/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Kondenserende/ikke kondeserende gasfyr?
Fra : zakdk
Vist : 2004 gange
200 point
Dato : 20-05-04 23:08

Vi skal udskifte vores gamle oliefyr med naturgasfyr, og er nu kommet i tvivl. Vi har haft nogle vvs'ere ud for at give tilbud og nogle siger vi bør vælge et kondenserende fyr, andre mener et ikke kondeserende gasfyr. Vores hus er 110 kvm og fra 1960. Vi har nye lavenergivinduer og døre og huset er iøvrigt middel-isoleret og har 8 radiatorer. Vores årlige olieforbrug har ligget på ca 2000 l. Har I nogle gode råd til hvad vi bør vælge - kondeserende eller ikke kondenserende ?

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-05-04 23:25

Med det forbrug kan normalt det godt betale
sig med en kondenserende kedel
men svært at sige når man ikke ser huset
og anlægget

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-05-04 23:46

men hvis man skal svare

ville jeg vælge kondenserende
til hver

Kommentar
Fra : gasmanden

Dato : 20-05-04 23:47

en tid *GGGG*

trykkede vist forkert
så her kon resten*GGG*

Accepteret svar
Fra : jej123

Modtaget 200 point
Dato : 21-05-04 08:58

Hej
Her er et godt program til beregning af dette
www.dgc.dk
http://gpo.dgc.dk/kedel_inst.do

Mvh

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 09:44

Jeg har kondenserende gasfyr, som kan køre med lav fremløbstemperatur til min gulvvarme. Afgangsrøret sviner lidt med en gul farve på grund af den lave afgangstemperatur.
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 10:26

Du har da vel en kedeltemperatur på ca.60gr.emesen,og styrer din gulvvarme med shunt ventilen?Eller hvordan.
Du skal da have varmt vand,(brugs vand).
Men vær lige flink at forklare.For ca.20--25år siden stillede jeg nogen af de første kondenserende kedler op,men de blev pillet ned inden for det første år,selvfølgelig er de blevet langt bedre i dag,og jeg kan desværre ikke helt huske virkemåden,men du må være manden der kan klippe det ud i pap.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 11:32

Gasfyret hæver temperaturen til ca. 80 gr. ved opvamning af brugsvand. (auto matisk skifteventil)
Venter og sænker temp inden der cirkuleres til radiatorstreng (enstreng)
På returen i fyrrummet fordeles til 4 gulvvarmestrenge (en med 3vejs tvangsstyring)
Der er altid varme i flisegulvene (vi sparer andre steder)
(med bypassventil hvis de lukkes helt)
Radiatorvandet holdes på 30 - 40 gr. (vi har rimelig store varmeflader)
Vi bruger også brændeovn som suplement.
Det er Bosch anlæg med 50L vamtvandsbeholder
Emesen.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 16:15

Ja ja ,emesen,se der var jeg trådt lidt bag af dansen.men hvis jeg ikke bliver klogere hver dag,
er der jo ikke noget ved det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : emesen

Dato : 21-05-04 16:29

- Jeg gumlede meget på systemet inden jeg lavede det.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 21-05-04 20:06

Sådan skal det være emesen.
Hilsen Keldd.

Godkendelse af svar
Fra : zakdk

Dato : 21-05-04 23:45

Tak for svaret jej123.