/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
ekstra hd inst???
Fra : xsnp
Vist : 467 gange
55 point
Dato : 07-06-02 23:33

jeg skal ha installeret en ekstra hd , men hvordan kommer jeg igang ? styresystemet er xp home jeg har i forvejen 1 stk 10gb hardisk helt ren kun med xp på , jeg har koblet den nye 60 gb hd på som secd-slave. skal der gøres noget i bios setup eller ???
er der nogen der kan gi et svar eller henvise til et sted på nettet hvor der er hjælp at hendte.
jeg ved at den nye hd skal formateres men hvordan får jeg "kontakt med den"

håber på hjælp!!

Accepteret svar
Fra : Dysmorf

Modtaget 65 point
Dato : 07-06-02 23:40

der "burde" ikke være nogen problemer. Du skal ihvertfald ikke være bange for at ødelægge noget . Hvis du kan starte din maskine op, og den registrerer den nye disk, er du nået et godt stykke... Når du så kommer til Windows, vil du blive fortalt at der er kommet en ny enhed. Så skal du bare gå ind i Denne computer og højreklikke på den nye disk og klikke egenskaber. Nu burde du se hvor stor disken er. Hvis den vise 60gb, skal du igen højreklikke på disken og vælge formater og fravælge ekspresformatering... så er du klar med din nye disk...

Ønsker du at partitionere den, kan jeg henvise til PartitionMagic lavet af PowerQuest (www.powerquest). Det værktøj er alletiders, og du bør bruge det før du begynder at flytte data til det nye drev, da det vil spare dig for en masse tid...

Held og lykke
Dysmorf

Kommentar
Fra : Dysmorf

Dato : 07-06-02 23:44

hovsa, jeg var lidt for hurtig på tasterne

den korrekte adresse er:
http://www.powerquest.com/driveimage/

Kommentar
Fra : GTZ

Dato : 07-06-02 23:44

Hej xsnp

I BIOS skal du sikre dig at slave disken i den første harddiskkontroller står til auto på alle positioner.
Når det virker, kan du i den infoskærm bios viser i kort tid efter opstart, se beggge dine harddiske med navn og størrelse.

Efter opstart af XP, går du ind i Administrer -> logiske drev.(evt. fra højreklik på denne computer).
Nu skal du se disken blive vist som uformateret.
Du kan herfra formatere den med det disksystem du ønsker FAT32 eller NTFS.

god fornøjelse

GTZ

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 00:39

"xsnp" <xsnp.news@kandu.dk> wrote in message
news:2z9M8.20570$N46.956495@news010.worldonline.dk...
> jeg skal ha installeret en ekstra hd , men hvordan kommer jeg igang ?
> styresystemet er xp home jeg har i forvejen 1 stk 10gb hardisk helt ren
> kun med xp på , jeg har koblet den nye 60 gb hd på som secd-slave. skal
> der gøres noget i bios setup eller ???
> er der nogen der kan gi et svar eller henvise til et sted på nettet hvor
> der er hjælp at hendte.
> jeg ved at den nye hd skal formateres men hvordan får jeg "kontakt med
> den"

Ja, den skal findes i BIOS. Sandsynligvis under et af de første to punkter.
Herefter skal du ind i Kontrolpanel i Windows, og herefter formattere.

mvh Morten C.

Kommentar
Fra : kimEngelby

Dato : 08-06-02 21:42

jeg har på en maskine med en ældre bios der kun understøtter hd op til 32Gb under XP installeret en hd på 40 Gb, den bliver ikke registreret af bios ved opstart men XP "ser" min hd og via administrative tools/computer management/disk management er den gjort klar til formatering som 40 Gb