/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Græs og ukrudt mellem fliserne
Fra : renekoch
Vist : 3124 gange
50 point
Dato : 05-05-04 14:39

Kan det lade sig gøre at fjerne græs og ukrudt mellem fliserne med Round Up uden at skade fliserne? Gasbrænder er ikke et alternativ pga. en dårlig ryg.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 05-05-04 14:39

Ja
/PG

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 05-05-04 14:40

Ja det ka du sagtens fliserne tager ikke skadse
Mvh Sune

Accepteret svar
Fra : pbp_et

Modtaget 60 point
Dato : 05-05-04 14:43

En 1 + 1 blanding af eddikesyre og vand er effektivt og tynger ikke samvittigheden. Det er 100 % biologisk nedbrydeligt

Kommentar
Fra : johnni

Dato : 05-05-04 16:23

du kan også bruge salt.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 05-05-04 16:50

Søg på kandu, og du vil finde en eller flere diskussioner magen til det den her er ved at udvikle sig til. Dengang gik snakken om kartoffelvand osv osv.

En klog kandu (der åbenbart var meget vidende om emnet) ytrede hårdnakket at round-up anvendt korrekt, ikke har noget negativ indflydelse på klimaet. Til gengæld duer det særdeles godt.

Kommentar
Fra : qfha

Dato : 05-05-04 16:56

Round up virker fint. Jo, kraftigere du laver blandingen, jo hurtigere virker det.
mvh
Round up-fan.

Kommentar
Fra : Guild

Dato : 05-05-04 17:02

Så "end of story" på spørgsmålet: "Ja"
/PG

Kommentar
Fra : ElseR

Dato : 05-05-04 18:33

Hvis man anvender Round up på befæstede arealer, d.v.s. fliser, grus, asfalt m.m. skal man pensle det på hver enkelt stykke ukrudt - man må ikke sprøjte. Så er spørgsmålet om det er bedre for ryggen end en lille let ukrudtsbrænder?
Else

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 06-05-04 08:08

->gfha - det er netop det man ikke må. Overhold de angivne blandingsforhold.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 06-05-04 19:00

Det bliver jo dyrt i længden, men helt ærligt så skulle du have benyttet dig af muligheden for at nedlænne fiberdug så havde du været fri for problemerne i dag, helt ærlig så tror jeg du er en fedterøv.

Kommentar
Fra : storsand

Dato : 08-05-04 21:57

Klorin!!!

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 11-05-04 21:05

Det havde ikke ændret ret meget med fiberdug,ukrudtet gror fint i det jord/sand der er i fugerne.Og Round up,
jo det grønne går ud,men ukrudtsfrøene slår Round up ikke ihjel,så der er ukrudt igen når der er gået 14 dage.
Ikke som før i tiden,da vandede man med et eller andet, der er forbudt i dag,og der var fint et helt år,så vi er
altså rigtig på den,med mindre du bruger Round up hver 14 dag,og så begynder det at gøre ondt.

Kommentar
Fra : slemmert

Dato : 11-05-04 22:28

Den med salten har jeg hørt anvendt men det er vejsalt med vand i.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 20-05-04 22:53

Lige netop mellem fliser er Raund up vel ikke velegnet, det er bedre til rodukrudt. Jeg har set et lille elektrisk apparat der fordamper vand, og således koger ukrudtet væk, det vejer ikke ret meget, det er forsynet med en lang plasttragt så man ikke skal bukke sig, det koster vist ikke mere end et par hundrede kroner, de har det i havecentre og byggemarkeder.
Mvh. Valde.

Kommentar
Fra : Lissl

Dato : 22-05-04 12:29

Jeg har med held anvendt vejsalt tidligt i foråret. Herefter når det sejlivet ukrudt kommer brugt eddikesyre 2gange iløbet af måneden. Endvidere har jeg også lært at acceptere en smule grønt.

Kommentar
Fra : Keldd

Dato : 22-05-04 16:03

Lissl,har ret,vi må acceptere lidt grønt her og der.
Før i tiden førte jeg også krig mod mos i græsplænen,men de sidste år har jeg ladet det være,og det er
grønt det hele derude,og det ser pænt ud, selvom det er mos en smule af det.
Hilsen Keldd.

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 01:42

Så luk dog det spørgsmål

Kommentar
Fra : Sunowich

Dato : 25-05-04 22:31

Husk at lukke spørgsmålet
Mvh Sune

Kommentar
Fra : rico_g_jensen

Dato : 12-08-04 10:43

Nu spørgsmålet ikke er lukket kan jeg jo lige komme med et alternativ. Diu kan købe en slags "lim" og komme mellem dine fliser som hindrer ukrudtet i at komme op, men det er selvfølgelig lidt af et arbejde at udføre på en terrasse der allerede er groet til med ukrudt. Men lægger du nye fliser så kan du jo kombinere det med fiberdug under også - så er du godt dækket ind.

Godkendelse af svar
Fra : renekoch

Dato : 25-04-05 10:13

Tak for svaret pbp_et.