/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
dansk indfødtsret
Fra : brittahinz
Vist : 1020 gange
120 point
Dato : 02-06-02 08:14

bliver man automatisk dansk statsborger, ved indgåelse af ægteskab.
ved min farmors første barns fødsel står der i KB

søn af ugifte Anna Johansdotter, udlagt barnefar Lars Peter Larsen Hovmand.
forældrene bliver gift på Axels dåbsdag.

Moderen er tjenestepige på gården (godset) Bremersvold

Ifølge Lolland-Falsters stiftamts resolution af 19 januar 1905, har dette barn ikke
fødehjemstedsret i Tågerup/Torslunde kommune, da moderen ikke har dansk
indfødtsret.
bor i darkethusene, stednavn Darket
jeg har ikke kunnet finde hende under danske indvandrere.

hilsen Britta

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 08:23

Kvinder blev automatisk danske statsborgere, når de giftede sig med en
danske mænd, men jeg er ikke sikker på om barnet også er blevet det, da
barnet jo er født før ægteskabets indgåelse.

Har du evt. prøvet at søge på barnets navn i indfødsretsdatabasen?

Hvis det ikke er blevet dansk statsborger p.g.a. forældrenes ægteskab, kan
det jo selv have søgt om at blive det som voksen.

Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
Henriette Idestrup

* * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Homepage: www.idestrup.dk
E-mail: idestrup@adslhome.dk
* * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 08:44

"brittahinz" <brittahinz.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:bDiK8.14161$N46.640535@news010.worldonline.dk...
> bliver man automatisk dansk statsborger, ved indgåelse af ægteskab.
> ved min farmors første barns fødsel står der i KB
>
> søn af ugifte Anna Johansdotter, udlagt barnefar Lars Peter Larsen
> Hovmand.
> forældrene bliver gift på Axels dåbsdag.
>
> Moderen er tjenestepige på gården (godset) Bremersvold
>
> Ifølge Lolland-Falsters stiftamts resolution af 19 januar 1905, har
> dette barn ikke
> fødehjemstedsret i Tågerup/Torslunde kommune, da moderen ikke har dansk
> indfødtsret.
> bor i darkethusene, stednavn Darket
> jeg har ikke kunnet finde hende under danske indvandrere.
>
> hilsen Britta

Hej Britta
Jeg prøvede at svare dig direkte- men fik min mail retur.
Hvornår og i hvilket land er din Anna født?

--
Med venlig hilsen
Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm
(opdateret 24. maj 2002)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 09:48

"Henriette Idestrup" <idestrupREKLAMER-NEJ-TAK@adslhome.dk> skrev i en meddelelse
news:3cf9c747$0$225$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Kvinder blev automatisk danske statsborgere, når de giftede sig med en
> danske mænd, men jeg er ikke sikker på om barnet også er blevet det, da
> barnet jo er født før ægteskabets indgåelse.
>
> Har du evt. prøvet at søge på barnets navn i indfødsretsdatabasen?
>
> Hvis det ikke er blevet dansk statsborger p.g.a. forældrenes ægteskab, kan
> det jo selv have søgt om at blive det som voksen.
>
> Med venlig hilsen / Kind regards / Mit besten Grüßen
> Henriette Idestrup
>
> * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
> Homepage: www.idestrup.dk
> E-mail: idestrup@adslhome.dk
> * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
>
"indfødsretsdatabasen" den var ny for mig. Hvor finder man den?

--
Ole P. Bielefeldt
Ry
FTM: http://www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 10:12

> "indfødsretsdatabasen" den var ny for mig. Hvor finder man den?
>
> --
> Ole P. Bielefeldt
> Ry
> FTM: http://www.familytreemaker.dk

Det er en af de 4 databaser på www.ddd.dda.dk
--
Med venlig hilsen
Jeannie Kristensen
http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm
(opdateret 24. maj 2002)

Kommentar
Fra : Nyhedsbruger

Dato : 02-06-02 10:46

"Familien Kristensen" <fjernmig.jeannie.kristensen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:adcnkj$bqi$1@sunsite.dk...
>
> > "indfødsretsdatabasen" den var ny for mig. Hvor finder man den?
> >
> > --
> > Ole P. Bielefeldt
> > Ry
> > FTM: http://www.familytreemaker.dk
>
> Det er en af de 4 databaser på www.ddd.dda.dk
> --
> Med venlig hilsen
> Jeannie Kristensen
> http://home1.stofanet.dk/jeannie.kristensen/slaegt/default.htm
> (opdateret 24. maj 2002)
>

Tak for hurtigt svar.

Den havde jeg fuldstændigt overset!!!
--
Ole P. Bielefeldt
Ry
FTM: http://www.familytreemaker.dk

Kommentar
Fra : brittahinz

Dato : 02-06-02 21:44

Tak for alle svarene,Anna Kristina Johansdotter er født i Almundsryd, Småland, Sverige
den 19 januar 1880.

hilsen Britta

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 120 point
Dato : 15-07-02 18:28

Hvis spørgsmålet er besvaret, er du så sød at lukke det ?