/ Forside/ Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Spørgsmål
10  3773 570
Er denne sammenligning korrekt
Fra : lars_kristensen
Vist : 532 gange
60 point
Dato : 06-05-04 20:19

Hej,

Jeg er stødt på en sammenligning af cand.oecon. og cand.merc. uddannelserne på følgende adresse:

http://www.merc.webbyen.dk

men holder den sammenligning. Giver den et korrekt billede af de to uddannelser?

mvh
Lars

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 06-05-04 22:30

Det er noget useriøst vrøvl, i et omfang, så jeg end ikke vil bruge tid på at kommentere det nærmere.

Ønsker du og andre oplysninger om de respektive uddannelser, vil jeg foreslå dig/jer at kontakte de relevante uddannelsesinstitutioner.

Kommentar
Fra : henningborchert

Dato : 07-05-04 06:21

For at sige det rent ud, så er det fan... en gang lort. Det er ikke alene useriøst, men også udtryk for mangel på almindelige anstændighed at lave den slagt sammenligning.

Jeg har undervist på disse uddannelser, og har rådgivet mange, så hvis du har brug for ærlig og reelt råd, så sig til, så skal jeg nok give dig de fakta du behøver.

mvh
Henning Borchert

Kommentar
Fra : lars_kristensen

Dato : 07-05-04 09:12

Det er muligt I er kritiske overfor den sammenligning og det er muligt, at den ikke holder, men jeg kan ikke få et ordentligt svar fra uddannelsesinstitutionerne. Der er ingen, der vil lave en seriøs sammenligning, heller ikke studievejlederne. De kender ikke arbejdsløshedstallene. De kender ikke hinandens uddannelser.

Lars

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 07-05-04 11:15

Du kan vel heller ikke lave en direkte sammenligning. Du skal kigge på hvad det er du vil: "merc" er afledt af det latinske mercator (= handelsmand) - og er derfor orienteret mod handel (groft sagt, debet og kredit).

"oecon" er vist lidt en tillempning til "økonomi" - og er som sådan en mere teoretisk uddannelse, altså, du er ikke målrettet uddannet til at drive den lokale Bilka, eller arbejde som revisor, som "oecon", men snarere til at kunne rådgive en virksomhed udfra konjunktur-analyser, gennemskue de samfundsøkonomiske konsekvenser og muligheder i økonomiske tiltag osv...

Hvis jeg skulle ansætte en varehuschef (i det lokale Bilka) ville jeg have preferencer for en cand. merc.
Hvis jeg skulle ansætte en økonomichef (i Dansk Supermarked) ville jeg have preferencer for en cand. merc eller en cand. oecon
Hvis jeg skulle ansætte en økonomisk rådgiver i en investeringsforening eller en større virksomhed (privat som offentlig!) ville jeg have preferencer for en cand. oecon.

Jeg kender ikke uddannelsernes indhold, så mine preferencer er alene på baggrund af mine erfaringer med cand. merc'er og cand. oecon'er - hvor "lander" de efter endt uddannelse.

Derimod synes jeg så absolut at selve sammenligningsskemaet er utroligt plat, og ikke umiddelbart giver mening. Det kan jo godt være at der er større arbejdsløshed i den ene gruppe, men hvis det er det du brænder for, og du gør dig umage (= ikke deltager i alt for mange af de der vilde fester) så er det nok ikke DIG der ender i arbejdsløshedskøen.

mvh Berpox