/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Password på WinXP shares
Fra : Zaxo
Vist : 555 gange
100 point
Dato : 28-05-02 10:57

Hvordan sætter jeg password på mine WinXP shared harddisks? Så andre computere skal skrive et password for at få adgang til min harddisk over netværket. I de gamle versioner af Win, var det pærelet. Det er NFTS, hvis det betyder noget. hjælp tak!

Kommentar
Fra : Zaxo

Dato : 28-05-02 11:56

Ja alle computere på netværket kører WinXP, men der er ikke problemer med at komme på andre computeres harddisks. Jeg vil bare gerne sætte et password på min egen shared harddisk, så andre computere på netværket skal give et password, for at få adgang til min shared harddisk. Hvordan sætter jeg det password? Det var let med de tidligere versioner af Windows, men med Windows XP, kan jeg ikke lige se hvordan jeg skal gøre det.

Kommentar
Fra : LLE

Dato : 28-05-02 22:16

Hvis du kører WinXP Home, så kan det faktisk ikke lade sig gøre (man skulle tro det er løgn, men det er det ikke! - du kan højst angive at mappen ikke skal deles med fulde rettigheder - altså at den skal være skrive/slette-beskyttet). Hvis du vil være "avanceret", så tilføjer du et $-tegn, så kan din share ikke ses på netværket - dvs. brugeren skal kende sharenavnet (inkl. $).

Hvis du kører XP Pro, så skal du som Parkenss ganske rigtigt skriver oprette en eller flere brugere, som du så skal logge på som med brugernavn + password. Det kan nu også lade sig gøre fra ikke-XP maskiner.

Med mindre du stoler 120% på de andre brugere, så vil jeg ikke anbefale at du deler hele disken (ved fx at bruge de eksisterende systemshares).. jeg ville dele en eller flere mapper, som så skal deles til brugerne med individuelle rettigheder.

Held og lykke,
Lars

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 29-05-02 09:18

Kære Parkenns

Brugeren står sikkert i den situation, at der ikke er tilladelser på de delte drev. Hvad så ?

Kommentar
Fra : Zaxo

Dato : 29-05-02 17:37

Parkenenns
Der er ingenting der hedder Security i properties af mit drev. Der er: General, Tools, Hardware, Sharing og Quota. Men ingenting der hedder Security ): Så jeg ved stadig ikke hvordan?

Kommentar
Fra : PARKENSS

Dato : 29-05-02 20:46

Hej

LLE er lige inde på noget der mht. til hvilken ver. XP du kører med,--jeg er gået ud fra det faktum at du kører XpPro?
Ellers er det som LLE beskriver.
Jeg vil anbefale dig at gå ind i "Hjælp og Support" der ligger nede ved "Start" Gå ind i "Sikkerhed og Administration" der kan du nærlæse hvordan du gør.

Mvh
Parkenss

Accepteret svar
Fra : LLE

Modtaget 100 point
Dato : 31-05-02 01:31

Hej igen Zaxo,

det lyder bestemt som om du kører XP Home (det skulle let kunne ses under opstart).
Det bedste jeg så kan foreslå dig, er at du deler det andre skal kunne hente, som skrivebeskyttet og så deler en/flere mapper med skriverettigheder, hvor de andre så kan gemme ting til dig (husk at alle der har adgang til de(n) mappe(r) også kan slette hvad andre måtte have gemt der, så det er en god ide at flytte det du har fået et andet sted hen).

Som jeg beskriver ovenfor, så har du også mulighed for at lave skjulte shares (med $-tegn til sidst), som du så kun informerer udvalgte personer om - det giver da lidt mere sikkerhed.

Hvis du ikke kan leve med ovenstående, så er der ikke andet at gøre end at opgradere til XP Pro.

Held og lykke,
Lars