/ Forside/ Interesser / Fritid / Andet fritid / Spørgsmål
10  Klaudi 3672
1 øre fra 1934
Fra : solgaard
Vist : 1759 gange
200 point
Dato : 17-05-04 17:17

Hej alle..

I dag da jeg var på arbejde (er murer) og skulle lave et dørhul i en mur opdagede jeg at der var muret et gammelt pilleglas ind i muren..

først smed jeg det væk da jeg troede det var tomt men blev alligevel lidt interesseret og prøvede at åbne glasset..

indeni lå der en 1 øre fra 1934 hvor der var bundet et rødt bånd i.. sjovt nok.. sikkert nogle murere der har moret sig med det engang.. men henblik på at nogen ville finde det en dag.. og det skete jo så også..

men er den noget værd sådan en..? standen er ok.. der er en lille misfarvning men ikk noget af betydning..

så hvis der er nogle møntsamlere tilstede vil jeg da gerne høre fra jer..

P.S har søgt på google men fandt ikk noget jeg kunne bruge..

Mvh

Solgaard

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 17-05-04 17:54

Hej Solgaard.

Jeg ved ikke om dit fund er penge værd, men jeg fandt dog en side du kan kigge lidt på. Der er et enme "spørgehjørnet" hvor du kan forhøre dig om din nyerhvervede enøre. Sjovt du skulle finde den på så mærkeligt et sted, og jeg forstår godt du nu er blevet nysgerrig!?

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/index.htm

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 17-05-04 18:46

Hej Solgaard
Desværre er den ikke så meget værd se her
http://www.inter-coin.dk/Dk_1874.HTM#1%20Øre%201926%20-%201941%20serie
Den står til en femmer, men afhænger også i hvilken stan den er. Men jeg syntes det er et sjovt minde at have fra en arbejsplads.

//bentjuul

Accepteret svar
Fra : henningborchert

Modtaget 200 point
Dato : 17-05-04 19:06

Hejsa

Beklageligvis er din 1 øre ikke noget værd, men jeg kan da fortælle hvorfor en sådan bliver indmuret i en væg.

Det er gammel overtro at hvis man indmurer en mønt gemt i et glas i en mur, så vil der til evig tid være rigdom til dem der bor i huset.

Det er en sjov skik, som jo er meget mere human end den som også praktiseres hvis der ikke er drikkevarer nok til murerne, så er der en del der murer en ølflaske vend på hovedet ved en hulmur. Det kan simpelthen give en forfærdelig hyletone når det blæser.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : solgaard

Dato : 17-05-04 22:06

nej havde også fundet et sted hvor den stod til 5kr..

men sjovt nok at vide hvorfor den er havnet der..

og ja jeg kender godt den med flasken "en død murer" det bruges også hvis man ikke kommer med til rejsegilde..

Godkendelse af svar
Fra : solgaard

Dato : 08-06-04 21:55

Tak for svaret henningborchert.