/ Forside/ Interesser / Dyr / Fisk / Spørgsmål
10  Gennie 710
Hvilke fisk anbefales?
Fra : diana82
Vist : 520 gange
100 point
Dato : 14-05-04 20:34

Vi er de lykkelige ejer at et akvarium på 110 liter, 80X35X40. Vi vil mest fokusere på at have vandplanter i det, men accepterer lidt liv i form af fisk. Hvilke slags skal vi vælge hvis vi ikke er så fokuseret på farver og størrelse, men mere på at have kun få fisk (måske 10-15 stykker) og en broget skare af vandplanter?

Mvh
Diana

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-05-04 20:46

Hej Diana
He-he, har du fået renset akvariet??
Nå- spøg tilside----hvis det er for at fremhæve planterne og give lidt liv vil jeg anbefale en stime rød neon på ca 10-15 stk. og måske lidt kileplet barber.
Ovenstående er små kønne fisk der ikke skader planterne, men der er da også andre muligheder.
Til dit brug må det vigtigste være at det er kønne, små og bevægelige fisk.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 14-05-04 21:06

Rød Neon er en køn fisk som dabj skriver. Det er desuden en stimefisk, hvilket giver et smukt og harmonisk indtryk, når de svømmer sammen. Som 'modvægt' vil jeg foreslå dig en eller anden form for solitære fisk. Her er et Perle Gurami par et oplagt valg. Rolige fisk, der passer sig selv og betydligt større en neon, med hvilke de godt kan gå sammen, til trods for de stammer fra hver sin ende af verden. Du kunne så suplere med en Kampfisk han og hun. Hannen er meget smuk og fredelig ...så længe der ikke er artsfæller til stede ! Labyrintfisk som Kampfisk og Gurami er heller ikke så kræsne med vandkvalitet og iltindhold. De har et rørsystem i hovedet der gør de kan gå op og 'trække vejret'. Temperaturen skal blot være mellem 21 og 26 grader.

Lidt om Kampfisk : http://www.corydoras-klubben.dk/artikler/art_labyrintfisk.asp?target=0&id=52
Lidt om Perle Gurami : http://www.corydoras-klubben.dk/artikler/art_labyrintfisk.asp?target=0&id=91

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 14-05-04 22:47

Hehe ja akvariet er blevet fint og rent igen. Jeg synes at dit forslag lyder godt, men fordi jeg er nysgerrig vil jeg bare lige spørge om hvordan en sådan kampfisk ser ud? Bare for at vurdere.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 15-05-04 01:29
Kommentar
Fra : dabj

Dato : 16-05-04 10:05

Hej Diana
Kampfisk er ok, men husk---kun et par.
Guramier er også i orden, men til dit formål ville jeg holde mig til små fisk.
Det er og bliver en smagssag.
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : diana82

Dato : 16-05-04 10:23

Det lyder som en god ide med stimen af neonfisk. Hvad med tetraer?

Accepteret svar
Fra : dabj

Modtaget 100 point
Dato : 16-05-04 19:08

->diana
Rød neon er en tetra, og absolut den kønneste, men der skal en stime til for at de trives og rigtigt tager sig ud.
Se her---http://www.larz.esenet.dk/akvarie/fisk/rod_neon.htm
Der er jo også stimefisken Zebra og vi skal heller ikke glemme Hvid Skybjerg.
Du må ned i en støre akvarihandel og lure, men hold dig til de små rolige fisk i starten.
Mvh
dabj

Godkendelse af svar
Fra : diana82

Dato : 16-05-04 19:56

Tak for svaret dabj.