/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Utolmodig
Fra : kohaii
Vist : 459 gange
45 point
Dato : 07-06-02 16:12

hej

jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem hurtigere

mvh kohaii

Kommentar
Fra : Bjarne_H

Dato : 07-06-02 17:09

Hvis du har ventet i 2 døgn og ikke observeret tegn på sygdom og endvidere sikret dig, at vandtemperaturen er den samme, så vil jeg mene, at du trygt kan flytte fiskene over til dit nye akvarium.

Jeg gør endvidere det, at jeg flytter fiskene til en stor plastikpose eller beholder og tilføjer op til 1/2 delen af vandet fra det nye akvarium ledt efter lidt. Efter yderligere venten i ca. 10- 20 minutter hælder jeg dem så forsigtigt ud i det nye akvarium. Efter jeg begyndte at bruge denne fremgangsmåde har jeg ikke været uheldig. Men vil man være helt sikker på ikke at få sygdomme fra nyindkøbte fisk er karantænetiden minimum en uge.

Hvis du har studeret og udvalgt fiskene nøje, der hvor du har fået dem fra og ikke observeret tegn på sygdomme der eller efter du har fået dem hjem, mener jeg du kan flytte dem ellers bør du vente nogle dage mere hvis du er i tvivl.

Mvh
Bjarne H

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 15:53

"kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:L53M8.18981$N46.942113@news010.worldonline.dk...
> jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som
> har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem
> hurtigere

Hvis bare vandet har nået den rigtige temperatur kan du
sætte fiskene i. Du skal bare fodre lidt sparsomt i starten, og
holde øje med fiskene.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 17:39

> Hvis bare vandet har nået den rigtige temperatur kan du
> sætte fiskene i. Du skal bare fodre lidt sparsomt i starten, og
> holde øje med fiskene.

Dvs. det er en skrøne det med at når man starter et helt nyt akvarie op på
fx. 325 l at det så skal stå i ca 1-2 uger for at ilte vandet igennem og det
hele skal falde til?
Det har jeg da altid gjort i god tro om at sådan gjorde man bare?
Men det kan da være det bare er mig? skal nemlig igang i næste uge med mit
nye akv. så det vil da være lækkert hvis jeg kun behøver 2-3 dage
Brian

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 19:25

"kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:L53M8.18981$N46.942113@news010.worldonline.dk...
> hej
>
> jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som
> har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem
> hurtigere

Ja, jeg kender kun en metode:
50-75% akvarievand, resten postevand, et velkørende filter, i det nye
akvarie. Efter et par dage kan du sætte nogle få fisk i akvariet. Husk
sparsom fodring i starten. Ellers er der ingen genveje....

Jan

Accepteret svar
Fra : Nyhedsbruger

Modtaget 45 point
Dato : 07-06-02 18:51

"kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:L53M8.18981$N46.942113@news010.worldonline.dk...
> hej
>
> jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som
> har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem
> hurtigere
>
> mvh kohaii
>

Jamen - det kan du formentlig godt !

Men start med nogle lidt hårdføre fisk, da der ellers godt kan smutte et par stykker de første par dage....

Jeg har før kommet fisk i samme dag - og det er da som regel gået rimeligt med kun et par enkelte dødsfald de første par dage.....

Men det vil absolut være en god ting, hvis du kan få noget brugt akvarievand eller et godt snavset filter fra eet kørende akvarie at
sætte på i starten !

/Jan

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 07-06-02 21:54

Jan Vestergaard

hehe deter faktisk det jeg har gjort og har sat et nyt filter i mit nye akvarium lige inden at jeg satte fiskene i og det er et skift fra et 64l til et 128L og jeg brugte cd 15 gammelt vand lige inden jeg satte fiskenene i sååååå det køre jo som det skal men en pumpe fra et 64L er den "stor" nok til et 128L

Kommentar
Fra : kohaii

Dato : 07-06-02 22:51

lige 2 ting

1 hvordan skal vandet nede mellem stenene i det gamle se ud skal det vare slige som det der var over stenene eller skal det være helt grumset

2 hvor køber man akvarium dele billigt på nettet altså en side lige som www.edbpriser.dk bare til akvariums

og jeg beklager jeg ville gerne kunne give flere point men har ikke flere at give væk har lige fundet denne giniale side håber at i forstår

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 07-06-02 22:26

"Brizz" <bs_jeg_gider_ikke_spammail@XXXgronaerten.dk> skrev i en meddelelse
news:Nj5M8.19030$N46.946079@news010.worldonline.dk...
> Dvs. det er en skrøne det med at når man starter et helt nyt akvarie op på
> fx. 325 l at det så skal stå i ca 1-2 uger for at ilte vandet igennem og
det
> hele skal falde til?

Jeg ved ikke om det er en skrøne. Det er en god ide at vente lidt, for at
få en ordentlig bakteriekultur op at køre i filteret. Der kommer en nitrit
peek efter et par dage i et nyindkørt akvarium (har ikke lige nogen
referance,
men jeg mener at der er nogle undersøgelser på the Krib). Hvis man ikke
belaster akvariet for hårdt fra starten, dvs ikke for meget foder og ikke
alt for mange fisk, så er det ikke noget problem. Det er tvært imod min
erfaring at det går noget hurtigere med at få akvariet indkørt, hvis man
putter nogle fisk i med det samme.

At man siger at akvariet skal stå nogen tid før fiskene kommes i har
intet at gøre med at vandet skal iltes. Du får ikke mere iltholdigt vand,
end lige efter du har fyldt det på.

> Det har jeg da altid gjort i god tro om at sådan gjorde man bare?
> Men det kan da være det bare er mig? skal nemlig igang i næste uge med mit
> nye akv. så det vil da være lækkert hvis jeg kun behøver 2-3 dage

Jeg plejer ikke at vente længere end til vandet er kommet op i
temperatur. Du skal selvfølgelig ikke lave et overbefolket malawi-
akvarium med det samme, men der sker ikke noget ved at komme
fisk i med det samme. Hvis du har adgang til lidt "gammelt"
akvarievand eller et indkørt filter, så er det også en fordel.

Det er i hvert fald sikkert at der ikke sker noget ved at lade akvariet
stå i et par uger og "blive indkørt", men jeg har aldrig oplevet
problemer med at komme fisk i med det samme. Jeg er desuden ikke
sikker på at det har nogen reel betydning, at lade akvariet stå i
to uger først. Bakteriekulturen kommer alligevel først op at køre
rigtigt når akvariet begynder og blive belastet og den får noget
at leve af.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 08-06-02 00:34

J@N <itjf@nospam.dk> skrev i en news:adqq92$eg8$1@sunsite.dk...
> "kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:L53M8.18981$N46.942113@news010.worldonline.dk...
> > hej
> >
> > jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som
> > har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem
> > hurtigere
>
> Ja, jeg kender kun en metode:
> 50-75% akvarievand, resten postevand, et velkørende filter, i det nye
> akvarie. Efter et par dage kan du sætte nogle få fisk i akvariet. Husk
> sparsom fodring i starten. Ellers er der ingen genveje....
>
> Jan
>

Jeg kan en metode for særligt utålmodige. Akvariet fyldes trekvart fra et
blandingsbatteri, hvor man først efter bedste gæt stiller varmtvandshanen
ind. Senere justeres mere varmt vand på, da dette evt. falder i temperatur.
Så måles den reelle temperatur, der som regel er tæt på acceptabel. Ellers
bruges den sidste fjerdedels fyldning til at råde bod på fejlen. Pumpen
startes, og efter en hurtig kop kaffe kommes fiskene i. Skal det være luxus
plantes der først, og pumpen får lov at køre lidt længere, i hvert fald til
man kan se bagvæggen af akvariet
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk

Godkendelse af svar
Fra : kohaii

Dato : 09-06-02 14:26

Tak for svaret Jan Vestergaard.

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 09-06-02 14:56

"kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse news:nKHM8.28481$N46.1009672@news010.worldonline.dk...
> Tak for svaret Jan Vestergaard.
>

Velbekomme !

Jeg vil lige tilføje at i langt de fleste tilfælde er det gået godt

Men jeg har heller ikke puttet nogle mere sarte fisk i lige fra starten....

/Jan

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 12-06-02 10:56

"kohaii" <kohaii.news@kandu.dk> wrote in message
news:L53M8.18981$N46.942113@news010.worldonline.dk...
> hej
>
> jeg kan ikke vente med at flytte mine fisk over i myt nye akvarium som
> har været i gang i 2 døgn nu er der en snyde måde så man kan flytte dem
> hurtigere
>
> mvh kohaii
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
>

Bryr du deg om fiskene dine, venter du en uke eller to.