/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Opstartsproblem i win98...
Fra : Andersen
Vist : 517 gange
100 point
Dato : 18-05-04 11:51

Jeg har en maskine med win98 på. Når denne startes op kommer den sorte skærm hvor man, indenfor nogle sekunder, skal træffe et valg om hvorvidt man ønsker at starte op normalt, med trinvis bekræftelse, i fejlsikret tilstand osv. Foretager man ikke et valg vil den starte normalt op når den angivne tid er gået.
Jeg mener at denne funktionalitet kan deaktiveres/fjernes således at den ikke fremkommer når maskine tændes. Kan nogen huske hvordan det gøres ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 12:08

Du vælger fejlsikret tilstand : Retter evt. fejl kører f.eks. scandisk og lukker på normal vis. Start->Luk computeren... og enten : Lukke competeren eller Genstarte computeren.

Så starter den normalt op næster gang.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 18-05-04 12:13

Nope - jeg er bange for at det ikke afhjælper problemet. Andre med en løsning ?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 12:35

Det bør den gøre !

..altså er der noget mere alvorligt galt

Har du tjekket for virus : http://housecall.trendmicro.com

..og spyware : http://spywarefri.dk/onlinevark.htm

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 18-05-04 12:39

Der er ikke noget galt som sådan med maskinen. Som nævnt er det blot et spørgsmål om hvorvidt man kan deaktivere denne funktion, således at skærmbilledet med valgmulighederne ikke fremkommer, og i så fald hvorledes det gøres. Jeg mener bestemt at være faldet over det på et tidspunkt i win98, men kan nu ikke finde det igen
Men ellers tak for dine forslag molokyle.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 12:49

Jeg har brugt Win 98 siden det udkom og bruger stadig Win98 SE 6.0.2800.1106. Der ER ikke andre måder end den ovenfor beskrevne

Hvis du vil fremtvinge fejlsikret tilstand ( Den skærm med valgene du nævner) kan du trykke F8 ved opstart

Er der ingen fejl bør du bare kunne vælge : NORMAL og derefter reboote på normal vis.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 12:53

Har du mod på en større opgave kan du jo læse din Bootlog.txt der ligger i roden på dit c: drev.
..og se om du kan finde ud af hvor filmen knækker

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : dk

Modtaget 100 point
Dato : 18-05-04 13:26

Hejsa

I roden C:\
ligger "msdos.sys"
højreklik på denne fil og fjern skrivebeskyttelsen
åbn den derefer med notepad
der er en linie hvor der står
BootMenu=1
dette ændre du til 0 (nul) eller sletter denne linie og
afslut og gem

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 13:53

dk -> Dén kendte jeg godt nok ikke

..men måske fordi i min msdos.sys står :

Kode
[Paths]
WinDir=C:\WINDOWS
WinBootDir=C:\WINDOWS
HostWinBootDrv=C

[Options]
BootMulti=1
BootGUI=1
DoubleBuffer=1
AutoScan=1
WinVer=4.10.2222
;
;The following lines are required for compatibility with other programs.
;Do not remove them (MSDOS.SYS needs to be >1024 bytes).
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxa
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxb
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxc
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxd
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxe
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxf
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxg
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxh
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxi
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxj
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxk
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxl
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxm
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxn
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxo
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxp
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxq
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxr
;xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxs
Network=0

Man lærer noget nyt hver dag

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 14:01

Wow...!

Jeg har heller ikke set Kandu.dk så 'bred' før

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-05-04 14:31

Dk har ret. Du er hermed x'et for din brede last Molo

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-05-04 16:41

hold da op hvad sker der her ???

sætter du Autoscan til 0
så køres der ikke scandisk ved opstart hvis computeren bliver lukket ukorrekt.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 17:44

Læs indenad dk :

Kode
AutoScan=1

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-05-04 18:28

Men du kan selvfølig gå ind i din msconfig ( Tryk Start >> kør >> skriv msconfig og tryk på enter ) Under Generelt >> avanceret kan du fjerne flueben i et eller andet med Vis startmenu. Kører ikke win98 nu, så jeg kan ikke huske, hvad det hedder exact men her kan Molo sikkert hjælpe

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 18:34

Nøæeh... man kan fjerne flueben efter flueben både under Generelt og Start, for til sidst at nå mindste fællesnævner under fejlsøgning, men en F8-skærm/Fejlsikret tilstand prompt, har jeg aldrig hørt om man kan undgå ...lige bortset fra dk's tip

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : tedd

Dato : 18-05-04 18:48

Er der ikke en avanceret knap under generelt?

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 18-05-04 19:06

Jo, der er her man man kan fjerne flueben. Ellers er der : Normal start - Indlæs alle enhedsdrivere og -software, samt : Diagnostisk start -indlæs enhedsdrivere og -software interaktivt ( Sorry... jeg tror sgu jeg nødtvungent må gi' dig ret tedd )

Det er nok punktet : Diagnostisk start -indlæs enhedsdrivere og -software interaktivt der er sat hos Andersen

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : dk

Dato : 18-05-04 21:59

I msconfig >> generalt >> avanceret >> fjern flueben i " Aktiver menuen start"
dette får også boot menu'en væk...

Godkendelse af svar
Fra : Andersen

Dato : 19-05-04 16:34

Tak for svaret dk - nøjagtigt hvad jeg havde brug for

mvh/andersen

Kommentar
Fra : Andersen

Dato : 19-05-04 16:36

Tak for hjælpen til alle. Jeg tildeler point'ene til dk, idet det var det svar jeg havde brug for.

mvh/andersen

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 19-05-04 17:02

Andersen -> Jamen, det er da også sådan det skal være

Jeg lærte jo også noget (..gratis )

Citat
Velkommen til kandu.dk
Vejen til en hurtig løsning, gennem bruger til bruger hjælp, danske nyhedsgrupper, kurser og vidensdeling .

</MOLOKYLE>