/ Forside/ Karriere / Penge / Økonomi / Spørgsmål
10  alka 1803
Hvordan tvangs-opsparer jeg?
Fra : M8M
Vist : 664 gange
449 point
Dato : 31-05-04 10:39

Jeg har det problem at jeg godt kan spare lidt penge sammen gennem nogen tid.
Men lige pludselig får jeg impulskøb i sindet og saver med en nedstryger min hjemme svjsede sparebøsse op på ca. 3-4 timer.

Så det er ikke nok at have en sådan sparebøsse for mig.

Er der nogle gode forslag til hvordan man kan tvinge sig selv til at spare op?
Jeg har en stort overskud af penge hver måned, og de går bare til crap, så jeg kan lige så godt spare op.

kan man f.eks få en konto man IKKE kan æve på?

P.S. det hjælper ikke med en låst konto hvor man godt kan hæve hvis man betaler kæmpe gebyrer eller 60 % af summen til staten. Det er jeg ligeglad med når jeg skal bruge pengene.

Andre gode ideer?

Kommentar
Fra : Linda_Jacobsen

Dato : 31-05-04 11:13

Hej M8M.

Man kan godt få en opsparingskonto hvor man ikke kan hæve på. Jeg ville prøve at snakke med banken om det. I kan helt sikkert lave en eller anden aftale om en opsparing uden mulighed for at hæve på den.

Eftersom du har prøvet denne hjemmelavede model af en opsparing - og dette ikke hjalp - er mit eneste råd at spørge banken.

God fornøjelse med det.

vh. Linda

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 31-05-04 11:40

Meld din ind i en spareklub. Mange værtshuse / bodegaer har en sådan klub.
Nogle klubber udbetaler 2 gange årligt .. til ferie og til jul.
Andre kun én gang om året.
/PG

Kommentar
Fra : Mordex

Dato : 31-05-04 12:07

Gå ned i banken og sig at du vil have en konto med en klausul, så du kun kan hæve pengene på en bestemt dato, eller først når der er f.eks. 50.000kr. på kontoen.
Det er en mulighed.

Mordex.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-05-04 12:19

Det vil ikke være noget problem at sætte penge på spærrede konti og lignedne, men da pengene i bund og grund er dine, kan selv en sådan opsparing brydes med en dekort rente til banken.
Det er nok dig selv du skal bearbejde, og ungå dine impulsindkøb. Giv dig selv en præmie for hvert antal x kroner du opsparer, dette kan være en motivation, eller bild dig selv ind, at i næste uge kan du købe, det du lige står og er ved at købe, meget billigere. Det er det mentale du skal bearbejde, ikke i form at tvang men at du gør det "frivilligt", eller formålsbestemt opsparing.

mvh
ellebye

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-04 14:21

Citat
P.S. det hjælper ikke med en låst konto hvor man godt kan hæve hvis man betaler kæmpe gebyrer eller 60 % af summen til staten. Det er jeg ligeglad med når jeg skal bruge pengene.

Den eneste måde der virker er at gøre som ellebye siger.
Citat
Det er nok dig selv du skal bearbejde

Der kommer ikke bedre løsninger,
sæt X ved ellebye.

Kommentar
Fra : ibenboel

Dato : 31-05-04 16:23

køb et hus og spar ned - om 30 år har du sparet et par millioner op. Du skal så blot lade være at belåne en evt friværdi i mellemtiden

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 31-05-04 18:46

Yes - fast ejendom (inkl. sommerhus) er en fin form for opsparing. Da jeg var ung og 18 - ville jeg gerne ud at rejse, og havde ligende problem. Jeg lejede en bankboks, afleverede nøglen til en betroede, arbejdede om natten og gik i skole om dagen, simpelthen for ikke at have tid til at bruge sine penge - det var jeg alt for træt til - OG jeg nåede mit mål.
Ellers skal du ud i en lidt mere "risci buissnes" nemlig aktie og obligationer.
Held og lykke
Mvh
Laurenzio

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-05-04 18:57

Jeg tror ikke spørgeren har brug for lige netop at investere sine penge i hverken aktier eller obligatiner, med mindre der SLET ikke bliver råd til impulsindkøb.

Spare op i et hus kan være en god ide, men hvis pengene nu alligevel går til impulsindkøb, hvad så med terminsregningen. ???

Det drejer sig ikke om investering, men hvordan spørgeren undgår impulsindkøb.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 31-05-04 19:07

ellebye>
Jeg læser da helt klart spgs.målet om hvordan han kan opspare.
Hvis der er en køn slat penge i overskud til opsparing - kan man jo nøjes med, at sætte en vis % del til rådighed, og resten til opsparing.
Køb et sommerhus, lej det ud, og terminen kan næsten ikke ses - men det kan afkastet derimod.
Laurenzio

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 31-05-04 19:14

laurenzio, problemet er dette.
Citat
P.S. det hjælper ikke med en låst konto hvor man godt kan hæve hvis man betaler kæmpe gebyrer eller 60 % af summen til staten. Det er jeg ligeglad med når jeg skal bruge pengene.

Altså en stor risiko for at M8M hæver friværdien og opsparingen går fløjten.

Kommentar
Fra : laurenzio

Dato : 31-05-04 19:17

Så læs mit første indlæg.
Lej en banboks og giv nøglen til en betroet ( forældre, eller hva ved jeg)

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 31-05-04 19:55

Ideen lyder godt nok. Desværre kender vi for lidt til spørgeren, så lidt respons fra M8M ville være rart.

Kommentar
Fra : missQ

Dato : 08-06-04 10:21

Jeg er selv lidt i samme situation, men har fået arrangeret at jeg hver d. 1. i en måned hæver - lad os sige 5000 kr. - som jeg giver til en betroet - min mor - mod en underskrift på at hun opbevarer pengene for mig. Hun har herefter ansvaret for at sætte de penge til side - dette kan gøres på en konto i hendes navn, så man ikke selv har mulighed for at hæve til evt. impuls køb. Når jeg så en dag har fundet noget jeg vil købe og kommer til hende om det, har hun mulighed for at bedømme hvorvidt det er et fornuftigt køb, og evt. forhindre mig i diverse impulskøb. Jeg er altså nødt til at kunne argumentere for og overbevise hende om, at jeg virkelig har brug for lige netop denne ting og at det ikke bare er et impulskøb.

Det eneste det kræver er at man har en person som man stoler på kan træffe den rette beslutning om impulskøb eller ej og varetage ens penge.
Det er også en god ide at få en underskrift hver gang man indbetaler, så man i tilfælde af at den betroede person, går bort eller evt. har spenderet ens penge, kan bevise at man har disse penge tilgode hos denne person. Man kan i værste fald få underskriften tinglyst, hvis man ikke er 100% sikker på personens pålidelighed. Det er en måde hvorpå man også kan finde ud af om personen evt. har en stor gæld i forvejen, i tilfælde af dette ville det være fornuftigt at finde en anden person, for den der får tinglyst først får først sine penge i tilfælde af personens dødsfald eller andre omstændigheder der gør at personen må indløse alle sine lån. man kan kalde det et lån at du indbetaler de penge hver måned, blot er det et lån hvor låntageren - din betroede - til hver en tid, skal kunne fremskaffe dine penge.

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 10:51

missQ
Eneste hage ved dit forslag, som i øvrigt er helt godt, er hvis personen dør i utide.

For dit vedkommene risikerer du at komme til at betale arveafgift af dine egne penge, og hvad hvis det er en betroet ven?
Der skal nok en advokat indimellem for at vejlede hvis en sådan situation opstår, og hvordan man i det hele taget sikrer sine egne penge ved at "overdrage" dem til andre.

ellebye

Accepteret svar
Fra : ellebye

Modtaget 449 point
Dato : 08-06-04 11:00

Jeg ser nu, at du selv er inde på det samme, men der er en risiko.
Kunne man så blot finde een, der selv ønskede at opspare det samme beløb via en anden, var man som sådan lige stillet.

Så hellere laurenzio forslag, med bankbogen i en boks, og lad en anden opbevare nøglen.

Men i bund og grund burde al dette være overflødigt. Det er een selv der af frivillighedens vej skal bearbejde sig selv til at stoppe med impulsindkøb, og, hvis der måtte findes en terapi imod det, prøve det først.

Kommentar
Fra : missQ

Dato : 08-06-04 11:11

ellebye

jeg har fået nok styr på min købelyst nu til at få overflyttet mine penge til mit eget navn nu. så der er ikke noget problem der længere. pengene er dog på en lukket konto så de stadig ikke kan hæves. Jeg er ikke sikker på om de på noget tidspunkt har været i min mors navn, eller om hun har benyttet en anden bank end den jeg gør, og så sparet pengene op i mit navn.

Men jeg vil give dig ret i at forslaget er risikabelt på visse områder, men man kan sikre sig på mange måder.

ellers er det en mulighed at få et familiemedlem eller anden person til at lave en konto i ens eget navn men blot anden bank end ens egen, så er man sikret at pengene er i ens eget navn men at man ikke har adgang til dem idet man ikke ved i hvilken bank de er placeret.

Her er blot den hage at man vil få tilsendt oplysninger fra den pågældende bank og ellers kan man hvis man er desperat nok efter at bruge pengene, opsøge diverse banker for at finde sine penge.

men udfra M8M's PS:

P.S. det hjælper ikke med en låst konto hvor man godt kan hæve hvis man betaler kæmpe gebyrer eller 60 % af
summen til staten. Det er jeg ligeglad med når jeg skal bruge pengene.

vil denne løsning ikke være særlig effektiv idet han/hun virker meget opsat på at bruge pengene.

missQ

Kommentar
Fra : ellebye

Dato : 08-06-04 11:39

Kan kun give dig fuldstændig ret missQ.

ellebye

Godkendelse af svar
Fra : M8M

Dato : 11-06-04 19:40

Tak for svarene allesammen.