/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Lave et Akvarie selv, hvordan !?
Fra : Odense
Vist : 3177 gange
50 point
Dato : 30-05-04 20:18

hej
hvis jeg vil lave et Akvarie selv på ca. HØJDE250cm x DYBDE60cm x BREDE120cm (1800 litter) Tænker på at svejse en ramme (vinkle jern), og købe noget tykt glas... eller ?

Hjemmesider links eller bare gode tips er velkommen

Tænker på at holde "Danske sø fisk" i det, nogen som har prøver det !?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 30-05-04 20:40

Jamen Tilykke med denne pragtfulde hobby Odense !!

Du får strax de mest uundværlige akvarie link :

1.) http://akva-net.hjem.orangenet.dk ( ..tjekket !)
2.) http://www.aquaa.dk/new/sider/forsiden.php (Danmarks bedste akvarie Forum)
3.) http://www.akvarieudstyr.dk/res/default.asp (Alt hvad du skal bruge af 'småting' )
4.) http://www.jjphoto.dk/akvariefoto/index.htm (Hér er de bedste billeder, når du skal lære fiskene at kende)
5.) http://www.fishbase.dk/populaernavne.htm (Fiskenavne på dansk/latin)
6.) http://www.tropheus-siden.dk/ (På Tropheus siden finder du flere link...)

Jeg kan godt forstå du vil bygge selv ! For det er dælme svært at finde noget der er ret meget over 1.000 L. : http://www.akvarieudstyr.dk/database/vis_produkter.asp?ProduktID=58

Tænk lige på : Hvis du vil holde 'vilde' fisk ? ...at der er regler : http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/A85191A7DB43927DC125699C007D5CF1/2AC98DB5F2898148C1256B500041528F?opendocument

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Mike87

Dato : 31-05-04 22:28

Hej..

Det lyder virkelig spændende...

Vil du ikke nok på en eller ander måde vise os det når du er færdigt?? Tror det liver rigtigt godt.. og held og lykke med det

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 03-06-04 12:27

Det lyder som om det bliver en meget dyr affære - er du sikker på at det ikke er billigere at lade Trope akvarier lave det??
De er ret billige, da jo får glasset en del bedre end os andre.

Andreas1982

Kommentar
Fra : Andreas1982

Dato : 03-06-04 12:27

Det lyder som om det bliver en meget dyr affære - er du sikker på at det ikke er billigere at lade Trope akvarier lave det??
De er ret billige, da de jo får glasset en del bedre end os andre.

Andreas1982

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 06-06-04 16:17

jeg ved ikke om mit råd står i nogle af de overstående links, men hvis du spekulerer i at lave en indbygget baggrund, så er det faktisk meget almindeligt at lave bagsiden og evt siderne af tanken at svær vandfast krydsfinèr, 30 mm. f.eks. det samles så på samme måde, med silicone, som havde det været glas. en garenteret billigere løsning.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 06-06-04 16:25

skal man ikke have indbygget baggrund kan man jo bare male pladerne i en eller anden mørk farve. til den størrelse tank du beskriver her, ville jeg nok vælge 2x30mm. og så en svær ramme bagved af vinkeljern, som du skriver. men har du tænkt på vægten af sådan en konstruktion?? i de fleste alm. paracelhuse ville det kræve en ombygning af husets fundament.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 06-06-04 16:33

Ikke nogen 'tosset' idé sinius, men den optiske effekt opnås nu lige så flot ved at opbygge 'baggrunden' (..jeg går ud fra det er klippegrund du tænker på ? ) i sprøjte-beton på plast-net

Fidusen er; man så altid kan skifte baggrunden ud ved skift af biotop, skulle man gå hen at blive 'træt af den 'gamle'

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 10-06-04 20:24

nej...det var egentlig ikke baggrunden jeg tænkte på. det jeg mener er. istedet for glas kan man bruge krydsfinèr. nu er træ jo bare ikke den smarteste baggrund i et akvarie, så hvis man ikke kan nøjes med at male finèrpladen, så kan man jo bare lave en kunstig baggrund udenpå pladen. det var ligsom bare det jeg mente....hej hej !

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 10-06-04 20:38

Hva' sku' fidusen så være ? Vandfast krydsfinér med; slibe arbejde, grunder og bemaling er da mindst lige så besværligt/dyrt som glas og kartonbaggrund ?

En karton/plast baggrund kan iøvrigt også let skiftes. Dette bliver noget mere besvæligt med en 'fast' malet på

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Essoxfly

Dato : 11-06-04 14:04

250 cm. højt. Hvad vil du bruge af lamper?

Mvh. Essoxfly

Kommentar
Fra : sonnic

Dato : 16-06-04 18:15

Måske kan du bruge lidt af dette.
For en del år siden var jeg med til at skabe et indbygget akvarie på 3500 l.
Akvariet blev pladseret i et værrelse ved siden af stuen. Akvariet blev fundamentert i 90 cm dybde, og støbt i funtablokke med jernarmering, senere beklædt med glasfiber.
På den del af akvariet som vendte ind mod stuen, blev vægen fjernet og en jern jib blev anbragt som overkægger til at støtte vægen.
Hullet der dervet opstod skulle senere være front-ruden i akvariet.
I funtablokkene blev en jernramme i vinkeljern nu indstøbt, denne skulle give et stabilt og godt anlæg for det 150 mm. glas der skulle bruges til frontglas.
Senere kom problemer med pumpe størrelse, sandfilter og belysning i et akvarie der er 1,5 m dybt.
Problemer var der mange af men det lykkedes min ven at løse dem, projekt som tog det meste af en vinter at færdigører, og mange gode venner indsats lykkedes, og det var alt besværdet værd, idag 8 år efter står akvariet stadig og giver den stolte ejer mange gode timer.

Hilsen Villy.

Kommentar
Fra : sinius

Dato : 18-06-04 16:27

</MOLOKYLE>
du fatter ikke hvad jeg mener! glem alt om baggrund. lav en kasse af krydsfiner... erstat den ene side med glas, så du kan se ind..vupti!! du har et "træ-akvarie"..hvad du så putter i som baggrund er bedøvende ligemeget. det kan lade sig gøre.. og når du kommer op på en vis størrelse er det MEGET billigere end et akvarie der er lavet af glas.

Til odense..held og lykke med projektet..bare jeg selv turde at tage sådan et initiativ..

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-04 16:45

sinius -> Ok. ....så er jeg med igen ! Jeg havde forstået det som en bagbeklædning

I den retning du beskriver det; har jeg ikke megen erfaring. Måske man skulle spørge en bådbygger ???

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 18-06-04 18:08

vil det sige at man kan have træ sider (x-finer) kan det holde vand !?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-06-04 20:02

Odense -> Tjae... man bygger optimist-joller af det

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 19-06-04 13:52

joo men at der er direkte kontakt med vand, og alt tid i vand... hmmm lyder mærkelige... skal de ikke behandeles med noget !?

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 19-06-04 13:52

joo men at der er direkte kontakt med vand, og alt tid i vand... hmmm lyder mærkelige... skal de ikke behandeles med noget !?

Kommentar
Fra : Odense

Dato : 19-06-04 13:52

joo men at der er direkte kontakt med vand, og alt tid i vand... hmmm lyder mærkelige... skal de ikke behandeles med noget !?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-06-04 14:26

Vandfast mahogni krydsfiner burde kunne holde mange år. Du skal dog nok lakkere det på vandsiden med mange lag skibslak. Husk den skal vare den 'lovlige' slags UDEN algedræber eller andre kemikalier. Du kan også bruge egetræ. Det er tungt og langt mere kosbart end glas. Til gengæld holder det længe, længe, længe.... Husk det afgiver garvesyre og gør vandet surt og brunligt, hvilket dog kun er en fordel for flere planter og fiskearter

</MOLOKYLE>