/ Forside/ Teknologi / Internet / Hjemme sider / Spørgsmål
10  refi 3578
opdatere sin hjemmeside (i udlandet)
Fra : NielsPT
Vist : 621 gange
457 point
Dato : 26-05-04 13:43

Hejsa..

Jeg har købt et domæne-navn (www.--------------.dk) igennem www.dothost.dk
Nu mangler jeg bare at uploade den (hvilket jeg vidst skal gøre igennem noget FTP-noget)

Hovedformålet med min hjemmeside, er at den skal kunne fungere som en dagbog mv. jeg skal nemlig ud og rejse i 3½ måned her til oktober.

Så er mit spørgsmål bare:

Det er vel muligt, at opdatere sin hjemmeside på de netcaféer der findes rundt omkring i verden, ikke?

Eller kan man KUN gøre det på sin hjemme-pc?
skal man have et FTP-program installeret for at kunne gøre dette?

Mvh Niels

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 26-05-04 13:45

Det afhænger af hvad din udbyder har åbnet for.

Hvis du f.eks. havde købt dit domæne via www.webbyen.dk så havde du alene bruge for en webadgang for at opdatere.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 13:47

www.dothost.dk skal jeg da vidst bruge et FTP-program, ikke?

Eller er der andre løsninger?
Kan man lægge sådan et ind på diverse netcaféer i verden?

Mvh Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 13:48

Selvfølgelig er det det. Er du på nettet ? ......er du på nettet !!!

Der skal ligge et FTP program på; og der skal være en netforbindelse til Computeren du benytter. Det er alt der kræves for at komme ind på eget domæne. Hvor du gør det fra er ligegyldigt.

Alt du behøver er dit User ID (Bruger Navn) og Password (Adgangskode) til din hjemmeside's FTP indgang.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 26-05-04 13:50

Molokyle har ret for så vidt der ligger et tfp program på PC´en, men jeg har oplevet flere gange i udlandet at der ikke ligger ftp på de maskiner man kan bruge på netcafeer.

Kigget lidt på dothost, og hvis det er en af de billige løsninger du har valgt, skal du bruge ftp.

mvh
Henning

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 13:51

Molokyle, tror du der ligger et FTP-program på computerne på netcafeérne rundt omkring i verden? Elles kan man vel bare hente det, ikke?

Jeg vil jo gerne føre en dagbog, som løbende skrives ind på min hjemmeside, kan man gøre dette, uden at Frontpage (som jeg har lavet min side i) er installeret?

Mvh Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 13:52

En hjemmeside er kendetegnet/defineret ved IP adressen og denne adresse er international. Et nummer på nettet, præcis som din egen netforbindelse fra computeren.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 13:54

NielsPT -> FTP ? Det er der da alle steder jeg har været Man kan altid bruge browseren : http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_hjem_home_sup_56697

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 13:56

Men jeg benytter jo ikke tdc som udbyder?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 13:56

Det var måske værd at skrive et tip om dette ? Dét tror jeg, jeg gør

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 26-05-04 13:59

Jeg vil forslå du laver en side hvori du kan ændre din hjemmeside via. browseren.

Det laver du så hjemmefra. Alt opsætning af hjemmesiden samt uploading af sider.

Og når du så kommer ud og rundt omkring i verden kan du så skrive i din logbog.

Du kan jo søge efter nogle færdig lavet, søg på noget ligende logbog, dagbog, wikiwiki sider.

Kan måske forslå noget ligende postnuke som kan findes på http//www.postnuke.dk og http://www.postnuke.com

Her kan du så også få moduler til billeder, logbog, Artikler og hvad som helst.

sådan vil jeg da ihvertfald gøre det!

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:03

snortop > problemet er bare, at jeg allerede har købt et domæne hos www.dothost.dk - SÅ jeg bliver vel nødt til at benytte FTP når jeg er i udlandet?

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 26-05-04 14:06

nej nej...

du kan se det som på min hjemmeside.. jeg har b-one.net som udbyder og har upload min side dertil. Så kan jeg ændre alt via. en administration menu.
http://www.fam-boesgaard.dk
Skrive artikler og den slags.. har dog ikke lagt billeder mulighed på da det vil fylde for meget syntes jeg
Jeg har også en logbog aktiveret, som jeg har lagt på.

Det eneste krav til din udbyder er du har PHP+MySQL og god plads.. selve standard installation fylder vist 30 mb (så vidt jeg husker)

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:10

nååårh, - du har altså sådan en administrator menu, hvor kun du kan logge ind, og ændre din side derfra?
Min udbyder understøtter PHP og MySQL - og jeg har ok plads, - 200 mb..

Jeg bestilte hjemmesiden i går, og der stod at den ville være aktiveret i dag, - hvordan kan jeg se dette?

Mvh Niels (er virkelig ikke på hjemmebane her)

Kommentar
Fra : snortop

Dato : 26-05-04 14:14

Jamen så har du Jo RIGELIG med plads... så skal du bare have download og installet det.
Der er en god guide i postnuke downloading... ellers er de også flinke til at hjælp på postnuke.dk for evt. nybegynder og andre. Bare spg løs i forum.
Men ellers kan jeg sikkert også hjælp dig hvis det skal være..
Bare ikke lige idag.. skal jeg knokle helt vildt .. .. så jeg få SLET SLET ikke tid.. måske i morgen så.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:16

Okay.. jeg ser lidt på det. Jeg er også ved at læse til eksamen, så har ikke oceaner af tid.
Men jeg vil muligvis meget gerne vende tilbage, for at få lidt hjælp af dig.

Mange tak
Mvh Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 14:29

Du kan se det ved at prøve at gå ind på hjemmesiden med dit bruger ID og dit Password via FTP. Husk du skal bruge FTP adressen og ikke URL'en.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 14:30

Se om den er aktiveret altså...

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:38

Hvad er FTP-adressen?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 14:50

Det må din udbyder (host) da fortælle dig. Jeg har en side hos TDC (min hjemmeside) Min FTP adgang til denne side er : FTP://home20-upload.inet.tele.dk altså 2 forskellige indgange til siden. En klient side http:// og en adm. side ftp://

På mit mirror site er min FTP : ftp://ftp.fortunecity.com

Ps. Som du sikker ved; vises lokale filer med File://

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:53

hmm. Jeg har endnu ikke fået at vide hvad min ftp-adresse er.

Dette er det eneste jeg har:
- host (som jo er www.dothost.dk)
- mit domæne (www.----.dk
- mit handle/brugernavn
- Min pinkode

... Synes altså ikke www.dothost.dk hjælper en ret meget på vej .

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 14:54

Du har sikret dig, der overhovedet er mulighed for FTP adgang til den service, du har anskaffet dig hos din udbyder ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 14:55

og en DNS (hvad så end det er) har jeg også - (samme som mit domæne...)

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 14:56

De tilbyder jo flere prisniveauer og ikke alle har FTP kan jeg se. Hvilken bruger du helt nøjagtig ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 15:04

jeg bruger DotIsland

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 15:21

De skriver du har en Webbaseret administration foruden FTP. Det kan vi andre som ikke abonnerer ikke se, men du kunne jo prøver der.

Nej, de er ikke meget meddelsomme hos den host, men jeg går ud fra du har flere muligheder end os for at se hvordan og hvorledes dfa du allerede har modataget 'handle' og password ? pr. e-mail ???

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : molokyle

Modtaget 457 point
Dato : 26-05-04 15:28

Du er klar over; du hverken har Frontpage Extensions eller mulighed for CSS på din hjemmeside ? Så hvis du har tænkt dig at bruge Frontpage til at designe og vedligeholde en side på dette site, så du'er det ikke ?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 15:32

tja, det har jeg vel.. Men ved bare ikke hvorhenne, jeg kan 'logge' mig ind og se noget..
De har kun sendt mig 3 mails med:

1) ordrebekræftelse (af at jeg har betalt)
2) en mail med et aktiveringslink, som jeg har klikket på od udfyldt med diverse oplysninger (i går)
3) en mail fordi jeg har aktiveret mit domæne - se 2)

Det er alt jeg har fået..

Jeg har altså:

Domæne.:
DNS....:
Handle.:
Pinkode:

Mvh Niels (er meget forvirret)

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 15:34

Du er klar over; du hverken har Frontpage Extensions eller mulighed for CSS på din hjemmeside ? Så hvis du har tænkt dig at bruge Frontpage til at designe og vedligeholde en side på dette site, så du'er det ikke ?

</MOLOKYLE>

HVAD GØR JEG SÅ?
For satan da.. jeg er nybegynder. Jeg har jo lavet min hjemmeside i Frontpage 2000. Skal jeg så til at flytte mit domæne? Aaaargh

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 15:34

Ps. Husk du har 30 dages returret, hvor du kan lade handlen gå tilbage !

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 15:36

Det ser sådan ud. Ja, det er en jungle. Man skal se sig godt for i denne verden.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 15:37

Hvordan gennemtrumfer man så sådab en returret? Og kan jeg bagefter købe mit domæne (det samme) et andet sted så?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 15:42

Det er let at være bagklog, men du skulle nok have valgt : http://www.1go.dk/webhotel/ til at begynde med.

Tjek iøvrigt denne side : http://teknikogsjov.gilau.dk/webdesign/gratis_tjenester.asp#hjemmeside

Go' til begyndere

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 15:46

NielsPT -> Du har vel læst : http://www.dothost.dk/salgsbetingelser.php inden du besluttede dig ?

..resten finder du her : http://www.fs.dk/jura/loveregl/fb_lov/l_kbl.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 16:02

Jeg havde skimmet den før..

Der står på dothost.dk:

12. Returret

Vi giver 14 dages returret på webhoteller, dog ikke domæner da dette er et produkt
vi videresælger.
Vi giver ligeledes ikke penge retur for oprettelses gebyrer, samt køb af
serverplads.

Min faktura så således ud:

Domænekøb: -----.dk for 1 år. 90.00 kr 90.00 kr
1 Webhotel: DotIsland 5.00 kr. pr. mdr. i 12 mdr. 5.00 kr 60.00 kr
1 Oprettelsesgebyr DotIsland 150.00 kr 150.00 kr

Subtotal:300.00 kr + Moms: 75.00 kr - I alt at betale: 375.00

Hvad vil jeg så få tilbage af dette.. Som jeg har forstået det: ingenting.

Mvh Niels (ps, har lige smidt nogle flere points i spørgsmålet som du (Molo) inkasserer, når jeg lukker det.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 16:06

Du må spørge en jura ekspert om dette , men jeg er sikker på den alm. købelov gælder uanset hvad sælger måtte skrive i sine betingelser ...også på internettet !!!

14 dage er det så : http://www.fbr.dk/raad/forbruger/alle/fortrydelse/

</MOLOKYLE>

Godkendelse af svar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 16:20

Tak for svaret molokyle.

Kommentar
Fra : Anli

Dato : 26-05-04 16:49

Hejsa - jeg har et Domæne hos HostDot og havde ingen problemer med at oploade og hvis NielsPT er interesseret kan jeg sende en mail direkte og fortælle hvordan man oploader med et FTP program.

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 16:52

Anli, det vil jeg være meget interreseret i:
npt84@hotmail.com

Men havde du også lavet din hjemmeside i Frontpage 2000

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 17:02

Anli og NielsPT -> Det med opload kan vi da ordne her.

Et FTP program kan hentes på min hjemmeside her øverst : http://home20.inet.tele.dk/friheden/freeware_dk.html

..og en dansk veljedning ligger her : http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?dogtag=tdco_ss_hjem_home_sup_56694

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 17:24

Hej Molokyle og andre..

Lige en opdatering:

Jeg har lige ringet til DotHost, angående mit lille problem:
Det er kun FrontPage Extentions som DotIsland-webhotellet ikke understøtter, dvs de ting som man kan sætte ind via FrontPage, (Besøgstæller, gæstebog, og den slags).. Altså kan man godt uploade sider lavet i FrontPage, hvis de ikke indeholder disse. - Og det gør mine sider ikke!

På DotIsland, kan man kun uploade via FTP, men det er jo smart nok, idet man kan bruge det overalt på kloden.. Godt nok ikke helt så smart som hvis man kunne opdatere sin hjemmeside på udbyderens side, - men det går an!

Om 4-5 dage modtager jeg en mail fra DotHost, hvori min ftp-adresse, kodeord, brugernavn og andet står i. Så først til den tid er min side klar til brug.

Så var det vel ikke så slemt alligevel.

Mange venlige hilsner,
og tak for hjælpen.

Niels

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 26-05-04 17:24

Hej Niels
Er lige kommet hjem og ser derfor først nu de problemer du har. Under kontakt finder du telefonnumre til dem her er drifttelefonnumret 26 97 80 12 derudover er der et telefonnummer som man kan bruge mellem 17 og 19.
Du skal have brugernavn og password til administration af dit site og mail.

Molokyle > der er mulighed for at bruge CSS

//bentjuul

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 17:26

hej Bent,

se lige ovenstående kommentar - Har lige ringet, og det ser ud til at det hele fungerer OK alligevel.

CSS? Hvad er det helt bestemt?
Mvh Niels

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 26-05-04 17:41

NielsPT Pegefølsomme knapper som Fphoover og include filer lavet i Frontpage kræver også Frontpage Extensions. Du er meget begrænset af din brug af frontpage hvis ikke extensions understøttes.

bentjuul -> Sorry; det var ASP

CSS er Cascading Style Sheets ; <style> ... </style> tingen i HTML, der brugers til at styre side layoyt :

Et kursus : http://www.w3schools.com/css/default.asp
..lige som på Kandu.dk : http://www.kandu.dk/dk/kurser/css/cssKursus.asp

En god begynder side her også : http://www.htmlgoodies.com/tutors/ie_style.html

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 17:53

Hmm..
nu prøver jeg dette DotIsland, og ser om det kommer til at se rigtigt ud, til trods for begrænsningerne på FrontPage.
Ellers kan jeg vel bide i det sure æble, betale, og skifte til en ny udbyder, der understøtter FrontPage fuldt ud?

Mvh Niels

Kommentar
Fra : NielsPT

Dato : 26-05-04 18:03

Man kan benytte pegefølsomme knapper.

Hvis man vil lave en hjemmeside uden Frontpage Extensions gøres følgende:
Funktioner > sideinstillinger > fanen kompabitilitet > klik flueben fra ved 'aktiver ved Microsoft FrontPage-serverudvidelser'

Herefter kan man gå op i Indsæt > komponent, og se, at funktionen 'pegefølsomme knapper' stadig kan benyttes. Funktioner som besøgstæller eller søgeformularer er ikke længere tilgengælige (fordi man har fjernet fluebenet)

Mvh Niels