/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
10  dova 3104
DM50 sløve omdrejninger
Fra : jannickd
Vist : 4311 gange
200 point
Dato : 29-05-04 00:28

Jeg har lige - sammen med en kammerat indvesteret i en brugt dm50 samurai
problemet er at den er meget sløv i optrækket og skal faktisk skubbes igang.. den kan ikke køre i 2. gear medmindre det går ned ad bakke - ellers går den i stå. En sagde til mig at den havde meget lave omdrejninger?? men den kan godt køre i 1. gear. desuden humper den lidt når den kører. den er ikke ligesom stabil..

Kommentar
Fra : Henrik7500

Dato : 29-05-04 00:48

Prøv med et mindre tandhjul i for og en ny tændrør hvis det ikke hjælper skal den nok stilles i tænding

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 00:48

Det kan være den er gearet alt for højt, de orginale tandhjul er 11/32
Og så kan det være at udstødningen er godt stoppet, hvis der er kørt med mere end 4% olie i benzinen.
Du kan teste udstødningen ved at tage piben ud bagi.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jannickd

Dato : 29-05-04 00:57

hvad mener du med stoppet.. at der er sod og olie i plumben oder was?? og det der med tandhjulet burde ikke være problemet da den jo har kørt fint på et tidspunkt..

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 01:10

Ja den jo har kørt fint på et tidspunkt, ja da den var ny. Ha ha
Men noget er der jo i vejen, og det er mit bud.
Det er ikke plomben, men piben, eller fløjten som thansen kalder den:
http://www.thansen.dk/products.asp?c=260817050&n=282522389#xy
Endvidere kan der også bære en del sod og olierester andre steder i udstødningen, som kan skrabes ud med ståltråd, og som nogen gør, holde for hver ende og skvulpe med benzin frem og tilbage.
PS: Det giver MEGET sorte hænder.
Der er da også andre muligheder: Knækket stempelring, utæt top og bundpakning, stoppet dyse i karburatoren.
VH Palle Hansen

Accepteret svar
Fra : nilsg

Modtaget 200 point
Dato : 29-05-04 08:16

Fejlfinding
Her er en liste over problemer der kan være med en knallert…
Problem Løsning

Motoren starter ikke/motoren får ikke benzin!

Benzinhanen er lukket: Åben for benzinhanen.

Ingen benzin på tanken: Fyld benzin på.

Benzinslange klemt: Udskift benzinslangen.

Karburatordyserne tilstoppede: Rens hele karburatoren.

Filteret i benzinhanen tilstoppet: Rens filteret & tanken.

Lufthullet i tankdækselet tilstoppet: Rens lufthullet.

Svømmeren har sat sig fast: Løsnes, og renses. Rens også

karburatorens bundkar.

Motoren får for meget benzin.

Motoren druknet: Skru tændrøret ud og tør det omhyggeligt. Drej motoren rundt ved hjælp af kickstarteren for at udlufte forbrændingskammeret.

Svømmeren er utæt: Udskift svømmeren.

Nålen lukker ikke pga. skader eller slid: Udskift nålen.

Tilstoppet/snavset luftfilter: Rens luftfilteret.

Chokeren virker ikke rigtigt: Kontroller chokerspjæld & chokerkabel.

Ingen gnist i tændrøret!

Tændrørskabel beskadiget eller løstsiddende: Prøv at fastskrue kablet - ved beskadiget kabel = udskiftning.

Fejl i tændspole eller kondensator: Afprøv og udskift hvis nødvendigt.

Platiner brændte eller olierede: Rens platiner og kontroller platinafstanden.

Tændrøret tilsodet eller olieret: Rens tændrøret og kontroller elektrodeafstanden samt varmetallet.

Dårlig forbindelse mellem tændrør & hætte: Skift tændkabel og/eller tændrørshætte.

Overgang pga. knækket kabel eller fugt: Skift gummikappe på tændrørshætten eller udskift tændkabel.

Fejl i stopknappen: Udskift kontakten.

Kortslutningsledning beskadiget: Isoler eller udskift ledningen.

Andre fejlmuligheder.

Dekompressionsventil forkert indstillet: Juster til korrekt indstilling. Kontroller at dekompressionsventilen er tæt.

Stempelring/ene knækket: Monter nye ringe, evt. nyt stempel.

Løstsiddende tændrør: Fastskrues igen.

Stærkt slid i cylinder & stempel: Få cylinder honet op & skift stempel i bedste fald.

Ellers skal både stempel og cylinder udskiftes.

Stempel har revet cylindervæggen: Poler stempel og cylinder.

Udskift hvis nødvendigt.

Toppakning utæt: Udskift toppakningen. Kontroller om topstykket er plant - ellers skiftes topstykket også ud.

Motoren tager falsk luft ind: Kontroller de forskellige pakninger. Udskift hvis nødvendig.

Vand i karburatoren: Rens karburator.

Karburatoren sidder løst: Fastspænd karburatoren.

Motoren er vanskelig at starte når den er varm!

Defekt tændspole og/eller kondensator: Afprøv delene. Udskift hvis nødvendigt.

Svømmeren utæt, eller har sat sig fast: Udskift svømmeren eller kontroller at svømmernålen ikke er beskadiget og at svømmerhusets bund er rent.

Karburator forkert indstillet: Juster karburatoren til det aktuelle behov.

Motoren går ikke godt eller går i stå!

Motoren er utæt og suger falsk luft ind: Kontroller pakningerne. Udskift hvis nødvendigt.

Løstsiddende tændrør: Fastspænd tændrøret.

Benzinslange tilstoppet: Rengør slangen, filter & benzinhanen.

Hoveddysen tilstoppet: Rens hele karburatoren.

Tændrørskablet sidder løst eller er beskadiget: Fastspænd kablet, eller udskift det.

Tændrørets elektroder tilsodede eller brændte: Rens eller udskift tændrøret.

Tændrørets isolator revnet: Udskift tændrøret.

Forkert tændingsindstilling: Juster tændingen.

Platinerne olierede eller brændte: Rens og fil kontaktfladerne hvis muligt.

Slut med at indstille platinafstand.

Luftfilter tilstoppet: Rens luftfiltret.

Strålespids forkert indstillet: Indstilles under kørsel med fuld gas.

For stor eller lille hoveddyse: Skift til korrekt størrelse.

Svømmernålen sætter sig fast: Udskift svømmernålen. Kontroller nålens sæde.

Gasspjældet er slidt: Skift gasspjældet ud, kontroller slitagen i resten af karburatoren. Udskift hvis nødvendigt karburatoren.

Stemplet har revet i cylindervæggen: Poler stempel & cylinder. Udskift evt. hvis nødvendigt.

Tændspole defekt: Udskift tændspole.

Kondensator: Udskift kondensator.

Motoren trækker dårligt!

Motoren er tilsodet indvendig: Rens motoren. Især udstødningssystem + udstødningskanalen.

Motoren suger falsk luft ind: Kontroller pakningerne ved cylinderen. Kontroller endvidere

at alle bolte er spændt helt til.

Luftfilter tilstoppet: Rens luftfiltret.

Benzinshanen tilstoppet: Rens benzinslangen, benzinfiltret og benzinhanen.

Karburator tilstoppet: Adskil & rens karburatoren.

Stempelringene er brændt fast i deres riller: Løsn ringene og rens rillerne for sod/koksrester. Monter evt. nye stempelringe.

Fejl i tændingssystemet: Kontroller platiner, tændspole & kondensator.

Tændrør har for lavt varmetal: Skift til korrekt eller nærmeste højere varmetal.

Lufthullet i tankdæksel tilstoppet: Rens hullet.

Motoren bliver for varm!

Snavs imellem køleribberne: Rens cylinder & topstykket udenpå.

For lille dyse: Skift til korrekt størrelse.

For sent tændingstidspunkt: Indstil tændingen.

Tilstoppet udstødningssystem: Rens udstødningssystemet.

Tændrør med for lavt varmetal: Skift til korrekt, eller nærmeste højere varmetal.

Forkert olie eller forkert blandingsprocent: Tøm tanken, og fyld op med rigtig oliekvalitet og blandingprocent.

Motoren går i 4takt!

For stor dyse: Skift til mindre dysestørrelse.

Hul i svømmeren: Udskift svømmer.

Svømmernål eller dens sæde beskadiget: Udskift svømmernål og/eller sæde.

Defekt tændrør: Udskift tændrøret.

Forkert tændingsindstilling: Juster platinafstanden og tændingstidspunktet.

Tilsodet udst. kanal, udst. rør og lyddæmper: Rens motor og udstødningssystem for sod.

Forkert karburator indstilling: Juster karburator indstilling med varm motor.

Motoren løber løbsk!

Gasspjældet har sat sig fast: Udskift gasspjældet eller poler

forsigtigt med fint sandpapir.

Koblingen glider: Juster koblingen, udskift evt. lameller og trykfjedre.

Gaskablet strammet for hårdt: Løsnes og justeres korrekt.

Forkert karburator indstilling: Juster til korrekt indstilling.

Karburatoren sidder løst: Fastspænd karburator.

Motoren slår tilbage (karburator knald)!

For sen tænding: Kontroller tændingstidspunktet

og juster til korrekt tidspunkt.

Stempelringe fastbrændt i rillerne: Løsn stempelringene og rens rillerne. Monter evt. nye stempelringe.

Forkert platinafstand: Kontroller og indstil platinafstanden.

Afbryderarm går trægt: Udskift eller poler med fint sandpapir.

Motor får for lidt benzin: Kontroller dyserne, rens evt. karburatoren.

Karburatoren sidder løst: Spænd karburator fast. Udskift evt. karburator pakning.

Tændrøret har for lavt varmetal: Skift til korrekt varmetal eller nærmeste højere.

Motoren suger falsk luft ind: Kontroller pakninger ved cylinderen samt krumtapshuset.

Tændrørskabel løst eller dårligt isoleret: Sæt kablet fast, eller udskift det.

Tændrørets gnistgab bøjet/defekt: Rens tændrøret først. Kontroller elektrodeafstanden og olieblandingprocenten.

Defekt kondensator/gnister mellem platiner: Udskift kondensatoren.

For højt benzinforbrug!

Utæt karburator: Rens karburatoren og udskift evt. svømmeren.

For stor dyse: Skift til korrekt størrelse.

Tilsodet udstødningssystem: Rens udstødningskanal, forrør samt lyddæmperen.

Forkert karburator indstilling: Justeres med varm motor.

Utætte pakninger ved topstykke & cylinderfod: Udskift pakningerne.

Luftfilter tilstoppet: Rens luftfilteret.

Chokeren har sat sig fast i lukket stilling: Løsnes og justeres.

Motoren banker!

Glødetænding eller tilsodede kanaler i cyl.: Sodrens motoren, udskift evt. tændrøret til nærmeste højere varmetal.

Forkert tændingsindstilling: Juster tændingen. Prøv at lade ankerplade stå i midterstilling.

For mager benzinblanding: Justeres med varm motor.

Skidt mellem køleribberne: Rens cylinder + topstykkes køleribber.

Kraftig slitage på stempelpind eller stempelpindsleje: Udskift de slidte dele.

Slidt plejlstangsleje: Udskiftes hos fagmand.

Slidt cylinder & stempel: Udskiftes med nyt.

Motoren vil sætte sig!

Forkert brændstofblanding: Skift til korrekt blandingsprocent.

Stempelringene brænder fast: Løsn stempelringene, rens rillerne. Skift evt. ud med nye stempelringe.

Tændrøret sidder løst: Spænd det fast.

Forkert karburator indstilling: Justeres med varm motor.

Tændrør med for lavt varmetal: Udskift til korrekt varmetal, eller nærmeste højere.

Udstødningskanal eller udst. system tilsodet: Rens udst. kanal, forrør samt lyddæmper.

Motoren kan ikke komme op i højere omdrejninger!

Platinarm river på sin aksel: Poler akslen med fint sandpapir.

For tidlig tænding: Juster tændingen.

Udst. kanal & udst.system tilsodet. Rens udstødningskanalen, forrøret samt lyddæmperen.

Forkert karburator indstilling: Justeres med varm motor.

Luftfilter tilstoppet: Rens luftfilteret.

Motoren kan ikke gå i tomgang!

Tomgangsskruen stillet forkert: Indstilles til korrekt position.

Karburatoren sidder løst: Spænd den fast.

Motoren suger falsk luft: Kontroller pakninger og tætningsringe.

Tændrør slidt: Juster elektrodeafstanden eller skift tændrøret ud.

Gasspjældet slidt: Udskiftes.

Karburator svømmer over: Kontroller svømmer, svømmernål og sæde. Udskift dele hvis nødvendigt.

Motor holder pludseligt op med at gå!

Ingen benzin på tanken: Påfyld benzin.

Tændrør sætter stift: Renses og udmåles med bladsøger.

Tændkablet er sprunget af: Sæt det på igen.

Vand i svinghjulsmagneten: Aftør magneten & platinkontakterne.

Snavs i benzinslange og filter: Rens benzinslange & filter.

Defekt kondensator: Udskift kondensator.

Defekt tændspole: Udskift tændspolen.

Utæt toppakning: Udskift toppakningen, tjek at topstykket er plant.

Fejl på stopknap eller ledning: Reparer eller udskift dette.

Svinghjulet sidder løst på krumtap: Skift not, ved større skade: Udskift både svinghjul & krumtap.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 29-05-04 09:40

Så,nu blev jeg dårlig.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 29-05-04 13:53

nilsg: Var det ikke lettere at have skrevet: http://kreidlersiden.tripod.com/fejlfinding.html
For øvrigt er jo ingen kunst at skrive: Tjek alt.
Kunsten er at finde fejlen ud fra de oplysninger der gives.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : jannickd

Dato : 30-05-04 01:02

Tak for svaret nilsg.