/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
Hvem spillede rollerne.
Fra : jakjoe
Vist : 535 gange
200 point
Dato : 31-05-04 22:12

Er der nogen her, som kan fortælle mig, hvem der havde rollerne som Kasper,Jesper og Jonatan i "Folk og røvere i Kardemomme by". Det er opsætningen på Odense Teater i slutningen af 1950érne, eller starten af 1960érne.

Accepteret svar
Fra : emesen

Modtaget 210 point
Dato : 31-05-04 22:24

Jeg har prøvet at lede.
Det er muligt de kan svare her:
http://www.biblioteksvagten.dk
Emesen.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-05-04 23:49

> jakjoe

Det er noget af en "nød" at knække, der er så lidt om rollebesætninger i den periode, så har du tænkt på at sprøre:
http://www.odenseteater.dk/kontakt/index.html

Det er IKKE svar, men blot et forsøg på lidt hjælp !
/PG

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 31-05-04 23:54

Guild> Jeg ville se om der var hjælp her på kandu.
Ellers må jeg prøve emesen´s eller dit forslag.

Jeg har også selv ledt en del.
Mon der er et eller andet historisk opslagsværk ?

Eller også kunne man være så heldig, at der var én der havde et program fra den gang.

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 01-06-04 00:22

> jakjoe

Jeg husker selv det "fantastiske" teaterstykke på den tid. Som lille, var det helt utroligt bare at komme ind i et teater (Århus). Så vidt jeg husker, var det et omrejsende team, som gav forestillinger i mange byer. 2-3 gange .. og så var de på "landevejen" igen.

Du gav mig lidt "blod på tanden" .. men jeg husker ingen navne.

/ PG

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 01-06-04 10:40

Jeg kender tilfældigvis den gamle dramaturg igennem 40 år på Odense Teater. Jeg kan hvis du oplyser din email give dig tlf. nr og evt. adresse. Han ved utroligt meget om ALT inden for Odense Teater.

Mvh
palle jensen

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 01-06-04 19:18

pallenoc> Tak for svaret. Jeg vender tilbage, hvis forslagene her ikke bringer mig nærmere svaret.

mvh
jakjoe

Godkendelse af svar
Fra : jakjoe

Dato : 02-06-04 20:01

Her er svaret, som kom fra "biblioteksvagten" !!

Citat
I opslagsbogen Teaterårbogen udgivet af Svend Kragh-Jacobsen, årgang 1959-60 og 1961-62 ses det at forestillingen havde Danmarkspremiere 12/11 1959 på Odense Teater og blev opført 55 gange frem til 24.1 1960.
I denne forestilling var Rollebesætningen for Kasper: Mogens Brix-Pedersen, Jesper: Hans Otto Nielsen og Jonatan: Søren Elung Jensen.
I genopsætningen i med premiere 16/12 1961 og opført 22 gange til 11/2 1962 var der en nybesættelse som Jonatan: Morten Grunwald.

emesen> Tak for din hjælp, som bragte mig videre.

alle andre> Tak for jeres indsats, som heller ikke var ringe

mvh
jakjoe

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 02-06-04 20:04

Ja de har nogle databaser som vi ikke kender.

Kommentar
Fra : jakjoe

Dato : 02-06-04 20:12

emesen> Teaterårbogen !!
Mon ikke man kan låne den ?
Der er sikkert også nogen der gerne vil sælge den.

Men det er da helt klart et sted som skal huskes til en anden gang.
Og så koster det heller ikke point

mvh
jakjoe