/ Forside/ Interesser / Fritid / Jagt / Spørgsmål
10  TheRealDe.. 4815
Valg af riffel kaliber
Fra : Rohan
Vist : 2479 gange
38 point
Dato : 11-05-04 13:06

Jeg står overfor at skulle købe en riffel og er i den forbindelse i tvivl om valg af kaliber. Jeg er klar over at det er en smagssag, men det kan være i har et par tip. Jeg vil bruge den til primært jagt på råvildt, men vil helst ikke udelukke muligheden for større vildt - såsom Sika-, kronvildt og vildsvin. Elg behøver jeg næppe koncentrere mig om foreløbigt.

Jeg overvejede en Tikka T3 hunter. Vil gerne have en kaliber der er præcis også på større afstande.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 11-05-04 17:51

Hmm! Som du siger, så er det nok lidt af en smagssag
Da jeg gik meget på jagt (et par dage siden nu), da havde jeg en Sako 308 Win. og den kaliber var jeg glad for.
Knæk og bræk med valget... der kommer sikkert mange bud
Søren

Kommentar
Fra : Jbille

Dato : 12-05-04 08:35

Du har så fuldkommen ret i at det er en smagssag.

Jeg skyder selv med en Tikka M590 .308win og den skyder bare som den skal. Og den kan sagtens både skyde kronvildt og vildsvin. Min far var i polen i november sidste år og skød tre keilere med en sako .308win og den har han også skudt krondyr med, så det skulle ikke været noget problem. Men som nævnt før, der kommer sikkert rigtig mange foreslag. Mit foreslag til en kaliber er, 6,5x55 .308win eller 30-06, vælg den du mener du vil føle dig mest tryg ved.

Knæk og bræk med købet.

Mvh Bille

Accepteret svar
Fra : jesperbloch

Modtaget 38 point
Dato : 14-05-04 22:27

Må stemme i med at det er en smagssag.
Der er nogle ting du nok skal overveje. Køber du 308, 6,5x55 eller 30.06 er det en ret overkommelig økonomisk affære at træne hyppigt med riflen hvis man gerne vil det, da træningsammonition er billig. (hvis du da ikke lader selv) Med mere specielle kalibre kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse lige at smutte forbi skydebanen og lave 20 huller i en skive.
En anden ting du nævner er præcision over længere afstande.....her må du kigge på kuglebaner......7.mm.rem.mag. og 300weatherby mag. er nok dem med de fladeste kuglebaner (ud over div. wildcats og hjemmeladninger). Norma har et godt ballastikprogram på deres hjemmeside.
Men til normal jagt er en af de først nævnte kalibre bestemt fine. (synes selv at 30.06 til råvildt er som gråspurve og kanoner, men det er jo igen en smagssag)
Så hvad du vælger afhænger helt af hvad dine behov er, og hvad du synes er vigtigst.

Godkendelse af svar
Fra : Rohan

Dato : 21-05-04 10:53

Tak for svaret jesperbloch - jeg må erkende jeg havde overvejet f.eks. en 7mm mag. kalib. men det er selvfølgelig endnumere gråspurv med kanon :)