/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  jomfruane 570
Prisfastsættelsesforhold.......:)
Fra : Jbroeng
Vist : 378 gange
20 point
Dato : 23-05-04 13:08

Hvilke forhold skal virksomheden overveje ved prisfastsættelse af et produkt?

Jeg håber at der er nogen som kan give mig et hint til hvor jeg skal starte?? Jeg ved godt at det er noget med efterspørgslen og udbud ....men jeg skal bruge teori ...og jeg ved ikke hvilken teori jeg skal tage fat i.

Tak på forhånd

Kommentar
Fra : Better_Performance

Dato : 23-05-04 13:12

Markedsmekanismen er da en udmærket teori at starte med.

I virkeligheden kan alle faktorer jo falde ind under udbud og efterspørgsel.

Kommentar
Fra : Lexi

Dato : 23-05-04 13:38

Markedsmekanismerne bevirker, at hvis et produkt eller en serviceydelse er meget efterspurgt, og der kun er få udbydere, kan man tillade sig at sætte en høj pris. Modsat kan man være nødt til at sætte en lav pris, hvis der er et stort udbud af samme produkt/ydelse.

Da prisen kun er én blandt flere konkurrenceparametre, er der forskellige andre forhold, der skal tages i betragtning:

Inden dit produkt/din ydelse når frem til kunden, har der været en række aktiviteter, som er forbundet med forskellige udgifter – f.eks.:
Indkøb, forbrug og evt. bearbejdning af råvarer, Arbejdsløn, Transport, importafgifter, Administration etc.

Når du har fastlagt dine udgifter, kan du ud fra et simpelt regnestykke kalkulere, hvor meget dit produkt/din ydelse minimum skal koste, for at alle dine udgifter er dækket ind. Hertil lægger du den ønskede fortjeneste og du har nu din salgspris. Husk at lægge 25% moms til din salgspris.
Regnestykket kan se således ud:

Købspris
+ Virksomhedens omkostninger
+ Fortjeneste
= Salgspris + 25% moms

Forhold vedrørende målgruppen har også indflydelse på prissætningen:
Hvad er kundernes behov, købsmotiver, rådighedsbeløb?, Sæson, trend, mode, kundernes prisforventninger – psykologisk pris, forretningsimage, pris = kvalitet etc.
Sæt dig i kundens sted og prissæt derfra. I perioder, hvor forbrugeren har færre penge til rådighed, kan det have betydning, om dit produkt/din ydelse er en nødvendigheds- eller luksusvare.

Afhængig af konkurrenceforholdene på markedet skal du som minimum undersøge følgende: Prisniveauet for tilsvarende produkt/ydelse, Ønsker konkurrenten salgsfremstød på prisen?

Hvis der konkurreres på prisen, skal du vurdere, om der findes produkter/ydelser der let kan erstatte dit. Jo mere ens en række konkurerende produkter/ydelser er, jo større fordele er der ved at købe det billigste.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 23-05-04 15:04

Området hedder pris- og parameterteorier. Du kan prøve at søge på dette.