/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
hvilke jordbær er bedst???
Fra : return
Vist : 1019 gange
100 point
Dato : 24-05-04 14:17

hvilke sorter er bedst ??

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 24-05-04 14:29

Her er lidt om jordbær. Som du kan se er det mere vejret der har betydning end sorten: http://www.e-haven.dk/artikler/jordbaer/jordbaer.htm Det er jo for sent til avl i år. Vi har Dania, som vi er godt tilfredse med og de blomstrer allerede.

mvh
anyway

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 14:31

Senga Sengana er den mest velsmagende,og derfor klart bedst (min mening).
Hvis du skal sætte jordbær skal det gøres i slutningen af juli,og senest den 10 august.
Du vil da nå maksimal udbytte allerede næste år.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 24-05-04 14:32

De sødeste
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : bentjuul

Modtaget 110 point
Dato : 24-05-04 15:14

Hej return
Jeg har 2 tidlige sorter Zefyr og Honeoye, samt en senere der hedder Symphony.
Herudover har jeg en jeg ikke kender navnet på, men vi kalden den Skovgård da vi har fået dem fra en gård af samme navn.
De 3 første jeg nævner kan du læse om her, det er næsten nemmere end at jeg skriver det.
http://www.arla.dk/appl/HJ/HJ200ADK/HJ200D01.NSF/O/0E6C627F4BF418B9C1256D79002DAD7E

Jeg kan anbefale de 3, men det er jo meget forskelligt med smag, dog vil jeg anbefale dig at du både har en tidlig og en sen sort, da du så forlænger den dejlige danske jordbærtid.
Men der er mange links på nettet om jordbær f.eks http://www.vegetaren.dk/jordbaer.htm

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 15:36

Hej Sune,hej bentjuul.
Ja ,nu skal vi snart have jordbær allesammen,men vi mangler lidt varme i luften.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 15:41

Ja det har du ret i Keldd, men der er mange blomster på planterne, og fløden er bestilt

//bentjuul

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-05-04 16:23

Endelig et let spørgsmål
Dybdahl er afgjort det bedste jordbær der har groet i den danske muld, desværre er det ikke længere nemt at få fat i.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : kaptajnkaber

Dato : 24-05-04 16:25

jeg kan bedst lide skovjordbær. det er bare noget af et projekt at finde nok til at man kan bruge dem til noget...

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 16:32

dabj > ved du hvordan de ser ud ? De kan ikke ses ved en søgning på nettet, men måske er dem jeg har som jeg ikke kender navnet på. Så hvis du ved noget om den sort så skriv lige.

//bentjuul

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 24-05-04 16:36

Jeg har en 5 - 6 forskellige slags, så får du strakt jordbærsæsonnen ud. Når jordbærene begynder at give lidt, så mærker jeg de planter der 1) kommer aller tidligst, 2) giver de største og flotteste bær, 3) de bær der smager bedst, 4) de sidste ordentlige bær. Derved kan jeg vælge stiklinger fra de bedste planter, så jeg bliver ved med at få en lang og god sæson. Man kan få yderligere spredning, ved at lade ½ af rækkerne begynde året under plast.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 16:53

bentjuul,prøv Dybdahl+jordbær på Google,der er 64 links,jeg må prøve den,men jeg er også med på den værste af den slags.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 17:05

Tak for det keldd, nu fandt jeg dem, og jåajeg tror det er dem jeg har som den fjerde sort.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 17:06

http://billeder.dybdahl.dk/Rom/web/P0002111.jpg-nl.php Det er jo herligt mad jordbær.
Hilsen Keldd
det skulle være dybdahl bentjuul,der bliver smovset i.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 17:10

Ja det er godt med jer allesammen,i år har jeg ingen jordbær(nyflyttet), men vent bare.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 24-05-04 17:21

->bentjuul
Kan se du har fundet dem, troede faktisk ikke de kunne skaffes mere, men de er efter min opfattelse det bedste jordbær på planeten.
Jeg passer også på dem som en smed

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 17:31

dabj >Ja jeg vil se når det bliver tid at få fat i et par planter, så jeg kan se om det er de samme. Jeg har en kammerat der laver flere tusinde jordbærplanter hvert år, så han bliver sat i gang med opgaven. Det ser ud til at det den korte holdbarhed der er årsag til at den er svær at få i dag. Men det er jeg ligeglad med, jeg spiser dem bare inden "sidste salgsdato"
Ja return du har da fået nogle gode ideer - om ikke andet så en dejlig dessert fra
Keldd

//bentjuul

Godkendelse af svar
Fra : return

Dato : 24-05-04 17:38

Tak for svaret bentjuul.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 24-05-04 17:48

Selv tak return, men du behøvede da ikke at lukke allerede - det er så dejligt med disse spørgsmål at vi kommer godt rundt om emnet. Jeg er blevet rigtig varm på at få nogle af de Dybdahl planter.

Så jeg videresender lige et par point til dabj og Keldd også.

//bentjuul

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 24-05-04 19:06

Ja ,jeg havde da håbet det havde været åbent lidt længere,men jeg fik da nogle ídéer inde på Google,
selv om det bliver et forbandet arbejde,at lave en gammel græsplæne om til jordbærbed.
Så held og lykke, til alle os der kan lide jordbær(ikke de Spanske badv)
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : meldgaard

Dato : 25-05-04 16:48

Jeg har hørt at polka er en rigtig god sort af en meget erfaren jordbærplukker.
Men jeg kender ikke den selv.