ???
Fra : lyng
Vist : 469 gange
100 point
Dato : 13-06-04 19:05

Hej,

Min gode vens firma PC med win 2000 ville ikke lukke ned forleden. Baggrundsbilledet uden ikoner blev bare stående. PC'en kunne ikke slukkes via almindelige tænd/sluk knap, så han slukkede på stikkontakten. Nu vil den ikke starte op, jeg kan høre at den lige kører en smule på harddisken og sker der ikke mere. Den kommer ikke så langt at vi kan få gang i tastaturet....

Hva' sker der ?

På forhånd tak

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 13-06-04 19:17

Tjaeehhh en virus eller andet snavs. Prøv at fomatere HD.
Laurenzio

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 13-06-04 20:04

Det kunne være mbr (master boot record) som er ude af trit. Er det NTFS filsystem.
Det er muligt du kan rette det med en win98 start/boot diskette.
Start med disketten og skriv ved A
A:\>fdisk /mbr og tryk enter (den arbejder lidt)
luk comp og start normalt. (hvis du er heldig)
Emesen.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 13-06-04 20:22

Tjah det er jo ikke meget at komme efter! Kan du overhoved ikke få gang i tastaturet? Dvs du ikke engang kan komme ind i bios? Hvis det er tilfældet er mit bud fejl i strømforsyningen!

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 13-06-04 22:07

Næppe strømforsyning. Så ville du ikke kunne høre hardiskens boot-trap. Død bios chip er mit gæt !

..eller en ledning fra en kontroller der er 'rystet' løs. Prøv at afmontere alle interne forbindelser; HD'ere, Grafikkort, Netkort, RAM kredse osv.. og sæt alt på plads igen.

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : tedd

Modtaget 100 point
Dato : 13-06-04 23:10

Jo Molo. Tro mig både harddiske og diverse cd rom og blæsere og hvad man ellers har kan godt forsøge at starte op med en defekt strømforsyning! Har selv lige skiftet min for et par måneder siden, af samme årsag, og voila alt virkede igen! Men dit gæt er naturligvis lige så godt som mit! Tror bare ikke en bios står af under nedlukning! Lyder mere som de ting der lige skal ud af dvale, (f.eks. en harddisk, man har sat til at lukke ned, hvis man ikke bruger den efter et stykke tid) når man lukker windows ned, ikke kunne komme det! Derfor er mit bud strømforsyningen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-06-04 08:27

Når man 'hiver' strømmen brutalt som tilfældet er her, 'kan' der gå en puls gennem bundkortet der 'kan' aflive bios. Derfor står mit gæt med magt

..faktisk kan den samme puls også tage livet af CPU'en, så det kunne også være denne, der gået bort til de evige komponentmarker.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : lyng

Dato : 14-06-04 17:47

Tak for jeres svar.... både bios og strømforsyning var i mine tanker , men jeg er ikke så vidende at jeg ikke ville bruge det gamle ordsprog " hellere forspørge sig end forgøre sig ".

Vi prøver med strømmen først.

Mange tak

Lyng

Godkendelse af svar
Fra : lyng

Dato : 14-06-04 17:48

Tak for svaret tedd.

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 14-06-04 20:50

Så må vi jo ikke håbe Molo har ret, så skal jeg høre for det de næste år