/ Forside/ Interesser / Fritid / Lystfiskeri / Spørgsmål
10  arne.jako.. 660
I gang med fiskeri med jolle
Fra : urban
Vist : 4186 gange
120 point
Dato : 05-06-04 17:16

Hej Kandu

Jeg er helt grøn, så hvordan kommer jeg i gang med at sætte lidt kroge, garn og ruser fra en jolle? Jeg har mulighed for at låne en jolle, så nu rejser der sig en del spørgsmål:
1/ Må jeg lægge den nede ved fjorden, eller skal jeg have tilladelse?
2/ Skal den ligge trukket op eller skal den ligge fortøjret ude i vandet?
3/ Må man selv anbringe en betonblok i vandet, som man vil fortøjre til?
4/ Hvordan laves bedst en fortøjring ude i vandet?
5/ Må jeg sætte garn, ruser og kroge eller skal jeg have tilladelse, og i så fald hvor?
6/ Hvor kan jeg læse om afmærkninge af f.eks. garn og ruser?

Og er der ellers noget, det er vigtigt, jeg har tænkt over, inden jeg kaster mig ud i fritidsfiskeriet?

Med venlig hilsen
Urban

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-04 20:07

Svar på mange af dine spørgsmål.

http://www.angling.sej.dk/dansk/index.html

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 05-06-04 20:26

ang. garn/roser der skal du have fisketegn til dette
ang, punkt 6 gå på bibblioteket og lån nøgle bøger evt. dulighedtegn

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-04 20:31

Mere information.

http://www.fd.dk/info/sjle3/2003BROCHURE.pdf

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : urban

Dato : 05-06-04 21:45

Hej

Det første link synes jeg ikke besvarede mange af mine spørgsmål, mens det andet var godt - dog savner jeg stadig nogle gode svar på spørgsmål 1-4, kan nogen hjælpe her?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 05-06-04 22:11

Se afsnit 10.4
http://www.sns.dk/netpub/nbslov/Kap10.htm#10.13.%20Sejlads%20(lovens%20§%2029%20og%20bekendtgørelsens%20§%2016)

1) og 2) Hvis du kan få en aftale med dem der ejer området ned til stranden, ja så kan du trække båden op.
3) Det kan jeg ikke tro andet.
4) Afhænger af området og bølgestørrelse. Men dit forslag om en tung betonklods er vel ikke tosset.

mvh
jakjoe

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 120 point
Dato : 06-06-04 10:50

Hej urban!
Vi tager det lige punkt for punkt.

1.Den må gerne lægges ved fjorden, med det er klogt lige at tale med lodsejeren især hvis der ikke er offentlig sti til stedet.

2.Hvis du trækker den op ligger den mest sikker på land, men problemet kan være at folk ikke kan holde fingrene fra den (hærværk-børn der leger i den etc.)

3.Man må gerne anbringe en betonklods i vandet til fortøjning.

4.Støb en betonklods i passende størrelse og støb et jernøje i på oversiden, heri fastgør du en kæde på 2 meter med en sjækel. I den løse ende af jernkæden sjækler du en passende længde nylontov (5-6 meter)husk at der skal kovs i tovet hvor du sjækler det fast til kæden ellers bliver det slidt over.
Det sikreste er at låse bolten i sjæklerne med kobbertråd så du sikrer dig at bolten ikke løsner sig selv.

5.Garn og ruser kræver tilladelse fra fiskerikontrollen, du får udleveret plastikmærker med nummer som skal sidde på. Tilladelsen får du uden problemer ved henvendelse.

6.Brocure om afmærkning fås hos fiskerikontrollen.

Til dit sidste spørgsmål kan jeg kun svare--ja-der er mange ting du bør vide, men da jeg ikke kender dine forkundskaber eller jollens beskaffenhed vil det blive for omstændeligt at komme ind på det, husk dog at loven kræver en godkendt redningsvest til hver person der befinder sig ombord.
Husk anker, mindst 3 årer, og øsekar.
God fornøjelse.
mvh
dabj

Kommentar
Fra : urban

Dato : 06-06-04 14:02

Hej Dabj

Tak for de gode svar! Lige lidt uddybende: Der er mange, der færdes, der hvor jeg vil lægge jollen, så den skal nok ligge ude i vandet, og er der nogle særlige regler for det, eller kan jeg bare, når jeg har lavet min betonklods, lægge min jolle derud efter dine forskrifter?

Mvh
Urban

Kommentar
Fra : fiskenivan

Dato : 06-06-04 19:25

Hej Urban
Lige et godt råd inden du smider betonklodsen, tjek lige hvor meget forskel der er på tidevandet, og læg så klodsen ud når det er højvande. Der med sikrer du dig at du kan bunde med dine waders også selv om det er højvande.
Hvis du ikke har sejlet før kan det anbefales at tage et duelighedsbevis, det klares på aftenskole og om vinteren. Det gælder også som speedbådskort.
God fornøjelse.
Ivan

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 07-06-04 11:08

Start allerførst med at lære (og efterleve) "søen lov" nr.1: DET ER KUN TÅBER SOM IKKE FRYGTER HAVET!!!
Du skal selvfølgelig ikke "frygte" havet iden forstand men HAV RESPEKT for havet!!! "At sejle er at leve!" er et kendt motto blandt lystsejlere og fritidssejlads i almindelighed.

Det er nogle fine kommentarer der er kommet, så det vil jeg ikke uddybe nærmere...lige bortset for den med betonklodsen. En fin og god måde at få anbragt en stor og tung betonklods på mange kilo er at sætte denne på en "slæde" ved vintertide og fjorden er frosset til, og så trække den ud over isen til den valgte placering....det skal selvfølgelig være hård frost og isen sikker.

Rigtig God fornøjelse og mange hyggelige stunder med både sejlads og fiskeri.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 07-06-04 21:54

Hej igen urban
Yep--det kræver ingen tilladelse, så gå du bare igang.
Jeg ved jo ikke hvad det er for en jolle, men er den ikke større end 14-16 fod, så er 50-60 kg beton nok, den arbejder sig jo ned i bunden, hvis det da ikke er rent sand, med det er det jo sjældent i fjorde.
En anden metode, jeg også har brugt, er at tage et stykke vinkeljern på en meters længde og slå det ned i bunden og så sjækle kæden fast i et hul foroven i jernet.
Jernet skal slås helt ned glat med bunden.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : urban

Dato : 09-06-04 08:39

Hej alle Kandu'er

Tak for de mange gode svar og gode råd - det er altid en fornøjelse at bruge dette forum.
Nu vil jeg vente på aftenskolekataloget, is på fjorden og gå en tur på biblioteket.

God sommer
Urban

Godkendelse af svar
Fra : urban

Dato : 09-06-04 08:41

Tak for svaret dabj.