/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Decimal komma til punktum i XP/DOS
Fra : JensT
Vist : 2640 gange
200 point
Dato : 01-06-04 11:24

Under win98 havde jeg fået lavet en keyboard.sys fil, som havde punktum på den numeriske kommas plads.

Hvordan får jeg det under 2000 og XP ?

Har prøvet at anvende den gamle keyboard.sys fil, men den bliver erstattet automatisk af maskinen indenfor få minutter.

Årsag til problemet.. Jeg kører med et gammelt DOS FOXPRO program, der skal bruge punktum som decimalpunkt i numeriske felter, og har mange beløbsindtastninger.

Kommentar
Fra : technet

Dato : 01-06-04 11:42

jeg ved ikke om dette kan bruge under dit program , men du kan da prøve med ALT+46
hold ALT tasten nede og tryk 45
se evt her
http://members.aol.com/MonT714/tutorial/ALTchrc.html

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-06-04 12:09

Njah, så kan jeg også bare bruge punktummet på den alfabetiske tastatur.

Problemet ligger i at kunne taste med normal hastighed på det numeriske tastatur, og have det rigtige decimalpunkt (altså punktum ved DOS applikationer) der.

mvh
JensT

Accepteret svar
Fra : meiland

Modtaget 210 point
Dato : 01-06-04 12:11

Hej Jenst !

I gamle dage (før XP) brugte jeg et program Decimal Separator (kort: Decimal) fra http://www.djernaes.dk/martin. I øjeblikket bruger jeg det ikke pga. andre opgaver, men det var da et forsøg værd.

/meiland

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 13:06

Hejsa
Hvad med at gå i Kontrolpanel -> Internationale og sproglige indstillinger -> og i / på knappen Tilpas... kan du ændre efter eget ønske.
Hygge...
Søren

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-06-04 13:38

meiland - Godt skud.. afprøvet virker ikke.. giver heller ikke . i stedet for , i cmd mode

Vkey32 virker heller ikke med foxpro selvom det giver . i command mode
----

Til: CLAN - Har du prøvet det ?

Tag eksempel - Bogfør en portion mærkesedler

Tekst "Mærkesedler" - pris "15.95"

Kommentar
Fra : meiland

Dato : 01-06-04 13:50

Du har ret. Jeg må nu også tilstå nu jeg tænker nærmere over dit problem, at jeg brugte decimal sammen med et windows-program. Sorry

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:02

Så lav hele skidtet med komma "," og ved hjælp af søg og erstat, så skift dem alle ud med punktum "."
ellers... siden du gør det i Excel, så marker alle celler, gå i formater, vælg celler, og vælg brugerdefineret, lav så din opsætning som du selv ønsker.
Søren

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-06-04 14:03

Det er OK - det var bedste mulighed indtil nu

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 01-06-04 14:05

NB: Du kan også vælge at gå i Funktioner, og i Indstillinger. Her fjerner du fluebenet i "Brug system separator" under fanen International. Herefter bytter du om på komma og punktum og afvinger igen.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 01-06-04 23:01

Clan, det er en DOS FOXPRO applikation.. Windows indstillingerne påvirker ikke programmet.
Når man taster 123,50 Bliver indholdet i feltet 123,00
Når man taster 123.50 kommer de 50 øre med.

En ændring af keyboard.sys kunne sikkert virke,, men hvordan får man kommaet (det numeriske tastatur) ændret til et punktum i Keyboard.sys, og hvordan får man W2K / XP til at acceptere at der er en Keyboard.sys den ikke kender og lade være med at forny den med standarden?

mvh
Jens

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 03-06-04 09:36

Er der noget med automatisk gendannelse af systemindstillinger, man måske kan fifle med?

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-04 11:31

Hej Jens
Jeg ville så glemme alt om Windows, og det er IKKE keyboard.sys men derimod country.sys du skal ind og lege med. Jeg kan ikke huske nummeret på US, men mener det / den er default, hvis du sletter den Danske country code (skriv REM og mellemrun foran kommandoen i DOS).
Har lidt ½ travlt i dag + resten af kommende uge, så jeg er vist ikke til megen hjælp.
Siden det er et DOS program... Hvis jeg var dig, så ville jeg lave en boot diskette med de gamle DOS opstartsfiler og autoexec.bat samt config.sys og så tilrette, som nævnt ovenfor.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 03-06-04 11:33

NB: Prøv at vælge US-keyboard hvis det absolut skal foregå via Windows. Det burde hjælpe med kommaet på dit nummertastatur. Herved mister du dog æøå og ikke alle tegnene ligger samme steder, men det er jo ligegyldigt, når du benytter nummertastaturet.

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-06-04 11:18

For andre, der måtte have samme problem, eller i øvrigt søger værktøj til at ændre tastaturlayout..:

VI fandt remapkey.exe lavet af en Japaner .. Den virker også for XP.

http://hp.vector.co.jp/authors/VA000092/tools/remapkey/remapkeyman-e.html

Har siden også fundet at der også er en remapkey.exe i microsoft server-extension-pakker... Ved ikke om de virker på samme vis.

mvh
JensT

Godkendelse af svar
Fra : JensT

Dato : 07-06-04 11:20

Tak for svaret meiland.
Du får points fordi du kom med bedste bud i forhold til spørgsmålet.
mvh
JensT

Kommentar
Fra : JensT

Dato : 07-06-04 11:21

Til andre formål er der også denne..:
http://www.autohotkey.com/