/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Olie på Nyatoh træ havemøbler klister!!
Fra : lyng
Vist : 1975 gange
100 point
Dato : 17-05-04 19:34

Hjælp... eller gør mig lidt rolig ..

sidste week-end gav jeg mine havemøbler noget olie til hårdt træ. Jeg "glemte" lige at læse ordentligt på brugsanvisningen hvor der stod, at efter 2-4 timer skulle overskydende olie tages med en fnugfri klud. Her en uge efter klister de som bare pokker. Jeg har nu prøvet at polerer dem, hvilket har hjulpet en smule. Nu spørger jeg...
Trænger det ind i træet eller vil det være klistret for altid ?
Skal jeg slibe alt sammen af igen og begynde forfra ?

På forhånd tak
Lyng

Kommentar
Fra : wibbi

Dato : 17-05-04 19:40

Du kan prøve at fjerne noget af olien, med kraftig køkkenrulle og et (halv)varmt strygejern.
varmen blødgør olien og den suges op i papiret.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 17-05-04 20:32

Fjern klisterværket med terpentin,og så om igen med olien,men dennegang skal du fjerne det overskydende efter 10 minutter.Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 17-05-04 20:49

-Og hvis du ikke har terpentin, så prøv med lugtfri petroleum/lampeolie på en klud. Der skal nok lægges kræfter i!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : Henning2

Dato : 25-05-04 20:39

Det mest effektive er afløbsrens (kautisk soda) 1 del afløbsrens og 4-5 dele vand - så er alt fedtstod væk. Men pas på det er stærk ætsende. Brug handsker og beskyttelsesbriller og forklæde. Skyld havemøblerne med meget vand og lad der tørre. puds med fin sandpapir og brug en rigtig træolie - ikke noget "leth olie)
Prøv på undersiden først - det fjerner også olien fra de sidste mange år.
Du sparer herved på kræfterne.