/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
reparetion
Fra : tom34
Vist : 5373 gange
200 point
Dato : 21-05-04 17:28

hej
hvordan reparer jeg skæftet på mit haglgevær, der er kommet et par slæmme risser i den. Jeg tror den har fået lak eller så er det voks den har fået,
og er nogle der ved hvor tynde man kan få bagkapper til sit skæfte??? håber jeg kan få en på 1 cm ellers skal der nok skæres af skæftet og det er jeg så vild med
Mvh Tom

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-04 19:04

Hej Tom
Mere forklaring--hvor sidder ridserne og hvor dybe er de?
Kolbekapper fås fra 5 mm og op til 20 mm, men jeg forstår ikke hvad det har at gøre med afkortning af kolben.
Kom igen
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 21-05-04 21:39

til dabj
kolben er for lang til mig så"n som den er nu med den bagkap der sider på babj, men hvis der kan fås ned til 5 mm er jeg lidt mere rolig. det var bare på tale det med at afkorte kolpen hvis det var det der skulle til for at den faldt godt til skulleren.
Ridserne er ikke så dybe men de er lange og men syner meget og sider på kolpen det er lidt surt få geværet er ikke så gammel. Mvh Tom

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 21-05-04 22:02

->Tom
Ked af ridserne, men det kan kun usynliggøres af en bøssemager.
Du kan forsøge at fylde ridserne op med lak ved at bruge en tandstikker som "pensel",
men det vil kunne ses at det er hjemmelavet.
Hvis du er glad for "kanonen" så prøv at få en pris ved en bøssemager, det kan måske laves for en 500 lap.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 23-05-04 07:25

hej dabj
Kan man da ikke selv tage lakken el"voksen af hvis man anskaffer sig det værktøj der skal bruges der til,
m Tom

Accepteret svar
Fra : jesperbloch

Modtaget 200 point
Dato : 23-05-04 13:47

Hej Tom.
Jeg har selv ordnet flere "mishandlede" skæfter selv på både haglbøsser og rifler. Det er ikke det store problem, men det kræver en del arbejde. Er skæftet lakkeret kan lakken fjernes med f.eks. BUMS eller lign. Er det olieret fjernes olien med veg. terpentin. Hvis de ridser der er kommet i træet ikke har skåret årene over (altså nærmere er dybe mærker) kan disse rettes op ved at du lader en våd klud ligge over ridserne til tæet har rejst sig.(efter du har fjernet lak/olie) Ellers er det bare igang med sandpapiret...selv starter jeg med korn 120 eller 240 alt efter hvor groft skæftet er. Når de værste ridser er væk bruger du finere og finere korn....afsluttende med korn 1000. (husk ind i mellem at rejse årene i træet med en fugtig klud og slib IKKE netskæringer) Dernæst giver du skæftet olie.......det skal have rigtigt mange gange..... indtil det ikke suger mere.(Balsin Stockoil er et ganske godt produkt)....ind i mellem at du giver olie kan du evt. mellemslibe med korn 1000 hvis du synes. Slutteligt skal skæftet poleres. Skal det være rigtigt fint ved jeg at Purdey bruger en skæfteolie blandet med bivoks til polering af skæftet, det smøres på og poleres af igen gentagende gange.(har dog ikke selv afprøvet den model endnu så kender ikke resultatet). Men i hvert fald bliver skæftet som nyt....om ikke bedre...afhængig af hvilken kvalitet skæftet blev leveret i på det nye gevær.
Har du ikke selv mod på det findes der flere skæftemagere/bøssemagere rundt om i landet der sagtens kan ordne det til en rimelig pris.
Og som dabj siger så er bagkappen ikke noget problem.

Kommentar
Fra : tom34

Dato : 23-05-04 15:06

Til jesperbloch
det vil sige at det skæfte plus forskæfte der er på min Beretta gold E kan jeg uden problem tage lakken el" voksen af og selv give den skæfte olie igen??
H Tom

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 23-05-04 19:06

->Tom
Tjaa--nu har du da fået noget at spekulere over, men tænk dig godt om inden du selv går igang med en sådan operation, og husk at hvis du vil bruge jesperbloch's opskrift kræver det at du demonterer kolben da bruneringen ikke tåler hverken lakfjerner eller berøring med sandpapir.
Prøv nu at få et uforbindende tilbud fra en bøssemager inden du bestemmer dig.
Held og lykke
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : jesperbloch

Dato : 23-05-04 22:17

Hej Tom
Det er ikke noget problem hvis du har lidt teknisk snilde, for som dabj siger kræver det naturligvis en demontering af kolben hvis baskylen er bruneret. (ellers er det ikke nødvendigt men bestemt tilrådeligt)
Personligt har jeg dog aldrig haft problemer med at udføre ovenstående, men kan jo ikke garantere hvordan andre griber det an.
Men få et tilbud hos din bøssemager, så kan du se hvad der bedst kan betale sig.
Jesper

Godkendelse af svar
Fra : tom34

Dato : 25-05-04 20:32

Tak for svaret jesperbloch.