Markedsmekanismerne bevirker, at hvis et produkt eller en serviceydelse er meget efterspurgt, og der kun er få udbydere, kan man tillade sig at sætte en høj pris. Modsat kan man være nødt til at sætte en lav pris, hvis der er et stort udbud af samme produkt/ydelse.
Da prisen kun er én blandt flere konkurrenceparametre, er der forskellige andre forhold, der skal tages i betragtning:
Inden dit produkt/din ydelse når frem til kunden, har der været en række aktiviteter, som er forbundet med forskellige udgifter – f.eks.:
Indkøb, forbrug og evt. bearbejdning af råvarer, Arbejdsløn, Transport, importafgifter, Administration etc.
Når du har fastlagt dine udgifter, kan du ud fra et simpelt regnestykke kalkulere, hvor meget dit produkt/din ydelse minimum skal koste, for at alle dine udgifter er dækket ind. Hertil lægger du den ønskede fortjeneste og du har nu din salgspris. Husk at lægge 25% moms til din salgspris.
Regnestykket kan se således ud:
Købspris
+ Virksomhedens omkostninger
+ Fortjeneste
= Salgspris + 25% moms
Forhold vedrørende målgruppen har også indflydelse på prissætningen:
Hvad er kundernes behov, købsmotiver, rådighedsbeløb?, Sæson, trend, mode, kundernes prisforventninger – psykologisk pris, forretningsimage, pris = kvalitet etc.
Sæt dig i kundens sted og prissæt derfra. I perioder, hvor forbrugeren har færre penge til rådighed, kan det have betydning, om dit produkt/din ydelse er en nødvendigheds- eller luksusvare.
Afhængig af konkurrenceforholdene på markedet skal du som minimum undersøge følgende: Prisniveauet for tilsvarende produkt/ydelse, Ønsker konkurrenten salgsfremstød på prisen?
Hvis der konkurreres på prisen, skal du vurdere, om der findes produkter/ydelser der let kan erstatte dit. Jo mere ens en række konkurerende produkter/ydelser er, jo større fordele er der ved at købe det billigste.